Citat:
Ursprungligen postat av
RettaVisan
Jodå, som jag just skrivit... *suck*
Alltså
Tankern ligger kvar
Professorn har kört precis i samma spår som tankern
Ett Brittiskt ankarhanteringsfartyg med ROV och stor kran har kört upp bredvid Gotland och stannat där(omnämns ingenstans och betuder kanske inget)
Polsk media har skrivit om att en STOR u-båt har nödläge utanför Sveriges kust, men det låter osannolikt.
Påståendet att en atomubåt ligger i svensk skärgård är befängd.. För de som undrar varför, prova dra handen i ett badkar där djupet är två händer.. Bogvågen skulle pressa upp vattennivån framför ubåten åtskilliga meter i vår grunda skärgård med smala sund.
Och om den nu ligger utanför skärgården, varför letar FM i skärgården och varför görs observationer där..
De som tror att det går att hitta en atomubåt med GM-rör får nog tänka om och läsa på. Kärnbränsle förvaras i vatten av den anledningen att det skärmar strålning på ett utmärkt sätt. En meter vatten räcker för att strålnivån från ett kärnbränsle ska vara helt skärmad, inte ett utslag mer än bakgrundsstrålning från atmosfären..
Concords närvaro utanför svenska vatten kan nog delvis förklaras av den marinövning som pågick och avlöstes av ubåtsjakten. Ryssarna signalspanar alltid vid svenska övningar och när natoländer deltar tror jag knappast att de vill avstå. Det är en bricka i spelet att visa närvaro, vi gör det när ryssarna övar..
Och de lär ju inte åka hem efter övningen när svenskarna fortsätter att leva runt och övergå till ubåtsjakt, ryssarna är antagligen lika intresserade som oss av vad som pågår.
Professorn vet jag inte vad den sysslade med, antingen är det ett drag från ryssarna för att sätta grillor i huvudet på oss eller så hade den ett uppdrag. Jag tror att professorn har ganska begränsat handlingsutrymme, att nu kunna sjösätta en miniubåt från professorn obemärkt kan vi nog avfärda. FM uppvaktar antagligen professorn ivrigt, det vet också ryssarnas skulle ske så att skicka professorn i tron att de skulle få operera obemärkt är nästan trollvarning.
Det jag tycker är intressant är att ryssarna faktiskt dementerat och gått ut och sagt att de INTE har någon verksamhet i Stockholms skärgård. Det hade de inte behövt gjort, men gör det ändå. Jag tror inte att ryssarna skulle ljuga om det eftersom de inte behöver ljuga..