2014-10-20, 07:57
Medlem
Professorn är påväg söderut enligt SeaPilot. Befinner sig i höjd med Östergarn på Gotland just nu.
Citera
2014-10-20, 07:58
Medlem
Mullrets avatar
" Försvaret är ett särintresse " sa Renfäll januari 2013. Dessutom med konsensus i 7-klövern.
Givetvis har Putin full koll på vilken nivå svenskt försvar besitter, nu är det läge testa. Källa FOI : De svenska försvarsutgifterna har gått från en första- till en sistaplats bland de nordiska länderna under 2000-talet, mätt som andel av BNP. Ryssen vill såklart dessutom dra bort media intresse från Ukraina krisen. Tråkigt inga journalister sätter åt de politiker som tagit nedrustningsbesluten.
Citera
2014-10-20, 08:02
Medlem
Civila atomdrivna fartyg fanns i ett enda exemplar och det är det amerikanska fartyget Savannah

http://sv.wikipedia.org/wiki/NS_Savannah

Mycket problem med att olika städer inte vill ha atomfartyg i sina hamnar.

En utmärkt idé fö.
Citera
2014-10-20, 08:02
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Jag har läst (FB) Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård., men där saknas tidsförloppet samt att den är rätt gammal. Men ingenting nytt har hänt på dessa tolv timmar?
Jodå, som jag just skrivit... *suck*

Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Gomorron. NS concord ligger kvar och hänger i samma område. "professorn" har gjort en liknande rutt som concord och nu stängt av sin AIS.

http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/oldmmsi:636012382/olddate:2014-10-20%2004:26:00/zoom:9

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/11173033/Sweden-hunts-for-suspected-Russian-submarine-in-Cold-War-style-drama.html

"And last night the Professor Logachev, a research vessel, was tracked heading towards Sweden from St Petersburg – with three Dutch warships following it. The Russian vessel turned off its transponder late on Sunday."

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/03078/2010-RussiaSwedenO_3078187a.png

Litet åt er till morgonkaffet...

Alltså
Tankern ligger kvar
Professorn har kört precis i samma spår som tankern
Ett Brittiskt ankarhanteringsfartyg med ROV och stor kran har kört upp bredvid Gotland och stannat där(omnämns ingenstans och betuder kanske inget)
Polsk media har skrivit om att en STOR u-båt har nödläge utanför Sveriges kust, men det låter osannolikt.
Citera
2014-10-20, 08:05
Medlem
Reserverar mig för att frågan är dum men ställer den likväl,

Om man skulle lokalisera en u-båt (intakt eller ej) på vilka sätt får man stopp på en sådan utan att försöka spränga skiten?
Citera
2014-10-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
NS Concord ser ut att vara tom, ligger högt i vattnet?

http://www.expressen.se/nyheter/misstankt-ryskt-skepp-ror-sig-markligt/

Den är definitivt tom, vilket också slår hål på vad någon sade igår att den var fylld med olja och väntade på få rätt pris på oljan och därför häckade runt ute i Östersjön.

Det är något med den båten, men den agerar knappast ensam, vad jag inte förstår är varför börjar inte en jätteskalig sökoperation över alla de öar som kan vara aktuella (ja, jag vet, det är tusentals)
Citera
2014-10-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
allt går att køpa før pengar, fejkade underskrifter och eget mannskap vid besiktningar osv.

Kom att tænka på en dokumentør jag såg på før många år sedan, orkar inte leta efter den men USA hade hittat en Rysk ubåt i stilla havet el. dylikt och ville bærga den.
Minns inte specifikationerna riktigt men CIA byggde en forskningsbåt och la ut en dimmridå om att de skulle søka efter mineraler på havsbotten.

Det geniala med denna båten var att den var ihålig, de kørde ut till platsen och bærgade ubåtren rætt in i skrovet utan att Ryssarna hade en aning om vad som hade hænt.

Måste sova men någon får gærna hitta videon, vill minnas att detta var i børjan av 70-talet någon gång så hurvida det ær møjligt att husera stora ubåtar i skrovet på en jættetanker måste næstan vara besvarad

http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Azorian

del av text "Global Marine Development Inc., the research and development arm of Global Marine Inc., a pioneer in deepwater offshore drilling operations, was contracted to design, build and operate the "Hughes Glomar Explorer" in order to secretly salvage the sunken Soviet submarine from the ocean floor. The ship was built at the Sun Shipbuilding yard near Philadelphia. Billionaire businessman Howard Hughes — whose companies were already contractors on numerous classified US military weapons, aircraft and satellite contracts[citation needed] — agreed to lend his name to the project in order to support the cover story that the ship was mining manganese nodules from the ocean floor, but Hughes and his companies had no actual involvement in the project. The K-129 was photographed at a depth of over 16,000 feet (4,900 m), and thus the salvage operation would be well beyond the depth of any ship salvage operation ever before attempted.[citation needed] On November 1, 1972, work began on the 63,000-short-ton (57,000 t), 619-foot-long (189 m) Hughes Glomar Explorer (HGE)."

Jewtube : http://www.youtube.com/watch?v=NiZu3_n3xXE

Det gick inte alls att hålla hemligt! NY Times ville publicera en story när den byggdes eftersom det var "ruined taxpayer money" men CIA fick NYT att hålla käften tills de var klara.
Senast redigerad av Saltl 2014-10-20 kl. 08:33.
Citera
2014-10-20, 08:20
Medlem
Är det en liten finsk ubåt ute och tuffar utanför Hangö? (U636)
Nu även U626.
Senast redigerad av hedvigspappa 2014-10-20 kl. 08:29.
Citera
2014-10-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jodå, som jag just skrivit... *suck*

Alltså
Tankern ligger kvar
Professorn har kört precis i samma spår som tankern
Ett Brittiskt ankarhanteringsfartyg med ROV och stor kran har kört upp bredvid Gotland och stannat där(omnämns ingenstans och betuder kanske inget)
Polsk media har skrivit om att en STOR u-båt har nödläge utanför Sveriges kust, men det låter osannolikt.

Påståendet att en atomubåt ligger i svensk skärgård är befängd.. För de som undrar varför, prova dra handen i ett badkar där djupet är två händer.. Bogvågen skulle pressa upp vattennivån framför ubåten åtskilliga meter i vår grunda skärgård med smala sund.

Och om den nu ligger utanför skärgården, varför letar FM i skärgården och varför görs observationer där..

De som tror att det går att hitta en atomubåt med GM-rör får nog tänka om och läsa på. Kärnbränsle förvaras i vatten av den anledningen att det skärmar strålning på ett utmärkt sätt. En meter vatten räcker för att strålnivån från ett kärnbränsle ska vara helt skärmad, inte ett utslag mer än bakgrundsstrålning från atmosfären..

Concords närvaro utanför svenska vatten kan nog delvis förklaras av den marinövning som pågick och avlöstes av ubåtsjakten. Ryssarna signalspanar alltid vid svenska övningar och när natoländer deltar tror jag knappast att de vill avstå. Det är en bricka i spelet att visa närvaro, vi gör det när ryssarna övar..
Och de lär ju inte åka hem efter övningen när svenskarna fortsätter att leva runt och övergå till ubåtsjakt, ryssarna är antagligen lika intresserade som oss av vad som pågår.

Professorn vet jag inte vad den sysslade med, antingen är det ett drag från ryssarna för att sätta grillor i huvudet på oss eller så hade den ett uppdrag. Jag tror att professorn har ganska begränsat handlingsutrymme, att nu kunna sjösätta en miniubåt från professorn obemärkt kan vi nog avfärda. FM uppvaktar antagligen professorn ivrigt, det vet också ryssarnas skulle ske så att skicka professorn i tron att de skulle få operera obemärkt är nästan trollvarning.

Det jag tycker är intressant är att ryssarna faktiskt dementerat och gått ut och sagt att de INTE har någon verksamhet i Stockholms skärgård. Det hade de inte behövt gjort, men gör det ändå. Jag tror inte att ryssarna skulle ljuga om det eftersom de inte behöver ljuga..
Citera
2014-10-20, 08:31
Medlem
McLaughlins avatar
Någon som vet var Professor Logachev befinner sig i detta nu?
Citera
2014-10-20, 08:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedvigspappa
Är det en liten finsk ubåt ute och tuffar utanför Hangö? (U636)
Nu även U626.
Finland har inga ubåtar längre.
Citera
2014-10-20, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
NS Concord ser ut att vara tom, ligger högt i vattnet?

http://www.expressen.se/nyheter/misstankt-ryskt-skepp-ror-sig-markligt/

Precis, det är det sommgör det intressant,
enl AISen så har hon ett djupgående på 8.5 m
fullastad ca:14 m hon är bara ballastad, och har dessutom varit i östersjön väldigt länge.
Betänk även att fartyget är av typen råoljetanker, vart i österjön lastar man råolja ?
Möjligen lossar på något raffinaderi. Hur många raff finns det som tar emot råolja i Östersjön ?

Att hon ligger och väntar på bra pris att sälja last är inte troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in