2014-10-20, 09:34
Medlem
Moon The Loons avatar
Nu är det mycket möjligt att oljetankers ligger på vänt utanför hamnar av diverse anledningar.
Men då jag har hyfsad kontinuerlig koll på Marine Traffic i Östersjön kan jag säga att denna företeelse är mycket ovanlig. För den sortens fartyg i princip obefintlig.
Citera
2014-10-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Skälet till att den är vit är att den ska se ut som en vanlig båt i övervattensläge.

Ja och där ser man tydligt rysk anpassning i sin militär strategi. Ryska militärer skall i framtiden inte se ut som militärer. Överrasknings effekten blir mycket större om ingen inledningsvis fattar att det rör sig om just ryska militärer. Känner vi igen det här från Krim och Ukraina kanske?
Citera
2014-10-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Buzzern (4625 kHz) är tyst nu på morgonen. Varför?

Det är skoj för alla konspirationsteoretiker hur som helst

The Buzzer är helt tyst. Jag kollade personligen - det var som fan. Egentligen hör det här hemma i "numberstation tråden", men intressant.
Citera
2014-10-20, 09:42
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Det är skoj för alla konspirationsteoretiker hur som helst

The Buzzer är helt tyst. Jag kollade personligen - det var som fan. Egentligen hör det här hemma i "numberstation tråden", men intressant.

Ja. Skrev ett snabbt inlägg i den specifika tråden också.
Dock finns många diskussioner därute som knyter buzzern till rysk militäraktivitet. Nedan följer lite intressant diskussion:

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread1018619/pg1

Har försökt dra i lite trådar om våra svenska u-båtar, men stentyst. Försvaret gör vad de ska, jobbar och tiger.

Tillägg:
Det hör lite röster etc svagt i bakgrunden nu, men jag är ingen radioamatör. Det kan lika gärna vara interferens från andra kanaler, väl?
Senast redigerad av Midu 2014-10-20 kl. 09:44. Anledning: Tillägg
Citera
2014-10-20, 09:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swarm21
Vad gör Kungen i detta läge? Bör inte han hålla t.ex något Tal för folket angående Läget och det "eventuella" hotet kring landets Säkerhet ?

...Eller är han ute och Fiskar i Bahamas?

Vilka möjligheter finns att det kan handla om nåt större däggdjur som är vilse i Östersjön ( Nära skärgården ) men som eventuellt redan hittat ut .. ( Tänker främst på bilden och vattnet som dras kring "objektet" .)

Just wondering.

Det är fullt möjligt att det handlar om ett däggdjur, dock ej Putin som någon skämtsamt publicerat i tråden. Sannolikheten är dock större att det faktiskt handlar om en undervattensfarkost. Bilden måste ses i en kontext. Försvarsmakten agerar troligen inte i den här omfattningen på vaga grunder, man har mer information än bilden som underlag.

Concord märkliga uppträdande bör också inkluderas i kontexten.
Citera
2014-10-20, 09:47
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Skälet till att den är vit är att den ska se ut som en vanlig båt i övervattensläge.

Två tips för framtiden:

- Om du läser inläggen ovanför ditt eget innan du postar, så slipper vi mala exakt samma frågor gång på gång på gång.

- Använd gärna sökrutan uppe till höger innan du ställer frågor. Prova t.ex att söka igenom tråden efter "triton vit" innan du frågar varför Triton är vit. Detta ger även fördelar till dig själv, eftersom du får svar snabbare.

Något svar har ännu inte givits på varför man vill få en attackdykarbåt att "se ut som en fritidsbåt". Jag har aldrig stött på den logiken för andra landstignings- eller patrullbåtar.
Citera
2014-10-20, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicotinell
Fruktansvärt OT (Förlåt )

Så vart skall man placera en 240m lång båt som inte har ngt uppdrag då? Finns inte direkt jätte många kajplatser i östersjön som står tomma för en 240m lång båt.

+ att det kostar pengar att ha henne liggande vid kaj, jag påtalade redan igår att det är en bra plats hon ligger och snurrar på om man vill hålla vänteläge, mitt i "rondellen" söder om åland, där hon inte är i vägen för någon.
Citera
2014-10-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Något svar har ännu inte givits på varför man vill få en attackdykarbåt att "se ut som en fritidsbåt". Jag har aldrig stött på den logiken för andra landstignings- eller patrullbåtar.
Du kan väl ringa upp Ryska försvarsmakten och ställa den frågan? Posta gärna svaret här sedan
Citera
2014-10-20, 10:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saaatan
Jag tror inte att detta är aktivitet från en NATO-nation. Detta kommer från lång erfarenhet av undervattensuppdrag i Östersjön. Naturligtvis finns det NATO-länder med Östersjökust. Men troligen är de drivande krafterna i NATO mer intresserade av krigföring i de större haven.

Eftersom det var en samövning mellan svenska marinen och Nato så är det knappast ett Nato-land som smyger och spanar in på sina egna ubåtar mm. Det är ett fåtal länder som är intresserade av att spana på en sådan övning och det är ganska enkelt att lista ut vilket land som är mest misstänkt. I Östersjön finns det i stort sett bara ett land som har detta intresse.
Citera
2014-10-20, 10:07
Medlem
Om besättningen skulle hittas, vad skulle detta få för politiska/diplomatiska konsekvenser för Sveriges och Rysslands fortsatta samarbete?
Kan tänka mig att Ryssland skulle vart opålitligt under minst ett decennium framöver.
Citera
2014-10-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Du kan väl ringa upp Ryska försvarsmakten och ställa den frågan? Posta gärna svaret här sedan

Aftonbladet gjorde ju ett försök att få ryska ambassaden att svara på frågor.
Vad förväntade dom sig.

Har aftonbladet LIVE på i bakgrunden när jag jobbar och dom intervjuade precis en ubåtsofficer som sa att FM har MYCKET goda förutsättningar för ubåtsjakt. Vi har korvetterna, andra fartyg med uåtsvapen och även helikoptrar. Helikoptrar???
Citera
2014-10-20, 10:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd

Om det är en båt för spionändamål så behöver den nödvändigtvis inte vara målad som en patrull eller landstigningsfarkost.

Just den ryska dykbåten Triton-NN är ljust målad på de bilder som finns och ser på håll ut som vanlig taxibåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in