2014-10-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Alltså

Ryssland behöver ju i nuläget inte bedriva så mycket till underrättelseverksamhet.
De har ju gjort en slags skenmanöver (igen) och kan nöjt luta sig tillbaka och få allting serverat.
Det är ju bara att bevaka svensk media !

Sen är det bara att titta på Nyheterna, alla de bilder som Expressen tagit nu på Visby och andra militära skepp där man zoomar in på känsliga områden och redogör för funktioner,personal, mm.
Journalisternas "bevakning" bygger enbart på att få Försvarsmakten att försäga sig, avslöja sina brister, man gör det till politik.

Skandal.

Man avslöjar dock inte allt. Det mest känsliga hålls ju hemligt.

herregud människa, så dumma är inte FM.
Citera
2014-10-19, 22:41
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det är dök upp nyss i (den avstannade) chatten som det länkades till tidigare i tråden. Troll eller inte... kan vara någon som inte har ett konto här.

/Provokatör

- Jag kan tänka mig att en person som får redogöra för sådan händelse
underrättas om att inte utala sig alls i ämnet.
Upprättas inte ett tystnadsplikt kanske för vederbörande?

-Oavsett vilket.
Lär nog personerna (vittnena) som lämnar dessa uppgifter bevakas inofficiellt skulle jag tro.
FRA har nog koll
Citera
2014-10-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikesson
Jag bara undrar. Tror ni att ni avlyssnar någon rysk ubåt i Sthlm skärgård. Eller vad gör ni?
Tror knappast dom tjitttjattrar på öppna frekvenser utan kryptering

Kanske inte, men intressant är det att det varit mycket aktivitet där, samtidigt som hela Östersjön har sitt eget kalla krig, eller hur?
Citera
2014-10-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-i-krock-med-okant-foremal/

Det skulle ju vara så jävla komiskt.

Jag tror inte det finns ett samband men ställer mig samtidigt frågande till att man skulle lyckas krocka med en lysboj.

En lysboj ser ut såhär: https://c2.staticflickr.com/8/7210/6929458841_720ab8311d_z.jpg

Jag, som amatörkapten på en fritidsbåt modell medium skulle inte ens kunna krocka med en sådan, känns orimligt att en välutbildad militär som dessutom har flera personer som utkik på en båt skulle lyckas med det.

Men som sagt, finns nog inget samband överhuvudtaget, hur konstigt det än verkar.
Citera
Medlem
CpPraktikantens avatar
Vilken givande intervju på expressen Live...

Han svarar ju för fan inte på något.
Citera
Medlem
BroderKushs avatar
Jag har läst mycket om den är buzzergrejen, någon som kan förklara med några ord vad det är och vad den har med detta att göra för en oinsatt grabb?
Citera
2014-10-19, 22:44
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Man avslöjar dock inte allt. Det mest känsliga hålls ju hemligt.

herregud människa, så dumma är inte FM.

Absolut har dom korrigerat saker.

Men inte har Försvarsmakten granskat och tillåtit all denna mediala bevakning som jag talar om?

Det vore ju censur i realtid.
Många tidningar,privatpersoner har gett sig ut i skärgården precis som en flock barn som dras till en uppståndelse på fotbollsplanen
Jag anser de utgör en risk och är i vägen.
Titta du på Expressens hundratals foton man publicerat, mycket där skulle FM inte tillåta.
Förövrigt är vissa saker skyddsobjekt.
Citera
2014-10-19, 22:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
du vet inte vad du pratar om, varken om aktiv ujakt eller kababla marina resurser, det handlar inte om att ha koll under vattnet - det handlar om att täppa till in/utlopp fysiskt och ha tillräckliga resurser för direkt bekämpning på plats. Den frågan kommer på bordet sen vid summeringen av allt detta.

Om man täcker in det aktuella området lägesuppfattningsmässigt så måste man inte fysiskt befinna sig över hela ytan. Jag är helt övertygad om att man har insatsberedda enheter att sätta in där det kan komma att behövas.

EDIT;Dessutom så vet varken du eller jag var våra ubåtar befinner sig. Ingen vild gissning att de faktiskt befinner sig strax utanför aktuellt område för att dels bevaka, men också beredda att ingripa.
Citera
2014-10-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Vilken givande intervju på expressen Live...

Han svarar ju för fan inte på något.

Nej, däremot en bra reporter med mycket bra frågor.
Citera
2014-10-19, 22:45
Medlem
Göran Frisk tror nu att en svensk ubåt bevakar NS Concord på nära håll http://www.expressen.se/nyheter/experten-svensk-ubat-bevakar-ns-concord/
Citera
2014-10-19, 22:46
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Om folk bara kunde tänka ett steg längre gällande bilden:

Detta är inte den enda bilden FM har. Tror ni man dragit igång, ökat och idag förlängt en operation baserat på ett (1) foto? NEJ. Ni kan lägga ner knölvalsteorin nu också
Citera
2014-10-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vilken länk ?

http://www.dagbladet.no/

Finns en del matnyttigt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto