2014-10-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ikväll är det fullt med SD-reportage och intervjuer i Agenda, 21.15. Missa ej. De diskuterar bland annat hur SD fortsätter växa när de isoleras. Detta blir också Mattias Karlssons första framträdande som vickande partiledare. Viktigt!
Ser inget om att Karlsson ska vara med? Det är två sossar som ska diskutera frågan om samarbete med SD. En som är för, en emot.
2014-10-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja. Förändrar denna semantiska teknikalitet det faktum att Sentio körde i diket med det mesta utom SD? Jag bemötte ett påstående om att Sentios träffsäkerhet på SD berodde på yrkesskicklighet. Blanda inte bort korten. De bommade näst största partiet M med nästan 3%. Inget svenskt institut var så fel ute.

1) Ingen har påstått det du säger
2) Istället var det en fråga Jag citerar mig själv: "Men frågan bör i stället ställas: Varför är det "omöjliga" möjligt för det norska institutet?
Gör detta institut fel så att det blir rätt? Eller är dessa norrmän helt enkelt hederliga och yrkesskickliga?"

Du har också missat att jag frågar om hedern kan ha spelat roll.
2014-10-19, 20:44
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ser inget om att Karlsson ska vara med? Det är två sossar som ska diskutera frågan om samarbete med SD. En som är för, en emot.

Här är källa på det http://www.svt.se/agenda/mattias-karlsson-i-agenda

Hoppas han ger ett gott intryck
2014-10-19, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ja. Förändrar denna semantiska teknikalitet det faktum att Sentio körde i diket med det mesta utom SD? Jag bemötte ett påstående om att Sentios träffsäkerhet på SD berodde på yrkesskicklighet. Blanda inte bort korten. De bommade näst största partiet M med nästan 3%. Inget svenskt institut var så fel ute.
Man ska jämföra under samma mätperiod, tycker du inte det?
UM, 5-9 sep, 1150 intervjuer.
Sentio, 2-8 sep, 1042 intervjuer.

------------------------------------Sentio---UM-------Val---S:s fel------UM:s fel
Moderaterna--------------------20,7----21-------23.3------2.6-------2.3
Folkpartiet---------------------5,6-----6.9-------5.4---------0.2-------1.5
Centern-------------------------6,5-----6.5--------6.1-------0.4-------0.4
Kristdemokraterna-------------5,1-----5.7--------4.6--------0.5-------1.1
Socialdemokraterna-----------29,1---29.6-------31---------1.9-------1.4
Vänsterpartiet------------------7,4-----7.2---------5.7-------1.7-------1.5
Miljöpartiet----------------------8,8-----7.5--------6.7--------2.1-------0.8 Bara här är Sentio avsevärt sämre än UM
Sverigedemokraterna---------12,7---11.1------12.9--------0.2-------1.8
Feministiskt Initiativ-----------2,5-----3.4--------3.1-------0.6-------0.3
Övriga--------------------------1,7-----1.3-------1.0--------0.7-------0.3

Fetmarkerade där Sentio var bättre. Vidare har vi
Medelfel (Sentio) =1.09. Medelkvadratfell = 1,901.
Medelfel (UM) =1.14. Medelkvadratfel = 1,718.

Är UM bättre? Kanske det. Mycket bättre? Inte alls, nästan ingen skillnad. Det är alltså bara en myt att Sentio är en medelmåtta.
Orkar inte nu, men sedan jag gör kanske en jämförelse bland alla andra institut som hade en liknande mätperiod.
2014-10-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
1) Ingen har påstått det du säger
2) Istället var det en fråga Jag citerar mig själv: "Men frågan bör i stället ställas: Varför är det "omöjliga" möjligt för det norska institutet?
Gör detta institut fel så att det blir rätt? Eller är dessa norrmän helt enkelt hederliga och yrkesskickliga?"

Du har också missat att jag frågar om hedern kan ha spelat roll.
Frågan om heder får man väl utvärdera utifrån att titta på vilka deras uppdragsgivare är och vilka de kan misstänkas vara lojala med. Det är ju på den grunden som man riktar diverse anklagelser mot svenska institut så då får man väl göra likadant med Sentio.

Den enda jag kan komma på om det är väl att de har SD som kund och att 16,7 därmed skulle kunna vara en köpt mätning, enligt regeln "vara sina beställare till lags" som dyker upp i såna här diskussioner. De har inga andra stora uppdrag i Sverige vad jag vet, inte från media i alla fall. De gör små lokala mätningar ibland på uppdrag av svensk lokalpress. Kommunpolitiska frågor och sånt.
2014-10-19, 20:52
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Frågan om heder får man väl utvärdera utifrån att titta på vilka deras uppdragsgivare är och vilka de kan misstänkas vara lojala med. Det är ju på den grunden som man riktar diverse anklagelser mot svenska institut så då får man väl göra likadant med Sentio.

Den enda jag kan komma på om det är väl att de har SD som kund och att 16,7 därmed skulle kunna vara en köpt mätning, enligt regeln "vara sina beställare till lags" som dyker upp i såna här diskussioner. De har inga andra stora uppdrag i Sverige vad jag vet, inte från media i alla fall. De gör små lokala mätningar ibland på uppdrag av svensk lokalpress. Kommunpolitiska frågor och sånt.
Men är du dum eller? Regeln om att vara sin beställare till lags gäller bara när det passar för oss. Du kan inte applicera vanlig logik på den här frågan, förstår du väl?
2014-10-19, 21:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Ja helt rätt resonerat om det inte hade varit för det faktumet att de har gjort helt korrekta mätningar av sin kund. De har ett track record som backar upp dem och den ökning vi nu sett efter valet styrks av ökningar hos andra institut.
2014-10-19, 21:28
Medlem
Bohlwinkels avatar
Sida upp och sida ned med diskussioner om huruvida SD systematiskt underskattas av svenska OI. Trots detta inte en enda plausibel förklaring till att instituten alltid hamnar fel åt ett och samma håll. Påståendet att SD är svårmätt är så nära en förklaring man kommer. Men om felaktigheterna beror på att SD är en hal tvål så borde instituten i bland hamna högre och ibland lägre men inte alltid lägre. CK lyckas värja sig bra mot diverse konspirationsteorier men detta faktum har varken han eller annan någon förklaring till. Slumpen kan ju vara en förklaring naturligtvis men det är svårt att helt avfärda tanken om att paritet medvetet underskattas av rent politiska syften.
2014-10-19, 21:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Sida upp och sida ned med diskussioner om huruvida SD systematiskt underskattas av svenska OI. Trots detta inte en enda plausibel förklaring till att instituten alltid hamnar fel åt ett och samma håll. Påståendet att SD är svårmätt är så nära en förklaring man kommer. Men om felaktigheterna beror på att SD är en hal tvål så borde instituten i bland hamna högre och ibland lägre men inte alltid lägre. CK lyckas värja sig bra mot diverse konspirationsteorier men detta faktum har varken han eller annan någon förklaring till. Slumpen kan ju vara en förklaring naturligtvis men det är svårt att helt avfärda tanken om att paritet medvetet underskattas av rent politiska syften.

Det är inte bara SD dom har problem att mäta, utan även Mp (snittfel på 25%, gäller alla OI).
V och Fp ligger också konstant fel (för högt). 19 resp 16%.
Som ett lustigt sammanträffande stämmer detta bra med den politiksa uppfattningen i journalistkåren... Jävla konstigt, eller hur?
2014-10-19, 22:05
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel

Tror det var oyto som var inne på en förklaring. Löd ungefär: OI vet att SD är svårmätta och lägger sig därför i nedre halvan för att "safea". På något sätt känns det bättre i deras samveten och kanske mot kollegor, media etc. att hellre ha fel med för lite än för mycket.

Jag vet inte ifall jag tror på den förklaringen, men har egentligen ingen bättre själv än att OI är inkompetenta.
2014-10-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Tror det var oyto som var inne på en förklaring. Löd ungefär: OI vet att SD är svårmätta och lägger sig därför i nedre halvan för att "safea". På något sätt känns det bättre i deras samveten och kanske mot kollegor, media etc. att hellre ha fel med för lite än för mycket.

Jag vet inte ifall jag tror på den förklaringen, men har egentligen ingen bättre själv än att OI är inkompetenta.

Jag har sagt det tidigare: Varför hamnar då det norska institutet alltid rätt i sina mätningar? Det borde rimligen vara lika omöjligt att mäta opinionen för norrmännen?

Enda svaret som jag kan finna är att de svenska OI inte vill göra ett riktigt jobb.
2014-10-19, 22:34
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Jag har sagt det tidigare: Varför hamnar då det norska institutet alltid rätt i sina mätningar? Det borde rimligen vara lika omöjligt att mäta opinionen för norrmännen?

Enda svaret som jag kan finna är att de svenska OI inte vill göra ett riktigt jobb.

Om man nu tror på den förklaringen: Norrmännen bor i Norge. De skiter i vad svenskarna tycker om dem och är därför inte lika försiktiga.

Men jag tror som sagt inte på den förklaringen själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in