2014-10-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Kanske är smugglare? Fast de ryska fartygen som rör sig i Östersjön kan peka på motsatsen.

Kan vi inte bara lägga ner det snacket om det ryska handelsfartyget. Det är vida känt att ryssarna signalspanar från civila fartyg så som fraktfartyg, fiskebåtar mm.

Sverige har haft en övning precis, kan någon här tala om när Sverige hade en övning och det INTE låg ett ryskt civilfartyg in till gränsen för att signalspana? Tror inte det för det har aldrig hänt, ryssarna är alltid där när vi övar, vi är alltid där när ryssarna övar. Vad är det konstiga i det?

Att de sedan väljer att stanna kvar när vi drar ubåtsjakt kan väll alla förstå?

Detta spektakel får mig att tänka på moraträsk-tigerjakt
Citera
2014-10-19, 20:13
Medlem
Både "Professorn" och Ns Concord syns på SeaPilot.

Ns Concord ligger stilla mitt ute på sjön och "Professorn" går inte längre rakt mot sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Färgen på det Oidentifierade Marina Objektet var ju vit, borde den inte vara svart/grå om man vill vara ute på hemligt uppdrag, har Marinen tänkt på det?
Va? Det vita på bilden är inte från den påstådda ubåten. Det är vatten som stänker..
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauhi
Ladda batterier eller oxygen. Eller så hände det något tekniskt problem som fick den att komma upp på ytan.

Man kan tänka sig en snabb sniff på ytan om man har mycket ont om luft, eller för att göra en snabbsändning. Båda anledningarna luktar viss desperation. Skulle det nu handla om en mikroubåt, så är det nog inte frågan om annat än att den är batteridriven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
någon förutom jag som på 4625 kHz hör de små "morsekods"-liknande ljudet som kommer till och från?

SOS, kanske, eller?

Har inte hört dom nu på 10 minuter. Men ett tag va där väldigt mycket morse-liknande ljud.
Citera
2014-10-19, 20:14
Medlem
Det bästa med den senaste presskonferansen var att de inte sade något om någon ubåt i nöd. Vare sig rysk eller Nato. Nu behöver man inte tänka på stackars instängda matroser på en botten. Skönt.
Citera
2014-10-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbz2k

Ns Concord ligger stilla mitt ute på sjön och "Professorn" går inte längre rakt mot sverige
Dom hollänska fartygen då?
Citera
2014-10-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbz2k

Länk eller printscreen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GriZzm0
Har inte hört dom nu på 10 minuter. Men ett tag va där väldigt mycket morse-liknande ljud.

NU SÄNDER MAN FÖR FULLT!

4625, vet inte om det är SOS, men just nu sänds det morsekod!
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Marinen har ju framförallt hängt norrut i Kanholmsfjärden. Där har man en observation från i fredags. Och det är där SvD påstår att man snappat upp radiomeddelanden.

Idag kl 10:15 kommer alltså en observation inkl grynig bild från jungfrufjärden. Jungfrufjärden ligger en bra bit söderut.

Om det är en och samma ubåt man observerat så verkar det som om den rör sig relativt fritt.

FM bekräftar idag ytterligare en observation som skedde på fredagen. I Nämndöfjärden (mitt emellan Kanholmsfj och Jungrufj). Det är även här en privatperson, som expressen rapporterade om i fredags, säger sig ha sett en ubåt. Kanske detta är samma uppgifter.

(För övrigt tror jag de obelysta bojarna som sjöfartsverket informerade om igår placerades ut nära just Jungrufjärden)
Senast redigerad av Madagascar 2014-10-19 kl. 20:18.
Citera
Medlem
styrlunds avatar
Kommer och tänka på detta hemmabygge när jag ser bilden.

http://www.psubs.org/projects/1237684922/r300submersible/photos/large/PriortoBoatRegistration005.jpg
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Bara för sakens skull, hur pass många operativa ubåtar har Ryssarna i östersjön ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in