2014-10-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napalmens
En bekant till mig som har haft ganska god insyn i ubåtsjakter förr sa idag att ryssarna har extremt bra koll på ställen de kan lägga sig och sedan gömma sig ett tag utan att man egentligen kan hitta dem utan tur. Han påstod även att det finns installationer på botten som ryssarna själva skapat för att kunna gömma sig, hur mycket sanning det är i detta vet jag inte. Men han brukar inte ljuga och jag vet om att han haft rätt om militära saker förr.

Finns det någon i tråden som vet mer om vad det skulle vara för något eller jag kan avfärda det som rent skitsnack?
det spekulerades i sånt runt 80-talet. att det fanns installationer som soldater kunde ta sig in i utspridda i stockholms skärgård.

Tror den "myten" fick lite mer liv då jag är säker på att Harry Winter nämner dom i operation garbo
Citera
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den alltid lika kloke Wilhelm Agrell analyserar situationen. Notera att han helt avfärdar alla kommentarer om "Budgetubåtar"

http://www.vk.se/1302231/agrell-en-svensk-psykologisk-aktion
Ja Agrell är inte tappad bakom en vagn. citerar lite:

Citat:
....

— Men att den kanske redan är avslutad eller har fått ett förlopp som vi utifrån inte riktigt kan se ännu, säger Agrell.
Han pekar på att mycket detaljerade uppgifter om operationens förlopp och förspel kommit ut till medierna från svenska myndigheter, och tror inte att det har gjorts av en slump. Ett syfte kan vara att påverka allmänheten, men mer troligt i detta fall är ett annat syfte enligt Agrell:
— Jag skulle gissa, att i det här fallet är det riktat mot motståndaren.
Agrell ser en svensk psykologisk operation pågå. Uppgifterna till medierna är sådana som svenska myndigheter annars skulle göra allt för att hemlighålla – men nu finns det en överordnad tanke, tror han.
— Att stressa motståndaren.
...
Stressa motståndaren med att man har koll på dem? Stressa dem att göra misstag?
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Igår höll FM presskonferens också. De sa i stort sett ingenting. Sedan några timmar senare spillde SvD riktig information.

Jag förmodar därför att om FM kallat till presskonferens idag så gör de det därför att de planerar säga något substantiellt. Att två dagar i rad bjuda in till charader håller inte. Och särskilt inte om det resulterar i att SvD scoopar igen.
Ifall vi tänker oss att Agrells teori stämmer ... Det kanske inte vore förväntat att FM officiellt går ut med de detaljerna? Kanske framstår det som mer "äkta" ifall det läcks?
Citera
Medlem
Vid chatten idag på Expressen säger Joakim von Braun, säkerhetskonsult och underrättelseexpert:

"Jag vet att GRU, den ryska militära underrättelsetjänsten, har köpt hus i bl.a. Stockholms skärgård med hjälp av svenska bulvaner. Där skulle de (ubåtsbesättningen) kunna gömma sig ett antal dagar och sedan köras ut i en minibuss eller en stor bil."

Hur är det möjligt att Sverige tillåter spioner att köpa hus i vår skärgård utan åtgärd?

http://www.expressen.se/nyheter/chatta-med-experten-om-ubatsjakten/
Citera
2014-10-19, 18:31
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Det är ju bara pinsamt vad man från svenskt håll håller på med. Skulle det nu vara så att ryssen hade ett litet äventyr i vårt hav så är de garanterat inte kvar. Det vi gör nu är och jagar ett spöke.
Än värre blir det om det visar sig att det var något helt banalt fånigt som inträffat som vi nu rest sådan noja över...
Hur snabb är en rysk ubåt, och hur lång tid tar det att åka ut på internationellt vatten från Kanholmsfjärden?
Citera
Medlem
Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Kommer troligen sluta med att man inte hittar något och massa med spekulationer flödar. Större risk att jänkarna leker än att det är Ryssar, och att dom ska ha stigit i land. LOL
Citera
Medlem
mvagrippas avatar
Peofessorfartyget Logachev är mera intressant än oljetankern. Att nu ett "Professors"-fartyg nu rör sig ut på Östersjön, mitt i natten, är än mer anmärkningsvärt. De så kallade ”professorsfartyg”, som officiellt var/är avsedda för havsforskning, men vars yttre utrustning indikerade/indikerar att de ägnat/ägnar sig åt underrättelseverksamhet. Den tidsmässiga samstämmigheten mellan ”professorsfartygen” och ubåtskränkningarna har varit närmast övertydlig, särskilt när den svenska militären testade ny materiel.

Här en artikel från 2009 som behandlar just ämnet Professorsfartyg vs ubåtskränkningar.

http://www.sydsvenskan.se/opinion/per-t-ohlsson/en-rimlig-forklaring/
Senast redigerad av mvagrippa 2014-10-19 kl. 18:33.
Citera
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Och hur förklarar du att andra fartyg i
Professorns närhet lyckas få iväg iväg sina AIS-signaler?
Det är helt omöjligt för dig att avgöra huruvida det saknas en signal
eller om AISen är avstängd.

/Provokatör

Inga andra fartyg i närheten har någon mottagen positionsrapport heller och nej de har
inte stängt av sin transponder eftersom det skulle vara att be om extra uppmärksamhet.

Det finns ingen täckning mitt ute på Östersjön, hur svårt ska det vara att förstå det?
Senast redigerad av BleAivano 2014-10-19 kl. 18:34.
Citera
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Undra vad dom menar med det.
Det är väl ganska uppenbart att FM måste väga sin ord väldigt noga. Hur taktiskt är det att gå ut att säga "absolut, vi tror att det är ryssen". Utåt sätt jobbar man givetvis förutsättningslöst och allt sånt och det är fortfarande sannolikt att det inte är ryssarna men man måste sovit under en sten senaste åren om man inte vill tro att Ryssarna har lägst odds just nu.

Det FM säger i media säger egentligen ingenting alls eftersom deras ord kan ha en ganska stor inverkan på internationell politik.
Citera
2014-10-19, 18:33
Medlem
Hypokondrias avatar
Någon som vet om SVT sänder presskonferansen kl.19 live i TV ?
Kan inte se stream pga.usel uppkoppling där jag sitter.
Citera
2014-10-19, 18:33
Medlem
dANiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Det är ju bara pinsamt vad man från svenskt håll håller på med. Skulle det nu vara så att ryssen hade ett litet äventyr i vårt hav så är de garanterat inte kvar. Det vi gör nu är och jagar ett spöke.
Än värre blir det om det visar sig att det var något helt banalt fånigt som inträffat som vi nu rest sådan noja över...

Nog mer Svensk media som haussat upp detta, trots allt, det är deras jobb att göra höna utav fjäder.
Citera
2014-10-19, 18:34
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Om fartyget hade byggt om som en militär relä station och ubåts slukare ala "The spy who loved me/Älskade spion" http://jamesbond.wikia.com/wiki/Liparus

Så hade en sådan ombyggnad skett på ett hemligt militärt varv i tex Svarta Havet...eller Manx...Inget tyder på det.

Nej eller hur? För om man har en ombyggd tanker för att frakta ubåtar så skriver man givetvis in i registret att båten är byggd och modifierad i Ryssland.
Inte skriver man att det byggts och renoverats på ett varv i Turkiet. Givetvis inte.
Klart man håller sig till sanningen när det gäller militära operationer. Givetvis.
Citera
2014-10-19, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Någon som vet om SVT sänder presskonferansen kl.19 live i TV ?
Kan inte se stream pga.usel uppkoppling där jag sitter.

Tydligen sänds den på radio. Vilken kanal vet jag dock inte. Dom nämnde bara på P2 att SR ska sända den. (Om jag fattade rätt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in