2014-10-19, 17:24
Medlem
NS concord har antagligen bara reläat signal från kanholmsfjärden till kaliningrad.
Citera
2014-10-19, 17:24
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
http://priyom.org/military-stations/russia/the-buzzer/2014.aspx
Kolla längst ned på listan.. senaste inspel (9 oktober och 19 oktober).. väckte ju intresse

ГИПЕРЯДРО = HYPERNUCLEI
Alltså en typ av atomkärna som transkriptionen beskriver.

För övrigt verkar frekvensen 4625 kHz vara ett mysterium sedan en lång tid tillbaka. Finns indikationer på att det sänds från Povarovo och då ska röra sig om militära instruktioner till ryska förband.
Citera
2014-10-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Jag tänkte också på Liparus..............Vad döljer sig i denna tankers innandöme????

Om Ryssland vill bygga om en oljetanker till ett superhemligt, ubåtsdocknings, spionfartyg som ska vara topp of the line i Rysslands flotta så tror du att de låter turkarna bygga om det på ett civilt varv i Turkiet?

Vem vet, kanske Sverige skickar ritningarna på visbykorvetten till Kina och låter dem bygga den i framtiden..
Citera
2014-10-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
.. och den där anledningen är ju själva gåtan med fartyget. Varför åker inte FM dit och inspekterar fartyget eller har man inte tillstånd till det?

Skiten träffar nog fläkten om militär bordar ett civilt fartyg på internationellt vatten. Krig behöver nog förklaras mot ryssland först i så fall.
Citera
2014-10-19, 17:26
Medlem
franzzzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Fast den (EVERTSEN) har inte uppdaterats på 2h 48min, för du läser genom marinetraffic?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Evertsen uppdaterade sin position för 3 timmar sedan..

Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Statusen på Eversten har inte uppdaterats på nästan tre timmar så var den ligger behöver inte stämma överens med positionen på kartan.
Ah, sorry. Klickade aldrig för att få statusuppdateringen utan följde bara via kartan.
Citera
2014-10-19, 17:27
Medlem
J0kerns avatar
Citat:
Varför åker inte FM dit och inspekterar fartyget eller har man inte tillstånd till det?

Hur tror du ryssen reagerar om vi bordar ett av dem ägt fartyg på internationellt vatten? (Även om de förvisso seglar under Liberiaflagg).
Citera
2014-10-19, 17:30
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
ГИПЕРЯДРО = HYPERNUCLEI
Alltså en typ av atomkärna som transkriptionen beskriver.

För övrigt verkar frekvensen 4625 kHz vara ett mysterium sedan en lång tid tillbaka. Finns indikationer på att det sänds från Povarovo och då ska röra sig om militära instruktioner till ryska förband.
Skrev in 4625 och det låter ju skitmärkligt. Typ som en färjetuta som tutar på automatiskt inställd frekvens. Är det jag som gjort något märkligt med frekvensen?

Det är alltså den här sidan jag använder: (verkar vara överbelastad för alla nya som försöker ladda sidan dock) http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Citera
2014-10-19, 17:30
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
.. och den där anledningen är ju själva gåtan med fartyget. Varför åker inte FM dit och inspekterar fartyget eller har man inte tillstånd till det?
Om jag inte har helt fel för mig ligger väl fartyget på internationellt vatten. Visst kan FM ändå åka dit och undersöka vad som försigår men då kränker man kanske ryssen? Vad vet jag?

Hur länge orkar FM söka efter en ubåt som antagligen redan lämnat skärgården för längesen?
Citera
2014-10-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
NS concord har antagligen bara reläat signal från kanholmsfjärden till kaliningrad.

Kanske är ett test från ryssarnas sida..

Någon som varit ut med en fritidsbåt och skickat signalen från kanholmsfjärden just för att få igång svensk ubåtsjakt. Nu ligger NS concord och signalspanar, utvärderar och bedömer den svenska förmågan. Varför spionera på våra övningar när de kan få oss att jaga spöken, då ser de vad vi verkligen går för
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Skrev in 4625 och det låter ju skitmärkligt. Typ som en färjetuta som tutar på automatiskt inställd frekvens. Är det jag som gjort något märkligt med frekvensen?

Det är alltså den här sidan jag använder: (verkar vara överbelastad för alla nya som försöker ladda sidan dock) http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Det där är ingen nyhet. Frekvensen kallas för "The buzzer" och är ett mysterium.
Citera
Medlem
Lyckas besättningen ta sig iland kan man ju tänka sig att sleeperagenter aktiveras för att ge dom husrum och ordna biljett på princess anastasia direkt till st petersburg.
Citera
2014-10-19, 17:33
Medlem
pontatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Hur fan har du tänkt dig att jag ska ge dig en källa när det är media jag i grunden kritiserar? Vill du att jag länkar till andra oseriösa källor på nätet? Ska du eller jag vara hunden med svansen?

Tänkte att du måste sitta med info som vi andra inte har tillgång till eftersom du verkar säker på att det inte finns några främmande undervattensfarkoster i våra vatten. Vad grundar du det på?

Och nej, jag tror inte heller på allt media skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in