2014-10-19, 16:53
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crachie
snart uttalar sig nog regeringen. Dem verkar ha ett möte ang. Den s.k kränkningen av svenskt vatten

Då har man kanske fått tag i ”båten” och samlas för att bestämma vad man skall ljuga i svenska folket.
Citera
Medlem
Finns det några uppgifter om att SSG eller andra svenska specialförband är på plats?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Om det finns en ubåt på botten i skärgården. Hur kan ubåten veta vad som händer? har dom internet på ubåten? med vilken teknik då isåfall? Kan ubåten kommunicera med sitt "moderskepp" eller med moderlandet utan att svenska militären kan snappa upp kommunikationen? är inte så insatt i hur tekniken fungerar. upplys mej tack.
Ubåtar kan i regel inte kommunicera under vatten annat än möjligen optiskt eller akustiskt på väldigt korta avstånd. Större ubåtar kan ta emot ELF-vågor och på så sätt få mycket korta meddelanden med mycket låg baudrate. För att svara måste åtminstone en antenn upp ur vattnet. Något internet har man inte ombord.

Jag får känslan att nödsändningen inte nödvändigtvis kom från ubåten, utan besättningen kan ha lämnat den för länge sedan och sänt från land. Men visst är det möjligt att sända även från en ubåt, men då måste man som sagt upp med en antenn. Är det en mycket liten miniubåt så kanske enda alternativet är att lämna ubåten för kommunikation.

Så länge man sitter och trycker på botten (dvs om man verkligen gör detta nu) kan man inte följa vad som händer, annat än att man kanske har passiva sensorer som kan höra aktiva sådana som letar. Om man har en lång, lång släpantenn under vatten eller en mindre antenn ovanför kan man ta emot radio, antingen ELF eller högre frekvenser beroende på. Jag tror inte att mycket små ubåtar har antenner för att uppsnappa ELF, men jag kan ha fel.
Citera
2014-10-19, 16:54
Medlem
http://www.flightradar24.com/#62,15/7?&_suid=1413730367315021231440411476776

Är det någon som har kollat ifall det finns sov.....förlåt ryska militärflygplan uppe och som kan länkas till misstänkta aktiviteten?
Citera
Medlem
sanchoos avatar
Så oljetankern siktades i närheten av den största franska örlogsbasen tidigare iår. Om det nu var ett underättelsefartyg, vad kan det göra?
Citera
Medlem
Expressen har nytagna bilder på MS Concord, se Expressens förstasida. www.expressen.se
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
aftonbladet: Militären har avbrutit sökinsatsen för dagen

Va?! Ska man hem och sova så ryssen kan åka hem?

Var på AB ser du det? Hittar inte så länk mottages tacksamt.
Citera
2014-10-19, 16:55
Medlem
Jag hoppas att jag inte är den enda som tänkt denna tanke... Skicka Gotland eller Halland till Concard och fotografera av skrovet... För att kontrollera ifall det skulle kunna vara ett "moderskepp" som tidningarna skriver om.
Citera
Medlem
"Professor logachev på väg mot Sverige!" Det stämmer till den grad att den har kurs mot Sverige för stunden, vilket alla båtar som lämnar finskaviken måste ha om de inte ska kryssa ut dvs. Att den båten rör sig säger i nuläget inte ett skit annat än att den rör sig, typiskt fåntrattarna som vill spä på rysskräcken att dra förhastade slutsatser.

Jag tänker iallafall vänta och se vad den båten tarvägen och om den stannar.

Vad som är intressant är också tiden på året. Ubåts aktiviteten i Östersjön har alltid haft en topp på hösten/ oktober. Det är fortfarande ganska varmt i vattnet (11*C), korta dagar och aktiviteten i skärgården är liten. Språngskicktet som delar varmare ytvattnet mot det kalla bottenvattnet bryter ljudstrålen från sonarer vilket gör ubåtsjakten betydligt svårare såhär års. Så tiden på året talar för att det är på riktigt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomhet
Finns det några uppgifter om att SSG eller andra svenska specialförband är på plats?

http://www.expressen.se/nyheter/hemliga-elitforbandet-satts-i-beredskap/
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Asså. Fartyget är ju inte ens påväg mot Sverige? Kan någon sammanfatta vad som händer?
Det är väl allmänt känt vid det här läget att Sveriges samtliga medier har något emot Ryssland. Propaganda efter propaganda.
Vad skulle Ryssland tjäna på att gå till attack mot lilla Sverige?

Bara några dagar innan allt detta skedde så fick Löfven ett samtal från Obama. Sammanträffande? Vem vet.
Jag tror hursomhelst inte ett ord på vad Aftonbladet, DN, Expressen skriver.

Det är ingen som påstår att Ryssland har attackerat Sverige. Däremot anser nog Ryssen - med visst fog - att vårt land tillhör fiendesidan. Officiellt är vi alliansfria, men i praktiken har vi spelat under täcket med Nato sedan andra världskriget.

Ryssland vill i händelse av krig ha koll på hur vårt försvar är organiserat, och hur terrängen ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Vill bara säga två saker:
  1. Även om de hittar ubåten så kommer de inte berätta det till media
  2. Tycker detta ger tecken på hur tafatta de svenska politikerna är. Icke våldsförsvar jo jag tackar, haha!

Vem har påstått att Sverige har ett icke-våldsförsvar? Är du bäng?

Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Vill nån förklara kortfattat om dom holländska båtarna är på vår eller fiendens sida?

Nederländerna har så vitt jag förstått samövat med Sverige i Östersjön de senaste veckorna. De är alltså på vår sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomhet
Expressen skrev tidigare att SOG hade satts i beredskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in