2014-10-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Rådatan från VALU har kommit (länk på status.st). Ser att både Vänsterpartiet och Miljöpartiet var större än Sverigedemokraterna. Feministiskt initiativ fick 5,7 procent.

En märklighet som jag upptäckt är att när man frågar om vilket parti som personen röstade på i förra valet så är det bara 3,6 procent som uppger SD. Man har alltså fått tag i för få SD-väljare, vilket då naturligtvis måste kompenseras för. När jag gör en naiv uppviktning bara baserat på den siffran så får jag ett valresultat på 12,5 procent för SD vilket inte var så långt ifrån den korrekta siffran. Istället har man på TV4 Novus viktat upp SD med endast en halv procentehet från 7,9 procent i rådatan.

En statistiker skulle säkert kunna förklara varför jag resonerar fel men för mig ser det nästan ut som att de vill ha fel.

Expressens lyckades skrämma upp folk, men hur många skrämde man från valurnorna? - Det får vi nog aldrig veta.

Och denna antidemokratiska tidning vill nu ha bidrag, skattefinansierat bidrag! För att skrämma upp folk som tycker "fel"?
2014-10-19, 15:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Det finns många bortförklaringar till att opinionsinstituten mäter så katastrofalt fel. Rådata hit och rådata dit. Viktning hit och viktning dit.

Men frågan bör i stället ställas: Varför är det "omöjliga" möjligt för det norska institutet? Gör detta institut fel så att det blir rätt? Eller är dessa norrmän helt enkelt hederliga och yrkesskickliga?

Inte bortförklaring, men förklaring. Opionsintitutetn gör inte undersökningarna på skoj. Dom gör det för att någon betalar. Och man vill ju ha nöjda, kunder, eller hur?
Enligt min stora undersökning jag gjorde i natt fann jag att felen för dom 5 OI som jag undersökte typiskt ser ut så här:
Mp: +25%
V: +19%
Fp: +16%
SD: -33%

Tänka sig! Dom partier som får för mycket i OI (Sentio undantagen vad gäller V, Fp och SD) stämmer väldigt bra med hur partisympatierna ser ur hos mediaredaktionerna där Mp dominerar följt av V och Fp. SD-hatet är däremot utbrett.
2014-10-19, 15:35
Medlem
Om man utgår från att folk ljuger lika mycket om hur de röstade i både förra valet och detta valet så ser det ut som om vi har en metod att eliminera skämmighetsfaktorn. Om 3,6 sa de röstade SD i förra valet, men samma siffra i det här valet är 7,9 procent, ja då kan vi förvänta oss att SD ungefär har dubblerats, eller mer exakt ökat med 2,19 gånger. Detta ger 5,7 x 2,19 = 12,5 procent.

Sammanfattningsvis ser det ut som att VALU hade kunnat göra betydligt bättre ifrån sig på valnatten än man faktiskt gjorde.
2014-10-19, 15:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Yrkesskicklighet?

Så här stora fel hade Sentio i procent per parti jämfört med United Minds.
Fetstil = störst fel

M 2,7 / 0,5
C 0,4 / 0,3
FP 0,2 / 0,1
KD 0,5 / 0,8
S 1,9 / 0,1
V 1,7 / 0,0
MP 1,9 / 1,8
SD 0,2 / 1,8
F! 0,6 / 0,2
Övr 0,7 / 0,3

Nej, det där är inte felen i procent, utan procentenheter.
2014-10-19, 15:44
Medlem
Citat:
Rådatan från VALU har kommit (länk på status.st). Ser att både Vänsterpartiet och Miljöpartiet var större än Sverigedemokraterna. Feministiskt initiativ fick 5,7 procent.

En märklighet som jag upptäckt är att när man frågar om vilket parti som personen röstade på i förra valet så är det bara 3,6 procent som uppger SD. Man har alltså fått tag i för få SD-väljare, vilket då naturligtvis måste kompenseras för. När jag gör en naiv uppviktning bara baserat på den siffran så får jag ett valresultat på 12,5 procent för SD vilket inte var så långt ifrån den korrekta siffran. Istället har man på TV4 Novus viktat upp SD med endast en halv procentehet från 7,9 procent i rådatan.

En statistiker skulle säkert kunna förklara varför jag resonerar fel men för mig ser det nästan ut som att de vill ha fel.
Den enda vallokalsundersökning som hade incitament att gissa fel (Metro/YouGov som publicerades 4 tim innan lokalerna stängde) uppskattade SD till 10,2. TV4 och VALU som saknade möjlighet att påverka gissade 8,3 och 10,5.

Man kan undra om den psykologiska spärren helt enkelt handlar om att man inte förmår tänka som en SD:are och därför inte kan förstå hur det kan vara rimligt att anta att partiet alltid kommer att överträffa prognoserna, hur uppviktade de än är. För när möjlighet att påverka kan uteslutas så återstår bara ren förnekelse mot bättre vetande.
2014-10-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej, det där är inte felen i procent, utan procentenheter.
Ja. Förändrar denna semantiska teknikalitet det faktum att Sentio körde i diket med det mesta utom SD? Jag bemötte ett påstående om att Sentios träffsäkerhet på SD berodde på yrkesskicklighet. Blanda inte bort korten. De bommade näst största partiet M med nästan 3%. Inget svenskt institut var så fel ute.
2014-10-19, 15:58
Medlem
Citat:
Om man utgår från att folk ljuger lika mycket om hur de röstade i både förra valet och detta valet så ser det ut som om vi har en metod att eliminera skämmighetsfaktorn. Om 3,6 sa de röstade SD i förra valet, men samma siffra i det här valet är 7,9 procent, ja då kan vi förvänta oss att SD ungefär har dubblerats, eller mer exakt ökat med 2,19 gånger. Detta ger 5,7 x 2,19 = 12,5 procent.

Sammanfattningsvis ser det ut som att VALU hade kunnat göra betydligt bättre ifrån sig på valnatten än man faktiskt gjorde.

Det hade ju varit det icke-exprimentella, evidensbaserade sättet att närma sig det hela. Att konservativt utgå från att samma funktioner och tendenser som verkade 2010 fortfarande finns där - tills motsatsen är bevisad.

Ett annat övertydligt exempel på hur man helt sonika ANTAR något för att få de SD-siffror man förvänrat sig/hoppas på är ju SCB. Innan valet 2010 viktade man upp rådata med 35% - och missade grovt.

Just efter valet 2010 i princip fördubblade man rådatan till ett 6,7% som känns logiskt - valresultatet + en tydlig framgångseffekt efter succén.

Inför årets val var man ånyo nere på hopplösa 35% - och hade legat i paritet med Sentio om man istället behållit den högre viktningen.

Jag antar att man "visste" att SD-liknande partier normaliserats i Europa och använde det som ursäkt för att dra ned SD så långt man vågade - utan att resonera kring det faktum att "rasistiska" SD numera också är FASCISTISKA SD i ett politiskt klimat som är helt Europa-unikt.

Antingen är SCB befolkat av känslomänniskor som vill tro att SD är litet så hemskt gärna att de suggererar sig till den övertygelsen. En bubbla av peppande grupptänk som leder fel utan att någon vet hur det gick till.

Troligare är nog att de mycket väl vet att de missar SD - och är helt bekväma med det. Precis på samma sätt som en svensk reporter eller polis håller inne med det där signalementet för den goda sakens (och karriärens) skull, den statliga utredaren "inte vet" kostnader.
2014-10-19, 16:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Troligare är nog att de mycket väl vet att de missar SD - och är helt bekväma med det. Precis på samma sätt som en svensk reporter eller polis håller inne med det där signalementet för den goda sakens (och karriärens) skull, den statliga utredaren "inte vet" kostnader.
Vilket klockrent får mig att tänka på den lokala polischefen:
Citat:
Anneli Manelli, närpolischef, säger att hon inte har fått indikationer på att det skulle vara just killar med invandrarbakgrund som är brottsaktiva.

Allt för många har lämnat verklighetens värld & rör sig nu enbart i den politiskt korrekta parallellvärlden, enbart befolkad av idioter, där man ser verkligheten som "hatfakta".
Att inte personalen på opinionsinstituten skulle påverkas av denna stämning i samhället är orealistiskt att tro.
Speciellt när de som arbetar på instituten vet att nästa gång dom söker jobb så kanske det är på något partikansli (som inte är SD) eller på någon myndighet eller departement.
2014-10-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag kan inte riktigt släppa det här. Känns som att det är the smoking gun. Jag kan inte se något rimligt skäl till att inte räkna ut den ungefärliga siffran för SD på det sätt som jag visat. Naturligtvis kan det finnas andra statistiska verktyg i verktygslådan, men den ungefärliga siffran för SD ska ligga på 12,5 i VALU.

Samtidigt ser jag inte heller poängen med att ljuga när valresultatet ändå kommer någon timma senare. På något sätt är det så obehagligt att ta in bilden av ett SD på 12,5 procent att de helt enkelt vägrar att tro det. Man undrar om de andra mätinstituten resonerar likadant när de gör sina undersökningar: "Nej så jävla illa kan det inte vara. Vi får sänka med några procent."
2014-10-19, 16:33
Medlem
Sentios mätning nämns nu i svt:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd-valjare-finns-nu-i-alla-grupper

"I en mätning från det norska institutet Sentio Research är Sverigedemokraterna ännu mer framgångsrika. Där får partiet 16,7 procent av rösterna, den högsta siffra som partiet någonsin haft i någon mätning. Om det vore ett valresultat skulle det innebära att 1,1 miljoner väljare hade röstat på SD. "
2014-10-19, 16:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Sentios mätning nämns nu i svt:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd-valjare-finns-nu-i-alla-grupper

"I en mätning från det norska institutet Sentio Research är Sverigedemokraterna ännu mer framgångsrika. Där får partiet 16,7 procent av rösterna, den högsta siffra som partiet någonsin haft i någon mätning. Om det vore ett valresultat skulle det innebära att 1,1 miljoner väljare hade röstat på SD. "
Det måste vara första gången Sentio's mätning omnämns i svensk media.
2014-10-19, 16:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja. Förändrar denna semantiska teknikalitet det faktum att Sentio körde i diket med det mesta utom SD? Jag bemötte ett påstående om att Sentios träffsäkerhet på SD berodde på yrkesskicklighet. Blanda inte bort korten. De bommade näst största partiet M med nästan 3%. Inget svenskt institut var så fel ute.

Sentio var dom somo lyckades klart bäst med sina undersökningar i förhållande till valresultatet. Den enda grova missen dom hade var Mp. Där bommade alla andra också ungefär lika mycket (Sentio bommde med 22%, snittet låg på 25% fel). Novus hade bra koll på Mp i sin sista mätning, veckan före valet. På dom 2 mätningarna innan så låg man lika mycket fel som alla andra, eller värre.

Det genomsnittliga felet för dom 5 OI som jag tittat på låg i intervallet 15 till 19% fel. Sentio hade 11% fel. Bortsett från den grova missen på Mp så låg Sentios undersökningsresultat så nära valresultatet att det är svårt att få så mycket bättre med den statistiska osäkerhet man får med att fråga ca 1500 pers, som Sentio hade gjort. Missen på moderaterna med nästan 3%-enheter är ändå bara en bom på 13%, ungefär hälften så stort fel som ALLA andra hade på Mp...
Räkna med en felmarginal på 1,5% på ett parti som ligger på 20-30%. Mer nogrannat än så är det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in