2014-10-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det finns ju Botten Ada som jobbar med poll of polls med liknande metoder som Nate Silver. De väger in Sentio, det som MSMs egna p-o-p vägrar göra. Tyvärr bommade Ada fett ändå, men det här valet var jungfruturen för Ada och metoderna går att utveckla.

Det botten Ada behöver är en korrektur. En faktor. En skattning. En siffra.

Något sätt att kvantifiera hur mycket SD underskattas av svenska opinionsmätare.

Botten Ada behöver alltså hänga i den här tråden.
2014-10-19, 14:04
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vad är det för fel med din uppställning? Om man utgick från den och klippte och klistrade ihop siffror allt eftersom de kommer in - hade man då rimligen inte uppnått en hyfsad träffbild?

En som åtminstone inte var behäftad med riktigt usla siffror för något parti?

Nej det är inget fel med den? Var så jag menade.

Däremot så finns ju risken att SD har 17 % i sentio, S och M 35 % i sifo och resterande 5 partier på 5 % styck i andra mätningar. Då får vi en totalsumma på 112 %. Ser rätt så konstigt ut om man inte fixar till det med någon form av osäkerhetsintervall.
2014-10-19, 14:08
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det finns ju Botten Ada som jobbar med poll of polls med liknande metoder som Nate Silver. De väger in Sentio, det som MSMs egna p-o-p vägrar göra. Tyvärr bommade Ada fett ändå, men det här valet var jungfruturen för Ada och metoderna går att utveckla.

Ada var felkonstruerad från grunden. Jag smålog lite när jag läste hur de konstruerat henne innan valet och insåg att det aldrig kan gå väl.

Det stora felet är att de använder SCBs mätningar som någon sorts "facit" (alltså viktar som fan efter den) och resterande mätningar tillämpas mest som brus. Tänk er då att korrigera prediktioner mot september med ett "facit" från senaste SCBs mätning i maj.

Och nu var det statistiker som hade gjorde Ada, ändå bommar de totalt vad gäller en av de mest grundläggande principer inom statistiken: det ska vara tidskompatibelt.
2014-10-19, 14:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det botten Ada behöver är en korrektur. En faktor. En skattning. En siffra.

Något sätt att kvantifiera hur mycket SD underskattas av svenska opinionsmätare.

Botten Ada behöver alltså hänga i den här tråden.
Eller så hittar man valfri privatanalytiker som brukar träffa rätt för respektive parti.
Avseende SD så får det väl bli Åsa Linderborg som var mycket träffsäker senast.
2014-10-19, 14:22
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Nej det är inget fel med den? Var så jag menade.

Däremot så finns ju risken att SD har 17 % i sentio, S och M 35 % i sifo och resterande 5 partier på 5 % styck i andra mätningar. Då får vi en totalsumma på 112 %. Ser rätt så konstigt ut om man inte fixar till det med någon form av osäkerhetsintervall.

Nu är jag lite av en noob på hur man gör statistik, men är det inte uppenbart om man skulle göra såhär?

Säg att t.ex. SD har 17% i Sentio och med de andra mätningarna tillsammans får alla partier 112%, då får SD 15% eftersom 17% av 12% = 2.04%. 17% - 2.04% = 15%.

Ett annat exempel är om Sossarna får 25% i sitt institut och totalsumman för alla partier i sina respektive institut blir 90%. Då ökar S med 2.5% och får 27.5%. O.s.v.

Eller?
2014-10-19, 14:38
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Nu är jag lite av en noob på hur man gör statistik, men är det inte uppenbart om man skulle göra såhär?

Säg att t.ex. SD har 17% i Sentio och med de andra mätningarna tillsammans får alla partier 112%, då får SD 15% eftersom 17% av 12% = 2.04%. 17% - 2.04% = 15%.

Ett annat exempel är om Sossarna får 25% i sitt institut och totalsumman för alla partier i sina respektive institut blir 90%. Då ökar S med 2.5% och får 27.5%. O.s.v.

Eller?

Jo man skulle kunna göra så, men man kommer nog inte ifrån att hur man än gör så gör man fel. Följer lite devisen "if you torture your data long enough, it will confess". Därför bättre att vara ärlig från början med hur osäkert det är.

Egentligen tror jag den bästa vägen att gå är att samanställa en tabell rakt av och så får man enbart titta på respektive parti och institut och inte använda det till att se opininen totalt.

Ska försöka fixa till en sådan tabell.
2014-10-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Eller så hittar man valfri privatanalytiker som brukar träffa rätt för respektive parti.
Avseende SD så får det väl bli Åsa Linderborg som var mycket träffsäker senast.

Åsa Linderborg klarade det första och viktigaste provet för varje SD-prognosticerare - hon ville gissa rätt.

Inga fromma förhoppningar, inga försök till självuppfyllande profetior, inga säkra sidor - bara ett ärligt försök att sätta pilen i bulls-eye.

Och för den som vill racka ned på mig eller Crispy, som båda gissade 15%, så hade vi förvisso fel.

Men inte nödvändigtvis med 2,1 procentenheter - utan 24 timmar. Jag gissar nämligen att succé-valet i sig omedelbart lockade tillbaka en betydande grupp väljare som låtit sig skrämmas av allt drevande. Det är inte omöjligt att SD faktiskt "förlorade" valrörelsen och läg kvar på samma maj-nivå som både Sentio och en "korrigerad rådata-SCB" indikerade.

Citat:

Ska försöka fixa till en sådan tabell.

Gör det! Skulle ju vara rätt häftigt om den faktiskt kunde summeras till 100%...
2014-10-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Där har du det.
Yrkesskicklighet?

Så här stora fel hade Sentio i procent per parti jämfört med United Minds.
Fetstil = störst fel

M 2,7 / 0,5
C 0,4 / 0,3
FP 0,2 / 0,1
KD 0,5 / 0,8
S 1,9 / 0,1
V 1,7 / 0,0
MP 1,9 / 1,8
SD 0,2 / 1,8
F! 0,6 / 0,2
Övr 0,7 / 0,3

För den majoritet som inte sympatiserar med SD finns det fler mått på yrkesskicklighet än att gissa rätt på ens eget favoritparti, och då är UM den nya guldstandarden. De har slipat sina metoder och lärt sig av sina misstag. Tyvärr gick de för långt när de lärde av sina misstag i valet 2010 då de överskattade SD grovt (7,2%). Men om de fixar till SD och MP blir det perfekt, och då blir Sentio bara en pajasmätning i mängden.
2014-10-19, 14:58
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Har sammanställt en tabell nu och tittat på de OI som prickade närmast valresultatet respektive parti. Har det inte kommit ut någon OU efter valet så har jag tagit det som gjordes innan valet. Är det flera OI som var lika bra för ett parti så har jag tagit ett medelvärde av dessa.

Parti (%)
M 24,6
C 6,1
FP 5,5
KD 4,6

S 29,3
V 5,7
MP 7,7

SD 16,7

FI 3,0

Totalsumman blir 103,2 % och innebär att det i genomsnitt är en extra osäkerhet på ca 0.4 procentenheter respektive parti.

Edit: Stryker vi FI blir totalsumman 100,2 %
Senast redigerad av Valar.Morghulis 2014-10-19 kl. 15:00.
2014-10-19, 15:11
Medlem
Rådatan från VALU har kommit (länk på status.st). Ser att både Vänsterpartiet och Miljöpartiet var större än Sverigedemokraterna. Feministiskt initiativ fick 5,7 procent.

En märklighet som jag upptäckt är att när man frågar om vilket parti som personen röstade på i förra valet så är det bara 3,6 procent som uppger SD. Man har alltså fått tag i för få SD-väljare, vilket då naturligtvis måste kompenseras för. När jag gör en naiv uppviktning bara baserat på den siffran så får jag ett valresultat på 12,5 procent för SD vilket inte var så långt ifrån den korrekta siffran. Istället har man på TV4 Novus viktat upp SD med endast en halv procentehet från 7,9 procent i rådatan.

En statistiker skulle säkert kunna förklara varför jag resonerar fel men för mig ser det nästan ut som att de vill ha fel.
2014-10-19, 15:13
Medlem
Citat:
Har sammanställt en tabell nu och tittat på de OI som prickade närmast valresultatet respektive parti. Har det inte kommit ut någon OU efter valet så har jag tagit det som gjordes innan valet. Är det flera OI som var lika bra för ett parti så har jag tagit ett medelvärde av dessa.

Parti (%)
M 24,6
C 6,1
FP 5,5
KD 4,6

S 29,3
V 5,7
MP 7,7

SD 16,7

FI 3,0

Totalsumman blir 103,2 % och innebär att det i genomsnitt är en extra osäkerhet på ca 0.4 procentenheter respektive parti.

Edit: Stryker vi FI blir totalsumman 100,2 %

Mycket bra utgångspunkt.

Om jag skulle spekulera så kan de där överskjutande 3,2% med fördel trimmas bort på MP, FI - och SD. Dessutom tolkar jag Sifos 26,6% på S som att de kan vara på väg nedåt. Låt oss säga att dessa fyra partier viktas ned med 0,8% vardera - så kommer vi nog rätt nära verkligheten.

Övriga partier är nog mitt i prick.
2014-10-19, 15:14
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Inbillar sig Sifo att folk ska tro på detta skämt?

Det är många som tror på detta, ja. Dom flesta gör inga större reflexioner över sådana här saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in