2014-10-19, 11:45
Bannlyst
Väldigt märklig rutt NS Concord har senaste halvdygnet,.

Först österut mot Kaliningrad efter medias rapportering igårkväll, sedan riktning mot Nynäshamn på morgontimmarna, därefter riktning utanför Gotska Sandön. Finns det fler miniubåtar den ska hämta upp pga situationen i helhet ? Inte alls orimligt med tanke på både Nynäshamn och Gotska Sandön läge. Detta kanske är mycket större än vad man räknat med. Verkar helskumt med en 57 000 tonare som irrar omkring utan destination - strax utanför gränsen till svenskt vatten.
Citera
2014-10-19, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Enligt öppna källor på nätet så ägs både NS Concord och Sibur Voronezh av det statliga ryska rederiet Sovcomflot och SCF Novoship.

http://maritime-connector.com/ship/ns-concord-9299692/
http://maritime-connector.com/ship/sibur-voronezh-9655509/
http://en.wikipedia.org/wiki/Sovcomflot

Det kan väl knappast vara en tillfällighet? Nu är de iofs ett av världes större rederier men ändå.

*Vinkar lite åt journalisten på Expressen och Aftonbladet*

Tycker att omvärlden ska bojkotta det rederiet om det visar sig att de sysslar med skumraskaffärer.
Citera
2014-10-19, 11:47
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingblot
Den har väl inga vapen förutom en "liten" kanon?

Snygg och kompetent spanare dock.

Okej, trodde den hade vapen att sätta emot U-båtar ? Sjunkbomber ? att det är en spanare vet jag,

effektiv på sitt jobb mena jag att hitta det man tror sig leta efter, är som jag var för 100 sidor sen lika säker på min sak att man inte kommer försöka sänka en ubåt i allafall så.
Senast redigerad av SithXM 2014-10-19 kl. 11:49.
Citera
2014-10-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr3i3
Du får googla lite. Dom hade med största sannolikhet kärnvapen. Även bekräftat från rysk sida.

Letat men hittar inget om att Ryssland bekräftar detta.
Citera
2014-10-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Okej, trodde den hade vapen att sätta emot U-båtar ? Sjunkbomber ? att det är en spanare vet jag,

effektiv på sitt jobb mena jag att hitta det man tror sig leta efter,

HMS Visby är bestyckad med ubåtsjakttorpeder.
Citera
2014-10-19, 11:49
Medlem
Citat:

effektiv på sitt jobb mena jag att hitta det man tror sig leta efter,

Jag vet inte säkert, men jag har för mig att de robotar och torpeder som den ska vara bestyckad med inte har levererats av kostnadsskäl.
Någon får gärna bringa klarhet i detta.
Citera
2014-10-19, 11:49
Medlem
Citat:
Den militära aktiviteten i skärgården har under dagen ökat i intensitet.
Aftonbladets team på plats berättar att stridsbåtar under förmiddagen systematiskt söker av strandlinjerna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19720761.ab
Citera
2014-10-19, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Väldigt märklig rutt NS Concord har senaste halvdygnet,.

Först österut mot Kaliningrad efter medias rapportering igårkväll, sedan riktning mot Nynäshamn på morgontimmarna, därefter riktning utanför Gotska Sandön. Finns det fler miniubåtar den ska hämta upp pga situationen i helhet ? Inte alls orimligt med tanke på både Nynäshamn och Gotska Sandön läge. Detta kanske är mycket större än vad man räknat med. Verkar helskumt med en 57 000 tonare som irrar omkring utan destination - strax utanför gränsen till svenskt vatten.

Finns det en finns det flera, uppdraget var kanske att byta ut flera olika platsers spaningsutrustning. Nu kallar man hem resterande ubåtar då läget blivit så pass allvarligt. En husis på NS Concord hade varit intressant.
Citera
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
561 omrp spetsnaz från en bas utanför Kaliningrad

https://vk.com/album-13731245_99755319

De kör ngn rysk facebook med bilder de med.

Vilka lirare. Någon som vet vad det är för miniubåt dykarna färdes med på bild 81? Identisk med bild 16?

Bild 13, där soldaterna sitter på rad vilken farkost är det?
Citera
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Att en nödställd ubåt på ett sådant här uppdrag skulle använda sig av en känd nödkanal och
dessutom kommunicera i klartext är ju bara löjligt.

Att kommunicera med kaliningrad från Stockholms skärgård kräver kortvågsförbindelse på
tämligen låg frekvens. Då blir antennen nästan rundstrålande och man kan inte som man
påstår konstatera att just Kaliningrad är målområdet.

Media uppger att så är fallet.

En ubåt i nöd har av naturliga skäl begränsad förmåga, och möjligen kan det vara så att kommunikationssystemen är satta ur funktion.
Men som många ha noterat så finns det utländska fartyg på internationellt vatten, och en inte allt för vågad gissning är att dessa fartyg också har till funktion att länka information mellan enheter (Sthlms skärgård och Kaliningrad).
Citera
2014-10-19, 11:52
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Citat:

effektiv på sitt jobb mena jag att hitta det man tror sig leta efter, är som jag var för 100 sidor sen lika säker på min sak att man inte kommer försöka sänka en ubåt i allafall så.

Lite info om Visby klassen : http://www.naval-technology.com/projects/visby/visby6.html
Citera
2014-10-19, 11:52
Medlem
Citat:

Den har sjunkbomber, sin allmålskanon och sjömålsrobotar i form utav Robot 15. Det är inte ett signalspaningsfartyg ni pratar om utan ett ytstridsfartyg anpassat för strid i våra skärgårdar.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in