2014-10-19, 03:51
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Östtyska dokument visar att 1977 fick sovjetiska Östersjöflottan i en övning sig tilldelat hela 157 kärnvapen.

se fetmarkerat, sverige har haft övningar där målet är att ta över både norge, danmark, finland och garanterat island med för den delen. Att kärnvapen skulle slå ut angreppspunkter är väll ingen som betvivlar. Men att göra det för kolaterial skada finns inget syfte med alls.

Citat:
Och även om CCCP bytt flagga så gäller anfallsdoktrinen fortfarande. Framåt - oavsett om området är kontaminerat eller ej.

Man ska också komma ihåg att primära målet var att skydda ryssland, att angripa först var vid den tidpunkten det bästa försvaret, att offra en halv flottilj för att skydda produktionen i murmansk och st.petersburg var förmodligen en billigt tradeoff, så övningen var säkert inte så orealistisk.
Att man kan offra egen trupp är inte samma som politiskt våldföra sig på främmande makt, hade det varit stridande folkgrupper typ serber vs kosovo albaner så hade det legat närmare i tanken, men ryssland har bra kontakt med sverige, finns ingen sån vilja.
I brist på framtida måltavlor så passade nog svenska kusten bra som träning, på samma sätt tror jag nu att man kör lite tester och provokation, utan för den delen ha mer än övning i tanken. Att provocera mot nato är för känsligt.. bättre skoja runt med en neutral 3:e part.

Citat:
Precis som det fanns planer på att spränga S363 (känd som U137):
”Enligt den politiske officeren på ubåten Vasilij Besedin hade besättningen också sina order vid en stormning: 'Vi skulle med en explosion förinta fartyget tillsammans med hela besättningen!'
...så är det inte överraskande med den här sortens teorier idag

håller jag med om, risken är stor att de blåser den i småbitar före den får gå i främmande händer. Besättningen skulle dom säkert försöka rädda om det vore möjligt men det är på tok för mycket känslig information i en förlorad sub. De är definitivt medveten om det före de satte skepp in på svenskt territorium.. kapten sover säkert just nu med detonatorn i vänstra handen redo.
Citera
2014-10-19, 03:57
Medlem
Jag bor i inlandet 2,5 mil från Piteå har aldrig hört Gripen blåsa förbi i överljudsfart förr= upplevelse!!...Sen grannbyn NÖ där jag bor är just där det smäller....Förstår inte varför när man Några mil bort har hela Vidselbasen..Övning ger färdighet men för satan säg till...
Citera
2014-10-19, 04:04
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det finns andra i tråden som nog skulle kunna svara mycket bättre och specifikt på din fråga, men jag gör ett försök till ett mer allmänt svar då du riktade dig till mig.

Ekolod och passiva givare (mikrofoner, helt enkelt) är det som står till buds. Saken är förstås den att ekolod/sonar skapar en mängd data och det är alltså frågan om tekniknivå hur mycket information man kan få ut, så dagens system är bättre än gårdagens, inte minst tack vare just datorernas och elektronikens utveckling då det behövs mycket signalbearbetning. Utöver ekolod och passiv lyssning kan magnetfält avläsas. Detta kan också ske passivt såväl som aktivt och kan också generera en hel del data. Kruxet är att man på förhand måste ha en bra profilering av botten för att hitta avvikelser och botten måste uppdateras då och då eftersom helt naturliga processer kan förändra hur den ser ut.
Utan bakgrundsinformationen är det mycket svårare.

Men, man drar nog i en hel del trådar just nu och undersöker även saker på land då besättningen hypotetiskt kan ha flytt fältet. Till sin hjälp där har man personal som främsta verktyg, men även underrättelseinformation, signalspaning och t.ex. utrustning för mörkerseende.

Då radiovågor dämpas mycket, mycket kraftigt i vatten går radar o.dyl inte att använda, men magnetisk information (B-fältet) kan penetrera vatten i synnerhet då det handlar om väldigt låga frekvenser. Radar använder i allmänhet mycket höga frekvenser (upplösningen blir bättre ju högre frekvensen är, enkelt uttryckt). De "sensorer" som det talas om rent allmänt är alltså mikrofoner och magnetometrar, må vara att dessa är hyggligt avancerade och är kopplad till duktiga signalprocessorer som kan ta fram riktning och mer "visuell" information.

Således, principerna är de samma som förr, men idag använder man fler sensorer kopplade till signalprocessorer vilket ger mycket bättre information. Principerna är lika gamla som andra världskriget, minst, men precis som radarn har utvecklats sedan dess har även sonar o.dyl gjort det.

Hur man rent operativt går till väga vet jag mycket lite om. Någon annan kan säkert svara mycket bättre, men jag gissar att man helt enkelt delar upp arbetet mellan olika fartyg och vissa fartyg kanske kan peka ut intressanta platser till andra fartyg med mer finkorniga system att titta närmare på.

tack för bra svar! det var intressant..
Vet man har använt vattenpenetrerande radar för att söka efter vrak från forskningssidan.. vet inte till viken frekvens eller djup dock och om det är applicerbart militärtekniskt, men torde täcka upp de grundare delarna och förpassa eko/sonar till djupare vatten. Normalt brukar försvaret vara först med sån här teknologi och forskningen ett par år senare.. men känns inte riktigt så på din förklaring.
Bristande inköp kostar stora summor operativt för att (förmodligen) missa chansen.
Citera
2014-10-19, 04:04
Medlem
Nu är det väll mest bara trams i denna tråd men,

Min frågeställning är egentligen varför denna nödsignal blev sänd ifrån "ubåten",
Känns helt ologiskt med tanke på att man utför ett uppdrag inom ett annat lands gränser med tanke på sannolikheten att signalen upptäcks.
Rent logiskt borde dem hellre ha försökt förstöra ubåten och gått under med den alternativt sänkt båten och tagit sig upp på land.

Jag gissar på att fartyget som joxxat runt i Östersjön har varit fullt med signalspaningsutrustning.
Likaså kommer vi aldrig hitta någon ubåt, det är ju inte helt otänkbart att Ryssen ha varit så påhittig att dem tidigare placerat en sändare på bottnen där dem sänder ut dessa signaler.
Varför? Som många andra redan påpekat kan det vara nyttigt att bevaka den Svenska militären, ta reda på vem som ringer vem osv vid denna "kris situation".
Ryssen har ju även fått endel värdefull information om vilka signaler som vi kan snappa upp osv tack vare media...
Citera
2014-10-19, 04:07
Medlem
Hittade den här artikeln precis!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/putin-satsar-pa-miniubatar_8554526.svd

Väldigt intressant med tanke på vad som har hänt senaste dygnen!!

Kan Ns concord vara nåt liknande i stil med sista bilden i bildspelet som visar ett underrättelse fartyg?

Inte kollat igenom hela tråden så ber om ursäkt om nån redan har länkat artikeln!
Citera
2014-10-19, 04:10
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dynamex
Jag bor i inlandet 2,5 mil från Piteå har aldrig hört Gripen blåsa förbi i överljudsfart förr= upplevelse!!...Sen grannbyn NÖ där jag bor är just där det smäller....Förstår inte varför när man Några mil bort har hela Vidselbasen..Övning ger färdighet men för satan säg till...

hm, känner till ditt område. Det är inte övning 04 på natten där.. antingen dammar de av jasplanen i stor hast eller så flyttas de.. låter inte bra vilket som, riktning?
Citera
2014-10-19, 04:16
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
se fetmarkerat, sverige har haft övningar där målet är att ta över både norge, danmark, finland och garanterat island med för den delen. Att kärnvapen skulle slå ut angreppspunkter är väll ingen som betvivlar. Men att göra det för kolaterial skada finns inget syfte med alls.

Man ska också komma ihåg att primära målet var att skydda ryssland, att angripa först var vid den tidpunkten det bästa försvaret, att offra en halv flottilj för att skydda produktionen i murmansk och st.petersburg var förmodligen en billigt tradeoff, så övningen var säkert inte så orealistisk.
Att man kan offra egen trupp är inte samma som politiskt våldföra sig på främmande makt, hade det varit stridande folkgrupper typ serber vs kosovo albaner så hade det legat närmare i tanken, men ryssland har bra kontakt med sverige, finns ingen sån vilja.
I brist på framtida måltavlor så passade nog svenska kusten bra som träning, på samma sätt tror jag nu att man kör lite tester och provokation, utan för den delen ha mer än övning i tanken. Att provocera mot nato är för känsligt.. bättre skoja runt med en neutral 3:e part.

håller jag med om, risken är stor att de blåser den i småbitar före den får gå i främmande händer. Besättningen skulle dom säkert försöka rädda om det vore möjligt men det är på tok för mycket känslig information i en förlorad sub. De är definitivt medveten om det före de satte skepp in på svenskt territorium.. kapten sover säkert just nu med detonatorn i vänstra handen redo.
Nu är jag ingen expert på den sovjetiska/ryska flottan,men de flesta kärnvapen som tildelades ytgående skepp var väl taktiska och inte strategiska,alltså att de främst skulle användas mot större formationer av fientliga fartyg eller hangarfartyg;
http://en.wikipedia.org/wiki/P-500_Bazalt

Angående att försöra det egna skeppet så skulle det väl endast kunna hindra känslig teknolgi eller underrättelseinformation från att falla i fientliga händer,men inte totalförstöra farkosten till den grad att man inte skulle kunna avgöra vilket land den tillhörde,vilken tycks vara den viktigaste i detta fall.
Citera
2014-10-19, 04:24
Medlem
Inget som händer.Om det nu hade varit nått så hade det redan framkommit i massmedia.
Tiden har löpt ut.
Falsklarm.Nato,Ryssland-Ingen som vet men det är dött i skärgården.
Citera
2014-10-19, 04:31
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Nu är jag ingen expert på den sovjetiska/ryska flottan,men de flesta kärnvapen som tildelades ytgående skepp var väl taktiska och inte strategiska,alltså att de främst skulle användas mot större formationer av fientliga fartyg eller hangarfartyg;
http://en.wikipedia.org/wiki/P-500_Bazalt

Kärnvapenspetsar är inga lätta pjäser. Tror målet med dom var fasta mål och tänkbara kärnvapenanläggningar primärt. Där är en attack ett försvar av sina hemma hamnar som anläggningen förmodligen har siktet på.
Sverige har inga båtar de behöver kärnvapenspetsar till att så ut, vore som att meta abborre med en splittergranat. En aning overkill.

Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Angående att försöra det egna skeppet så skulle det väl endast kunna hindra känslig teknolgi eller underrättelseinformation från att falla i fientliga händer,men inte totalförstöra farkosten till den grad att man inte skulle kunna avgöra vilket land den tillhörde,vilken tycks vara den viktigaste i detta fall.

Det kommer dom nog aldrig undan, men politiskt går det hitta på allt möjligt. Styrsystemet gick sönder och de gick på grund och exploderade vid kantring, väldigt tragiskt... yada yada..
Citera
2014-10-19, 04:33
Medlem
tzjs avatar
Det hade ju varit gött att se en rysk ubåtsbesättning få åka med i en polisbåt från platsen in mot en bas för förhör.

Under tiden som den ryska ubåten analyseras av Sverige och bilder från den kablas ut över världen.
Tagna med händerna i syltburken ryssjävlar.
Citera
2014-10-19, 04:34
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gogle
Flera av dessa incidier mot Svensk terrotorium va gjorda av Nato under 80 o 90 talet
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/08/ubat2.html

japp, men nu är det en rysk sändning FRA uppsnappat.
Man vågar helt enkelt inte men skramlar gärna med vapnen o går sen hem..
Citera
2014-10-19, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Vilket scenario åsyftar du?
Du menar påhittade kränkningar för att få upp försvarsbudgeten?

Håller med! Känns som hela grejen är överdriven för att få upp budgeten! Ny regering så bästa tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in