Citat:
Jag uttryckte mig något oklart;Kärnvapenspetsar är inga lätta pjäser. Tror målet med dom var fasta mål och tänkbara kärnvapenanläggningar primärt. Där är en attack ett försvar av sina hemma hamnar som anläggningen förmodligen har siktet på.
Sverige har inga båtar de behöver kärnvapenspetsar till att så ut, vore som att meta abborre med en splittergranat. En aning overkill.
Det kommer dom nog aldrig undan, men politiskt går det hitta på allt möjligt. Styrsystemet gick sönder och de gick på grund och exploderade vid kantring, väldigt tragiskt... yada yada..
Sverige har inga båtar de behöver kärnvapenspetsar till att så ut, vore som att meta abborre med en splittergranat. En aning overkill.
Det kommer dom nog aldrig undan, men politiskt går det hitta på allt möjligt. Styrsystemet gick sönder och de gick på grund och exploderade vid kantring, väldigt tragiskt... yada yada..
Rätta mig gärna om jag har fel,men som jag uppfattat det så var de tilldelade kärnvapnen menade mot militära mål ute i fält(eller till sjöss) och inte strategiska kärnvapen med syftet att totalförinta motståndaren genom att anfalla städer,då jag har svårt att tro att flottan tilldelats 157 kärnvapen i megatonklassen,inte minst för att ytgående farkoster saknar missilsystem för att leverar sådana stora stridsspetsar.
Sedan så kan man ju inte utesluta att vapnen inte bara var menade mot den Svenska flottan utan även mot NATO-fartyg,därav det stora antalet.
Putin har ju blånekat Rysk inbladning i Ukraina,trots att det finns enormt mycket bevis som tyder på att reguljära Ryska trupper deltar i kriget,så det tycks som om Putin inte är särskilt oroad över eventuella reaktioner från väst,men samitidigt så är Sverige ett fredligt,stabilt och neutralt västland,och inte en instabil f.d sovietrepublik vars regering nyligen störtades i en de facto militärkupp och som som befinner sig i ett inbördeskrig.