2014-10-19, 00:55
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurgelSven
NATO-USA... Under kalla kriget var Sverige NATOS springpojke och gav dem information om ryssen och hjälpte till att förflytta agenter/trupper. Samtidigt som gemene svensk inte ha en aning om vad vårt underbara vapenexporterande neutrala land gör.

Det är för mig helt logiskt att Ryssland vill se till att vi inte planerar något mot dem eller att vi åtminstone hjälper till. Under kalla kriget var ryssen i våra vatten och kartlade djup och komunikationscentraler i Sverige utifall att kriget skulle brutit ut då Sverige snabbt skulle bli en nyckelposition för USA/NATO.

Om Ryssen nu var så hemsk hade de kartlagt i i hur man förintar Sverige som nazisterna gjorde. Om man drar ihop modern historia har Ryssland varit väldigt defensiva och enbart fokuserat på sitt eget land. Ukrainasituationen och Vad Lenin sysslade med kan man ändå ifrågasätta.
Afganistan, Baltikum, Tjetjenien, Georgien, Ukraina...när i helvete har ryssen varit defensiv??? Har en god vän som varit i Tjetjenien och vad han sett där får både USAs härjningar i Irak och gestapo att blekna.
Citera
2014-10-19, 00:58
Medlem
Tyson1993s avatar
Om Concord har vänt tillbaka till Ryssland kan man väl anta att de redan hämtat upp ubåten?
Citera
2014-10-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror inte ett smack på Svd`s artikel..

En skadad rysk ubåt som ligger och trycker.., tja då måste nog den ryska kaptenen på ubåten vara helt och totalt inkompetent, släpper man inkompetenta skeppare till spionage ? Sätt detta i relation med U-137, man bör ju ha dragit lärdomar efter detta..

Detta sk. nödanrop bör ju ha skett krypterat.
Och? Vad tror du? Att krypterad trafik döljer positionen? Att man inte kan se att det är ett nödanrop om det är krypterat? Vänligen skilj på trafikanalys och dekryptering.
Citera
2014-10-19, 01:00
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Det är skillnad på rysk invasion (både osannolik och faktiskt helt orimligt) och ryska angrepp. RYssland är nog inte ett dugg intresserade av Sveriges landsmassa bortsett från Gotland. Och det är väl just Gotland som ses som en nyckelposition den dagen Ryssarna faktiskt bestämmer sig för att annektera ett par baltstater. Så jag är inte direkt rädd för att bomberna ska falla på just oss på fastlandet, men det känns onekligen som att Ryssarnas plan #1 för något som involverar baltstaterna så ingår även Gotland.

Vad gör ryssen i Stockholms skärgård då?
Ett ryskt anfall mot svenskt territorium kommer att föregås av sabotageaktioner riktade mot infrastruktur (även på fastlandet). Vill man ta Gotland måste man "bomba" militära anläggningar, t.ex flygflottiljer, på fastlandet.
Citera
2014-10-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyson1993
Om Concord har vänt tillbaka till Ryssland kan man väl anta att de redan hämtat upp ubåten?

Nu har vi inte sett till Concord på ett par timmar så vi vet inte säkert om hon har återvänt, men om hon har återvänt tror jag inte hon har plockat upp ubåten.
Sverige har vetat om Concord väldigt länge och då tror jag knappast man skulle tillåta henne att plocka upp en ubåt.

Jag tror att Concord antingen tyckte det blev för hett och drog eller så har hon inte återvänt utan bara slagit av sin transponder
Citera
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Fartyget under liberiansk flagg har legat i hamn i St Petersburg i 5 månader. Abnormt beteende eller är det normalt?

https://pbs.twimg.com/media/B0QmOp6CcAAKNW4.jpg

Tja, det tar tid att reparera och restaurera en stor oljetanker.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
ALLT. En angreppspakt inget mer, som bara har som mål att ringa in Ryssland. Riktigt översittarbeteende, en grupp som går att jämföra med gangsters som skall leka härskare och bestämma över allt och alla. Den som tror NATO bara vill "försvara varandra" har inte alla hästar hemma. Vill du att t.ex. Sverige skall stödja operationer där man bombar sjukhus m.m som man gjorde i Serbien 99?

Upprustning av försvaret - JA TACK

Nordisk Allians - JA TACK

NATO - NEJ TACK
NATO är en försvarsallians. De har enbart försvarsskyldighet om ett medlemsland skulle bli angripet. Det är alltså i defensivt syfte. Man har ingen skyldighet att "stödja operationer" genomförda av en eller flera NATO-länder.

Men visst, det stämmer att NATO från början var en motpol till Sovjetunionen. Man kan tycka att NATO borde försvunnit när Warszawapakten brast, men icke.
Senast redigerad av HC47 2014-10-19 kl. 01:08.
Citera
2014-10-19, 01:02
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyson1993
Vet inte det. Jag har själv varit inne i samma tankar men det är en bra bit att färdas på relativt kort tid för en mini-ubåt, försvaret hade väl även en övning där ute också så svarsberedskapen borde rimligtvis varit ganska hastig. Det ska isåfall skett med minsta möjliga marginal att man slunkit ut från skärgårn osedd och sedan kunnat obehindrat röra sig utåt utan att man fått nys om det. Det är rimligt men vet inte om jag ser det som det mest sannolika.

Just nu är jag mer inne på spåret att ubåten ligger och trycker nånstans.
Citera
2014-10-19, 01:02
Medlem
Information från AIS innehöll mycket fel förr, men har blivit betydligt bättre med åren.
NS CONCORD saknar sådant man normalt borde se från "vanliga" fartyg i AIS-info.
Utöver det är det senaste hamnanlöpet märkligt avlägset, nämligen i april. Sjukt dålig business.
Nästa anlöp är DANISH STRAITS, vilket är lite väl diffust, men affärstaktik skulle kunna förklara det. Kanske. Men jag förstår att man håller ett öga detta fartyg.
Citera
2014-10-19, 01:03
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Fartyget under liberiansk flagg har legat i hamn i St Petersburg i 5 månader. Abnormt beteende eller är det normalt?

https://pbs.twimg.com/media/B0QmOp6CcAAKNW4.jpg
Låter lustigt. Har den legat på varv tro?
Citera
2014-10-19, 01:04
Medlem
Jag tror faktiskt att detta är falskalarm. Detta är ett sätt för Försvarsmakten att testa den nya regeringen. Detta kommer i för bra tajming med regeringsskifte och liknande för att inte vara sant.

De vill nu se hur försvarsministern ställer sig till detta, de vill såklart ha mer pengar efter flera flera år med nedskärningar.
Citera
2014-10-19, 01:05
Medlem
NS CONCORD, SIBUR VORONEZH och OLYMPIYSKY PROSPECT som också finns i området ägs av SCF-Group
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in