Citat:
Ursprungligen postat av
DIEXEL
Skulle marinen sänka ryssjäveln så är det väl inte bara sådär för ryssen att anfalla?
Instämmer. Krig startar inte för att
"jag blev sur när du förstörde min ubåt, så nu förstör jag din korvett", följt av successiv eskalering upp till kärnvapen.
Om det blir krig för att en korvett sänkt en ubåt, så var det praktiskt taget redan krig. Det väntade bara på en gnista. Första världskriget startade inte
på grund av att ärkehertigen blev skjuten, det var bara den utlösande faktorn.
Vidare är ryssens överskeppningskapacitet betydligt mer begränsad än de flesta i tråden verkar föreställa sig. Putin kan inte flytta hela ryska armén till Stockholm genom att knäppa med fingrarna. De har några Ropucha II och liknande i närområdet, som kanske inte rostat sönder helt ännu och duger till att frakta över några bataljoner om de inte har otur med blågula ubåtar. Det är ett allvarligt hot, men det är inte samma sak som att hela ryska armén kan stå på Lidingö imorgon.
En stor armé är bara farlig om den är på rätt plats, med välfyllda magar, laddade vapen, massor av diesel, etablerade kommunikationslänkar samt gärna lokalt luftherravälde. Att ordna detta på fientligt territorium är...hur ska jag uttrycka det..."svårt".
Kärnvapen har liknande problem. Att använda strategiska kärnvapen offensivt utan mycket goda skäl har synnerligen långtgående utrikespolitiska och diplomatiska följdverkningar. Jag skulle inte oroa mig för atomvinter även om ubåten skulle sänkas.
Putin kan förmodligen ta över Sverige om han verkligen vill (beroende på sammanhanget och omvärldens reaktioner), men en sådan operation startas inte lättvindigt, och definitivt inte som svar på en sänkt rysk ubåt i svenskt territorialvatten. Det kan föralldel vara den första i en kedja av upptrappningar, men jag väntar mig ingen rysk krigsförklaring i närtid.
EDIT: Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är en god idé att sänka ubåten även om vi skulle kunna, men det är en annan diskussion.