2014-10-18, 23:49
Medlem
Det borde väl komma en Sifo i natt? Efter förra valet kom den den 14:e och nu är det snart den 19:e Jag har redan tippat resultatet. Jag tror på 13,1 procent. Då har man fångat upp den ökning sedan valet som Sentio påvisade utan att gå till överdrift.

(Självklart tror jag inte att Sifo verkligen ringer runt till folk och frågar vad de skulle ha röstat på. Det här är bara teater.)
2014-10-19, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det borde väl komma en Sifo i natt? Efter förra valet kom den den 14:e och nu är det snart den 19:e Jag har redan tippat resultatet. Jag tror på 13,1 procent. Då har man fångat upp den ökning sedan valet som Sentio påvisade utan att gå till överdrift.

(Självklart tror jag inte att Sifo verkligen ringer runt till folk och frågar vad de skulle ha röstat på. Det här är bara teater.)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-ras-i-ny-sifo-vem-lurade-skjortan-av-vem_4023459.svd
SVD/SIFO

S: 26,6 (-4,4)
V: 7,1 (+1,4)
MP: 10,0 (+3,1)
M: 24,7 (+1,4)
C: 6,1 (+-0)
FP: 4,9 (-0,6)
KD: 4,5 (-0,1)
SD: 12,4 (-0,5)
Fi: 3,0 (-0,1)
Övriga: 1,0 (-0,1)

Mätningen genomfördes 6–16 oktober 2014 och bygger på 1 921 intervjuer.
MP ökar, S rasar, SD minskar. Trovärdigt?
2014-10-19, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-ras-i-ny-sifo-vem-lurade-skjortan-av-vem_4023459.svd
SVD/SIFO

S: 26,6 (-4,4)
V: 7,1 (+1,4)
MP: 10,0 (+3,1)
M: 24,7 (+1,4)
C: 6,1 (+-0)
FP: 4,9 (-0,6)
KD: 4,5 (-0,1)
SD: 12,4 (-0,5)
Fi: 3,0 (-0,1)
Övriga: 1,0 (-0,1)

Mätningen genomfördes 6–16 oktober 2014 och bygger på 1 921 intervjuer.
MP ökar, S rasar, SD minskar. Trovärdigt?
Jorden anropar Sifo. Antingen har Sifo rökt på eller så har deras 1921 intervjupersoner gjort det.
Återhämtning för M har de andra instituten noterat, men omfördelningen inom rödgröna blocket finns det inte ett spår av i Novus eller Demoskop.
2014-10-19, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jorden anropar Sifo. Antingen har Sifo rökt på eller så har deras 1921 intervjupersoner gjort det.
Inga konspirationsteorier nu.

Jämfört med Sifos mätning 2014-09-11, är det en ökning på 3.5 procentenheter.
Helt i paritet med Sentios ökning.
2014-10-19, 01:04
Medlem
Citat:
Återhämtning för M har de andra instituten noterat, men omfördelningen inom rödgröna blocket finns det inte ett spår av i Novus eller Demoskop.

Känns det inte skönt att äntligen ha fått rätt?

MP 10%!!!! Stark laguppställning i regeringen och allt ...
och SD sjunker ...

Förlåt, kunde inte låta bli.
2014-10-19, 01:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Siffrorna för S och M ser trovärdiga ut men i övrigt är det inte mycket att hänga i Julgranen. Nästan larvigt att dra upp miljöpartiet till tvåsiffrigt och att de fortsätter undervärdera SD är föga förvånande.

Men ändå härligt att se att S faller så snabbt. Jag sa innan valet att de skulle komma ner till åtminstone 25% under mandatperioden men hade inte riktigt hoppats på att det skulle gå i sådan här rasande takt. Löfven kommer dra ner S till historiskt låga nivåer som orsakar en chockvåg inom partiet.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-10-19 kl. 01:23.
2014-10-19, 01:27
Medlem
9/9 fick Mp 10.3%, så de har faktiskt minskat 0.3%.
Glöm det här med att instituten har ändrat viktningsmatris.
2014-10-19, 01:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Inga konspirationsteorier nu.

Jämfört med Sifos mätning 2014-09-11, är det en ökning på 3.5 procentenheter.
Helt i paritet med Sentios ökning.

Om man ser till SDs siffror så prickade sentio valresultatet bra. Ingen annan gjorde det utan bommade på med en faktor på ca 1,3. Idag ligger Sentio fortfarande en faktor 1,3 över alla andra, ungefär.
I stortsett alla överskattade Mp med 2-3 procentenheter. Dom flesta, utom sifo, verkar ha justerat sina Mp-modeller någorlunda till att bättre matcha verkligheten i valet. Så icke sifo.

Brukar sifo göra sina undersökningar på en annan planet?
2014-10-19, 01:42
Medlem
FWIWs avatar
SIFO har aldrig haft SD med tvåsiffrigt förut, bortsett från 10,1 procent i augusti 2014 vilket likväl var en bedrövligt dålig uppskattning och felaktigt med en faktor om 1,3 gentemot det verkliga valresultatet. Applicerar vi samma felmarginal vid denna mätning hamnar vi runt 16,3 % - m.a.o i paritet med Sentios mätning som släpptes här om dagen och som brukar vara korrektast.
2014-10-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Känns det inte skönt att äntligen ha fått rätt?

MP 10%!!!! Stark laguppställning i regeringen och allt ...
och SD sjunker ...

Förlåt, kunde inte låta bli.
Jag satte faktiskt varningsflagg på Sifo redan innan mätningen kom.
Tiden står liksom stilla där. De kanske håller till i en bunker.
Citat:
Ja, jag hoppas att UM och YG lägger sig rätt nu - det borde som sagt vara lättare för dem tack vare mindre bortfall - och jag tror även att Demoskop kommer att leverera rimliga prognoser. För övriga är det upp till bevis. Får jag gissa så tror jag att Novus nu kommer att ligga högst (av tvång), Ipsos strax efter, och jumbon blir Sifo. Ett slags opinionsinstitutens Handelsbanken som aldrig byter vare sig logga eller gardiner och där man bara litar på bakelittelefoner med nummerskiva.
Att MP skulle studsa tillbaka var därför väntat.
Men om ni ska ha några konspirationsteorier om kundens osynliga hand vill jag bara påpeka att SvD kräks på MP. Om ni absolut måste ha en så kör den här: SvD hatar sossarna och vill att de ska vara mindre än M, men eftersom det skulle se misstänkt ut att alliansen går jättebra så flyttar man istället ut sossarnas procent till MP och V.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-10-19 kl. 01:56.
2014-10-19, 02:12
Medlem
Citat:
Ja, den kan jag köpa. Tycker inte det skiljer sig så mycket från de hypoteser jag fört fram. Skillnaden ligger i att du lägger in en dos illvilja i din tolkning.

För det första har jag förståelse för att det är svårt att ta in, än mindre hugga till med att manifestera i det i viktningsmatrisen, att mörkertalet är så stort. Jag har förvisso inte hela bilden av exempel från utlandet och historien men inget av de kända exemplen kommer i närheten av 6=12. Det kanske inte bara är världsrekord, det kanske slår världsrekordet med hästlängder. De som sysslar med någon form av 'vetenskap' brukar inte vara kända för att vara yviga och djärva eller att chansa så värst ofta. Den hållningen bäddar inte direkt för några världsrekordförsök i uppviktning. Jag tror det räcker som förklaring, men om man ovanpå det lägger att man rynkar på näsan åt SD så blir resultatet förstås att alla hamnar på land och ingen i havet.

För det andra har det blivit en slags sanning att de alltid felat nedåt, och det är ju inte riktigt sant. Av 12 mätningar som UM publicerade i AB under september 2010 låg 8 över valresultatet. 3 av dem var över 7%. Den högsta (och sista innan valet) var 7,2%, det är 26% över valresultatet. Jag ser inte Helins osynliga hand där... eller någon aktivism från Carl Melins sida. Bara ett nystartat institut som var ute och cyklade. Efter valet korrigerade de och hamnade på 5,9. Sifo som hade gissat endast 3,8 skrev upp till 6,4. Ipsos som hade legat på 6,0, 7,5 och 5,9 dök till 4,6 vilket var att ta i. Novus ökade på från 4,1 till 6,4. De som legat för lågt la sig över valresultatet, de som legat för högt la sig under valresultatet. Effekten på den samlade riktningen i dimman torde ha varit, tja, ingen alls eftersom de bara bytte plats med varandra.

Ja, jag hoppas att UM och YG lägger sig rätt nu - det borde som sagt vara lättare för dem tack vare mindre bortfall - och jag tror även att Demoskop kommer att leverera rimliga prognoser. För övriga är det upp till bevis. Får jag gissa så tror jag att Novus nu kommer att ligga högst (av tvång), Ipsos strax efter, och jumbon blir Sifo. Ett slags opinionsinstitutens Handelsbanken som aldrig byter vare sig logga eller gardiner och där man bara litar på bakelittelefoner med nummerskiva.

Rekordinvandringen försvinner inte med Åkesson, nej. Och nu är det höst...

För att ytterligare ringa in vad det är vi talar om så kan det vara värt att skilja mellan önsketänkande/försiktighet/ängslighet att hålla sig inom flocken å ena sidan. Där kan många av opinionsmätarna falla in, utan att man måste förutsätta illvilja (jag förutsätter att det är instituten och inte mig du avser när du talar om att lägga in illvilja i tolkningen...).

Precis som du säger kan UM ha överkompenserat nedåt efter att hamnat högt 2010 och nu i princip komma att ligga mycket väl till i fortsättningen efter två korrekturer. Då bör de dock rimligen börja röra sig en hel del inom det intervall Sentio befinner sig, eller hur? Att anta att normmännen plöstligt skulle börja missa grovt känns djärvt.

Dessutom kan ju Sjöström ha mobbat några nätmätningar att vikta ned, vilket ju inte ska ses som illvilja - från deras sida.

För här kommer nästa kategori: Aktivisterna. När en opinionsmätare eller -köpare går ut och säger 1. "Jag hatar SD". 2. "Höga opinionssiffror för SD riskerar att göra partiet legitimerat och växa".

Har man då inte underkänt sig själv som trovärdig källa redan där? Är det inte märkligare att tänka att dessa två tankar INTE påverkar i ett nästan helt igenom godtyckligt kreerande av en viktningsfaktor?

Du har själv varit inne på Wolodarski/Ipsos och jag menar att Sjöström-Novus är en ännu mer flagrant aktivist. Han har ju nämligen förutom dessa punkter gått ut med punkt 3: Jag vet, jag har fakta som visar att SD överskattas i nätmätningar och att telefonmätningarna inte har problem med underskattning. Ni andra institut gynnar SD med för höga siffror!"

Här är ju nästan ordet "konspiration" överflödigt. Sjöström UPPMANAR I OFFENTLIGHETEN ANDRA ATT SÄNKA SD I MÄTNINGARNA.

Om inte detta är ett försök att manipulera ned SD:s opinionssiffror med uttalad politisk agenda att inte gynna partiet - vad krävs då för bevis?

Hur ska Sjöström rent konkret bete sig för att avfärdas som en opinionsbildare snarare än opinionsundersökare, åtminstone när det gäller SD?
2014-10-19, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Har jämfört vilka OU som bäst stämde överens totalt för alla partier och respektive parti. Såg att någon gjort en liknande genomgång förut, men undersökte inte alla OU och måttstocket han använde sig av var trubbigt. Jag har valt att använda mig av RMSE.

---

Och här visar jag vilka som var bäst på att pricka in respektive parti.

M: Novus
C: UM och YG
FP: UM
KD: Skop
S: Sifo, Novus och UM
V: UM
MP: Skop
SD: Sentio
FI: Sifo

Nu vet vi vilka OU som gäller sammantaget och för respektive parti.

En intressant notering här: Sifo är mycket bra på att pricka in S.

Om vi bortser från deras svaga skattningar av SD och MP finns alltså en pikant indikation att ta fasta på:

S blöder väljare just nu och kan mycket väl ha tappat stort till 26,6%. Vart har dessa väljare migrerat, tro?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in