2014-10-18, 22:30
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Vad tror du att vi lever i för värld egentligen? Det handlar inte om någon snubbe som rånar den lokala kiosken med en fickkniv som Polisen kan brotta ner. Rör det sig om en utländsk ubåt så finns det inga alternativ. Tyvärr är ju marknaden för icke-dödliga ubåtsvapen tämligen obefintlig så de enda medel man har att sätta in är att skjuta skarpt med sjunkbomber eller torped.
Det känns väldigt osvenskt att ta till våld mot yttre makter, och det skulle garanterat eskalera om vi skulle öppna eld mot ryska ubåtar.
Citera
2014-10-18, 22:30
Medlem
Nemesis457s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Sedan så skall den svenska försvarsmakten helt öppet läcka ut till topphemligt material till Svd, att man kan höra på krypterade ryska samtal..

Nää.., to god to be true..

Ja, inget har ju någonsin kunnat läcka ut någonstans förut... Snowden är bara ett påhitt..
Citera
2014-10-18, 22:31
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
Han ljuger säkert inte, men han har ju inget som helst mandat för att sätta sina ord i handling, så det är i princip samma sak som om någon här inne skulle skriva att vi anfaller.
Nu menar jag inte att ubåten faktiskt kommer att beskjutas, men han är ju betydligt mer insatt än vad vi alla är här inne. Det finns väl protokoll för liknande situationer. Jag menar, varför ska vi tro någon här inne som prompt hävdar att vi absolut inte kommer att beskjuta den, när han som har jobbat med det här och har god insyn säger tvärtemot?

Alternativet är väl att medierna vinklar hans ord - vilket givetvis inte är omöjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Vad skulle deras motivbild vara? Känns mer logiskt med kränkningar från andra länder.
Känns som att man haft fel.
Det mesta verkar tyda på ryska kränkningar.
Citera
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Jag har en teori. Ryssen har medvetet "röjt" sin position för att få igång den här ubåtsjakten och på så sätt knäcka den svenska försvarsbudgeten.
http://www.expressen.se/nyheter/sa-mycket-beraknas-forsvarets-insats-kosta/
Citera
2014-10-18, 22:32
Medlem
sharkbaits avatar
Väldigt intressant hur denna båt rör sig

Citera
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
som jag skrev tidigare,

A: besättningen är hämtade redan under morgonen med miniubåt från NS Concord och återvänder safe.
B: det inte går att göra något - och de lämnar platsen för att annan båt skall ta över hämtningsoperationen.
C: och när info i pressen vid 20-21 tiden om NS C misstänkta läge kablas ut - får de order att stöva hem för att inte riskera något.
Det här med att ryssarna har vissa handelsskepp och dylikt som är konstruerade för att frakta mini-ubåtar då? Är det en orimlig tanke att u-båten färdats ut till oljetankern och sedan "tagits upp i dess innandöme"?

Menar du alltså att besättningen på en ubåt ska ha blivit hämtade av en annan u-båt? Att ryssarna åkt in med ytterligare en u-båt någon gång under fredagen (då det även var övning i skärgårn?)? Jag får inte ihop det

Håller med om C. Jag tror ju att den är på rull hem igen. Förhoppningsvis utan besättningen
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Fast även om kommunikationen sker krypterat så kan du ge dig an på att svenska försvaret inte helt omöjligt kan avkryptera det. Både FRA, FOI, Saab, Kockums m. fl. har telekrigsavdelningar som forskar på de områdena.

Joo.., man jobbar nog säkert 24/7 för att avkryptera rysk kommunikation.., men att läcka ut det.., att säga att man idag lyssnar på vad ryssen har att säga ?

Det är som att säga till trollkarlen att man har avslöjat tricket.., innan tricket behövdes att avslöjas..(det är ju en joker som man vill behålla tills läget är mycket allvarligt, dvs krig)

Så därför tror jag att Svd`s artikel är en ren lögn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
Nej det är jag mycket tveksam till, dels tror jag inte att försvarsmakten äger minor (För vilka pengar skulle dom köpas?) Sen tror jag inte Försvarsmakten är så sugna på att minera Stockholmsskärgård, går ett par andra båtar där också.

Men att minera gränsen mot internationellt vatten går väl? Om man har minor..

Finns väl minor som ligger nära botten och spränger ubåtar snarare än semesterfirare? iofs bara min gissning.

Vet att asylmottagningen har prioriterats men det kanske finns gamla minor som man kan placera om och lägga vid troliga flyktvägar?
Citera
2014-10-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag antar att du menar en båt i ytläge för så sabla djupa är väl inte farlederna annat än runt Möja?

Nej i u-läge. Det är, om jag minns rätt, inte grundare än 20m någonstans kring farlederna i området vilket ger mer än tillräckligt även för en större dieselelektrisk båt att gå helt i u-läge.
Citera
Medlem
Hur går beslutsvägarna innan verkanseld får ges, måste beslut tas av ÖB, regeringen eller räcker det med något lägre befäl?
Citera
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Vore ju väldigt olustigt för alla parter ifall ubåten råkat ut för en allvarlig olycka vilket lett till att hela besättningen är död.

Iofs svårt att skicka S.O.S när man är död som media påstår har gjorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in