2014-10-18, 19:45
Medlem
Det stora spörsmålet nummer 2, varför spärrade man inte av ingångarna till det aktuella området med en landsorts båt, som med sin högupplösta sonar lätt kan se om nått slinker förbi. Varför är man enbart inomskärs och letar?
Citera
2014-10-18, 19:46
Medlem
Är rätt säker på att vi har tekniken för att veta att det finns ubåtar i Sthlms skärgård!
Sedan kalla kriget så har väst fått ta del av mycket teknik som användes då!

Ett tips: http://www.bbc.co.uk/programmes/b03lb1fn
Citera
2014-10-18, 19:48
Medlem
Ratis avatar
Mycket skattepengar som går åt till detta spektakel.
Citera
2014-10-18, 19:49
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Tar man över en bufferzon så försvinner ju den, eller hur? Varför skulle Ryssland vilja ha en tusenmilslång gräns till Natolandet Norge?

Håller med, men sedan när är gränsen mellan Norge och Sverige tusen mil lång? Sist jag kollade var den 163 mil...
Citera
2014-10-18, 19:50
Medlem
Wiskyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkaaajjj
Det är mycket "gojja" i denna tråden, från allt för många kockar.....

Lite konkreta frågor.
Vad innehar försvarsmakten för sensorer för att kunna övervaka den aktuella platsen utan att vara på plats med fartyg i vanliga fall?

Innehar våran inte allt för trevlige granne i Öster nu för tiden, förmågan att göra inträngningar med mindre ubåtar?
Har man denna materiel, finns det några källor där man kan läsa lite mer om denna?
Har man moderfartyg i form av ubåtar som kan stödja denna sorten operationer, dvs utrustade med dykarslussar och möjligheten att härbergera mindre ubåtsliknande farkoster?
Har Lada klass ubåtarna denna förmåga?

Sist men inte minst, vad i helvete skall ryssarna göra på Kanholmsfjärden, finns det några skyddsobjekt i det aktuella området som man kan vara intresserad av?

Lästips: Ryska Elitförband av Lars Gyllenhaal och nån annan tomte.
Bland annat finns där beskrivningar av marina specialförband och deras farkoster. Inklusive ett flertal olika sorters mindre ubåtar som officiellt tillverkades som räddningsfarkoster.
Citera
2014-10-18, 19:55
Medlem
Madagascars avatar
Försvarsmakten utökar operationen i Stockholms skärgård, meddelar man nu. Gårdagens vittnesuppgifter betraktas fortsatt som mycket trovärdiga.
– Vi har tillfört kvalificerade fartyg med bra sensorer, säger Försvarsmaktens operationsledare Jonas Wikström.
Operationen mot främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård fortsatte i dag. Försvarsmakten kan ännu inte ge något besked om hur länge insatsen kan tänkas pågå men meddelar på en presskonferens vid 17-tiden, att man utökar antalet enheter som ingår.
– Vi bedömer fortfarande att de uppgifter som vi fick in under gårdagen är mycket trovärdiga. Jag som operationsledare har därför tidigare i dag beslutat att vi utökar antalet enheter, säger Försvarsmaktens operationsledare Jonas Wikström på presskonferensen.
Han poängterar att det som pågår är en underrättelseoperation, en ubåtsjakt.
Wikström säger att de enheter som tillförs i operationen är utrustade med kvalificerade sensorer. Hur många enheter och var de kommer ifrån vill han inte svara på.

http://tt.omni.se/5a5867498b2abc5ed0628b3ddce41f7128775da8, idag

OK. Man tror alltså att en ubåt ligger och trycker någonstans och förstärker insatsen. Hur länge kan en ubåt ligga och trycka obemärkt i exempelvis Kanholmsjärden? Dagar? Veckor?

Hmm... man kanske t o m vet var ubåten ligger och bara väntar på att den ska ta sig upp eller försöka slinka ut igen.
Citera
2014-10-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Var har jag nämnt något om att Ryssland skulle bedriva anfallskrig mot NATO? Sverige är inte med i NATO (tacka gud för det) än..hade man tagit ett "neutralt" land som ligger mitt emellan flera NATO länder hade det varit förödande för NATO. Hade varit enklare att bedriva försvarskrig av Ryssland.

Jag håller förövrigt med, denna händelsen har slösat 2 dagar av mitt liv. Allting är ett spel för gallerierna, de kommer inte hitta något. Och om de gör det, kommer de hålla käften som Töre incidenten 87. Twi på Sveriges äckliga fjoll regering.
Eftersom du skrev att Sverige skulle vara en språngbräda mot Tyskland.
Citera
2014-10-18, 19:57
Medlem
Mikessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Mycket skattepengar som går åt till detta spektakel.

är de något jag unnar mina skattepengar är det just detta. Hellre att dom tar ut resurserna och visar att vi faktiskt har något, än att spara in på resurserna och istället använda de till att betala hyra till invandrare.

Skattepengarna går till poliser. Ambulanser brandkårer osv. Det är samma här. Dom "räddar" oss också. Precis som de andra instanserna
Citera
2014-10-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Försvarsmakten utökar operationen i Stockholms skärgård, meddelar man nu. Gårdagens vittnesuppgifter betraktas fortsatt som mycket trovärdiga.
– Vi har tillfört kvalificerade fartyg med bra sensorer, säger Försvarsmaktens operationsledare Jonas Wikström.
Operationen mot främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård fortsatte i dag. Försvarsmakten kan ännu inte ge något besked om hur länge insatsen kan tänkas pågå men meddelar på en presskonferens vid 17-tiden, att man utökar antalet enheter som ingår.
– Vi bedömer fortfarande att de uppgifter som vi fick in under gårdagen är mycket trovärdiga. Jag som operationsledare har därför tidigare i dag beslutat att vi utökar antalet enheter, säger Försvarsmaktens operationsledare Jonas Wikström på presskonferensen.
Han poängterar att det som pågår är en underrättelseoperation, en ubåtsjakt.
Wikström säger att de enheter som tillförs i operationen är utrustade med kvalificerade sensorer. Hur många enheter och var de kommer ifrån vill han inte svara på.

http://tt.omni.se/5a5867498b2abc5ed0628b3ddce41f7128775da8, idag

OK. Man tror alltså att en ubåt ligger och trycker någonstans och förstärker insatsen. Hur länge kan en ubåt ligga och trycka obemärkt i exempelvis Kanholmsjärden? Dagar? Veckor?

Beror helt på hur mycket ljud ubåten ger och om den orsakar någon form av vågor. Allt hänger samman så att säga.
Citera
2014-10-18, 19:58
Medlem
sverige tar den endå i röven om storebror vill komma på besök, jag förstår inte varför folk leker så viktiga som om sverige kan göra något åt saken
Citera
2014-10-18, 19:59
Medlem
vad gör vi om vi råkar bomba en NATO-ubåt och NATO soldater avlider?
Citera
2014-10-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Knappast troligt för då hade vi sett det här tidigare. Försvaret har krympts i många år nu och ubåtsjakten via helikopter har vi inte haft sedan 2008 ... att det sker nu faller in på ryssen aggressiva mönster mer än något annat
Det är väl första gången på ett tag de fått in en iakttagelse som är tillräcklig för att kunna berättiga en operation.

Det finns inga paralleller att dra mellan Rysslands agerande mot sin gamla sovjetiska intressesfär och agerande mot Sverige, vilket många försöker göra gällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in