2014-10-12, 18:29
Medlem
Just i 020 (i Sthlms län dvs.) råkar det ju vara så för övrigt att bolaget har ett par mycket bra kvinnliga förare. De jag tänker på (som jag har åkt ett flertal gånger med) är från norrort. Speciellt en kvinnlig chaffis från norra Sthlm, som är lite äldre, är synnerligen bra, kompetent, trevlig etcetera. Hade det inte varit för att man får åka med sådana vid beställningar från ditt bolag (som alltså har mängder av rötägg i övrigt - alla dessa män, även om det inte är lika många som hos Kurir), så hade man lätt slutat helt med att beställa från 020.

Men, som sagt, jag har aldrig prövat att fråga efter en kvinnlig förare specifikt.[/quote]

Jag har en enda gång fått en körorder där kunden begärt en kvinnlig förare. Det var ett manligt befäl som skulle ner och jobba på färjan i Nynäs, var sur på oss män, hade flera gånger haft dåliga förare, känt sig osäker och ett par gånger dessutom blivit försenad. Detta beroende på att föraren åkt dit vid fartkontroll. Han startade med att förmana mig, framme fick jag lovord, kul!
Citera
2014-10-12, 19:20
Medlem
Taxikritiks avatar
Kvinnliga taxichaufförer, SheTaxi och .. "tjejtaxi" ....

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Får se hur hon reagerar när du, en man, beställer en kvinnlig chaufför.

Bästa är om du ska ut på nån enslig skogsväg också

Jag skulle grundlöst tro att det är kvinnor och personer som ska skicka sina barn ensamma som beställer det.

Var nån som gjorde en tråd förut som skulle skicka sitt barn ensamt. Han bad om en kvinnlig svensk chaufför och fick det.
Jo, en körning upp till oländigheten, vischan vid Hallstaviktrakten eller vid bushen någonstans på Väddö.

Länsstyrelsens karta över Stockholms län:

http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/Stockholm/Planeringsunderlag/

SheTaxiAppen för dig som vill ha en kvinna som taxichaufför, berättade Nyheter24 om i september.

Artikeln utgick från:

New York Post: New app connects women taxi drivers with riders
Daily Mail: Wanted - 400 female drivers: Women-only taxi service forced to apply the brakes as it struggles to find enough drivers

* * *

Tjejtaxi ..........

Apropå något annat (av en händelse med tanke på kvinnor och taxi, som i och för sig inte har med det tidigare ämnet att göra alls).

EXP/GT nyss om att tjejtaxi startats upp i Hagfors:

http://www.expressen.se/gt/12-overfall-i-hagfors--nu-far-tjejer-gratis-taxi/
Citat:
12 överfall i Hagfors – nu får tjejer gratis taxi
Citat:
[...] en typ av taxiservice – tjejtaxi – för kvinnor på orten. Man kör fram till midnatt alla dagar i veckan.
Kanske är det ett tillfälligt, lokalt (taxi)fenomen i just Hagfors i Värmland.

Fast taxi är ju en lek med begrepp egentligen.
Föraren/förarna här har ju inte taxilegitimation, vad jag uppfattar.

"Tjejtaxi" tidigare:
Gammal SvD-artikel (2005): Tjejtaxi blir olagligt
Citera
2014-10-12, 19:23
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbossee
Jag har en enda gång fått en körorder där kunden begärt en kvinnlig förare. Det var ett manligt befäl som skulle ner och jobba på färjan i Nynäs, var sur på oss män, hade flera gånger haft dåliga förare, känt sig osäker och ett par gånger dessutom blivit försenad. Detta beroende på att föraren åkt dit vid fartkontroll. Han startade med att förmana mig, framme fick jag lovord, kul!
Trevligt att höra. Det kanske var tur att befälet just fick åka med en resonabel förare som du, som kunde låta honom snacka av sin surhet lite, och s.a.s. interagera med honom på rätt sätt (dvs. inte gå igång och börja projicera som många andra kanske skulle gjort p.g.a. befälets raka stil).

Alltid bra när man kan vända det till något positivt, att det blir till en god resa.
Senast redigerad av Taxikritik 2014-10-12 kl. 19:56.
Citera
2014-10-13, 21:18
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Taxi behöver ingen blinkers!4-minutersvideo från torsdagen 9 oktober (via en MrNizzehulth på Youtube).
Ni som jobbar för 020: Vad säger ni om er taxikollega i videon?

Jag suger hellre av pensionärskuk än sjunker så lågt att jag jobbar för fågelviksgruppen.
Ett gubbfan som sitter i sin mansion utanflr sthlm och skrattar hela vägen till banken med skattepengar som f-gruppen varje år lagligt stjäl av staten och kommunerna.

Färdstjänstuppdrag, lönebidrag från AMS..... f-gruppen har fördärvat taxibranschen.

Fortsätter att pumpa ut nya bilar/licenser och staten tittar på för hellre att 1500 somalier och syrianer har ett jobb att gå till där dom tjänar 400kr om dagen än att dom är arbetslösa.

Taxi är en totalt FUCKED UP bransch.

Kom själv hem med 400kr igår efter ett 8h pass och då kör jag för ett omtyckt och populärt bolag här i Göteborg.

Transportarbetareförbundet kan brinna i helvetet som låter det här fortgå. En skam för Sverige.

Angående blinkers så störde jag mig också på folk som inte blinkade i trafiken innan jag började köra taxi.
Nu skiter jag i det fullständigt, oron att komma hem med en lön som går att leva på är det enda jag tänker på.
Men kan förstå att svensson som åker till och från jobbet 2ggr per dag har all tid i världen att störa sig på sånt när han är ute i trafik max 1h om dagen. Sitta i köer är heller ingen större fara, trängselskatt är satans påfund men jobbar man 10h om dagen i trafiken tycker man annorlunda.
Citera
2014-10-14, 03:56
Medlem
Mvks avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5525466

Sveriges kommuner år 2014.
Skitbolag prisdumpar ( Sandarna Transporter i det här fallet), vinner upphandlingar och sen har man inte råd att betala ut chaufförernas löner.
Vad gör vi nu?
Jo vi sänker lönerna med 1000 spänn per skalle.

Fyfan säger jag
Citera
2014-10-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5525466

Sveriges kommuner år 2014.
Skitbolag prisdumpar ( Sandarna Transporter i det här fallet), vinner upphandlingar och sen har man inte råd att betala ut chaufförernas löner.
Vad gör vi nu?
Jo vi sänker lönerna med 1000 spänn per skalle.

Fyfan säger jag
SKAMLIGT är ett för snällt ord när det gäller detta!!!
Har man inte råd med löner och den verkliga kostnaden, ska man inte vara med alls vid upphandlingar!
När inte längre svenskar kan jobba för dessa skitlöner, då kommer vi bara att ha icke svensktalande, importerade förmågor som inte klarar av att ge bra service till kunden.
Man undrar ju när beslutsfattare ska vakna, för hur kan man vara så korkad att man inte ser vart vi är på väg!?
Citera
2014-10-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLambert
Har man inte råd med löner och den verkliga kostnaden, ska man inte vara med alls vid upphandlingar!
När inte längre svenskar kan jobba för dessa skitlöner, då kommer vi bara att ha icke svensktalande, importerade förmågor som inte klarar av att ge bra service till kunden.
Man undrar ju när beslutsfattare ska vakna, för hur kan man vara så korkad att man inte ser vart vi är på väg!?

Finns ju tyvärr många exempel på upphandlingar med märkligt agerande från myndigheten och/eller "beställningscentralen". I våras hade vi här i Stockholm stadens upphandling av skolskjutsar etc. Kontrakt skrevs med Samtrans som låg 30% under 020 bud och många var väldigt förvånade med tanke på deras begränsade kapacitet. Har ju gått åt skogen så här långt även om staden är delaktiga med tanke på exempelvis sent lämnade uppgifter.

http://mitti.se/kaos-for-skoltaxin-hela-hosten-2/
Citera
2014-10-14, 19:30
Medlem
Har planer på att ta taxileg och börja köra eget. Har redan jobb med mycket ledig och behöver inte göra detta bara för inkomstens skull.

Tänkte leasa en premiumbil och rikta in mig lite mer på fasta körningar.

Vilken bil hade ni som kunder helst velat blir skjutasade i?

Tänkte mig Subaru Imopreza (nya modellen) lexus eller ngt annan snabb sedan.
Behöver egentligen bara tjäna in tillräckligt för att betala bil å drivmedel varje månad.

Vad tror ni?
Citera
2014-10-15, 01:53
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Har planer på att ta taxileg och börja köra eget. Har redan jobb med mycket ledig och behöver inte göra detta bara för inkomstens skull.

Behöver egentligen bara tjäna in tillräckligt för att betala bil å drivmedel varje månad.

Vad tror ni?

Ärligt talat, det sista som behövs är ännu en friåkare/taxibil.

Lägg ner dina planer.

Om du vill jobba i taxi, bli anställd i ett stort bolag med mycket avtal.
Citera
2014-10-15, 03:12
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten

Vad tror ni?

Hur hade du tänkt dig rikta in dig på fasta körningar?

Tror du att vem som helst som har en bil/taxileg kan kolla runt lite om någon vill åka på regelbunden basis och dessutom gärna anlitar random kille som aldrig kört taxi innan för att göra detta?
Citera
2014-10-15, 04:13
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLambert

Det är ett skevt system. Enligt lag måste kommunen välja det lägsta anbudet hur kass service bolaget i fråga än har.

Har sökt lite yrkesutbildningar som förhoppningsvis kommer gå vägen så man slipper den här cirkusen.
Drar till Norge och jobbar, vare sig med eller utan yrkesutbildning. Kanske tar något pass nån gång för att påminna mig själv om varför jag slutade. Tacka gud för man inte jobbar heltid med taxi längre när man väl jobbar.

Var hos arbetsförmedlingen idag och sa att jag jobbar som taxichaufför och att det inte går att leva på lönen längre, senaste passen har resulterat i 400 per pass.
Hade inga större förväntningar på arbetförNEDRINGEN men tänkte att dom kanske tänkt om och blivit vettiga.

Få till svar att dom inte kan erbjuda mig ett skit i princip för jag är över 25 år, ej nyanländ invandrare och ej långtidsarbetslös (den magiska gränsen går vid 14mån arbetslöshet).
Däremot kunde dom hjälpa mig skriva CV och "pusha mig" i mitt jobbsökande.

Var nära på att spotta henne i ansiktet.
Vilket jävla hån. Fyfan.

Det här landet är på väg åt helvete.
Era sk politiker med valpögon som vill agera världens Moder teresa gör det enbart för dom själva bor på lidingö och södermalm där dom enda invandrarna är "sköne" abdel som svingar pizzadegen i takt med kurdisk folkmusik. Dom skiter i vem som kör taxin eller att branschen är överetablerad.
Senast redigerad av Mvk 2014-10-15 kl. 04:16.
Citera
2014-10-15, 05:24
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Färdstjänstuppdrag, lönebidrag från AMS..... f-gruppen har fördärvat taxibranschen.

Fortsätter att pumpa ut nya bilar/licenser och staten tittar på för hellre att 1500 somalier och syrianer har ett jobb att gå till där dom tjänar 400kr om dagen än att dom är arbetslösa.
Du har rätt i det du är inne på. Fågelviksgruppen är en lågsinnad och oansvarig koncern med rena skojarfasonerna inom ramen för företagandet. Att SLL (Stockholms län) och andra län i landet valt att göra affärer med Rolf Karlsson och hans kumpaner är märkvärdigt egentligen. Hoppas landstingen agerar annorlunda i kommande upphandlingar, förhandlingar och betonar det mänskliga värdet som sådant på ett nytt, bättre sätt (dvs. ger fan i att låta FG och Rolf Karlssons alla enfant terrible-förare, rötägg och sumpchaffisar sköta ruljansen rörande gamla och sjuka).

Det du beskriver kommer bara fortsätta. Fler förare - och däri givetvis somalier, irakier och syrier som inte kan få jobb någon annanstans, och där de är skräddarsydda som lönebidragsförare e.d. Struntsamma om de inte förstår att följa vanliga regler, kan vad taxiheder avser osv. Pengar ska in: bara det är av intresse för Fågelviksgruppen. Kollektivavtal t.ex. kommer Rolf aldrig verka för. Han skiter i sin personal i den meningen. Sanslöst att han kan vara så extremcynisk och bara strunta i sina taxiförares arbetsvilkor. Gubben har ju själv rattat Taxi Kurir-bil back in the days. Men det är en annan story för honom anno 2014.

Citat:
Taxi är en totalt FUCKED UP bransch.
Våra politiker - som har det yttersta ansvaret - måste ta itu med skiten en gång för alla och justera betingelserna i taxibranschen på något sätt. Fattar inte vad de väntar på?!

Citat:
Transportarbetareförbundet kan brinna i helvetet som låter det här fortgå. En skam för Sverige.
Frågan är om de har rätt folk som jobbar där? Det borde vara med ljud i skällan medialt. Tittar man på deras webb, är det inte mycket taxi som framkommer:
http://www.transport.se/

Citat:
Angående blinkers så störde jag mig också på folk som inte blinkade i trafiken innan jag började köra taxi.
Nu skiter jag i det fullständigt, oron att komma hem med en lön som går att leva på är det enda jag tänker på.
Du har en poäng i det. Man har att fokusera på rätt saker, på viktigheter i mångt och mycket i trafiken som yrkeschaufför. Det finns alltid tomtar i trafiken man kan haka sig på (om man vill). 020-chaffisen uppvisade dock dåliga taxiförartakter genom att agera så korkat och fel då han struntade i att blinka etcetera och var tokdegenererad rent verbalt och sett till uppträdandet (även om han kanske blev matad något av han som filmade, som initialt var lite påig kanske).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in