Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Nyfiken. Vad såg du exakt? När gjorde du observationen? Rapporterade du vidare till försvaret vad du såg?
Jag såg en grodman på nära håll, det var ett dygn innan en av de största ubåtsjaktoperationerna inledes. Med de intervjuade aldrig mig. Jag var för sent inne med rapporten de hade andra indikationer från militär personal och det var redan fullt ös när jag fick tag på en telefon.
De övriga familjemedlemmarna agerade "svenskt" alltså de gjorde inget alls. Den första var en ren radarobservation, fler år innan det började på allvar.
Det andra var en annan familjemedlem som såg en miniubåt på ytan på 300 meters avstånd i ett helt annat område, 100 nm, från där ubåtsjakt pågick. Jag skrev tidigare om att de inträngande uppträdde öppet på annat håll för att splittra våra resurser. Det är allmän omvittnat och ingen nyhet.
Att uppträda "svensk jag tror inte mina egna ögon", "ingen idé jag ringer det kan bli obehagligt" det är vanligt. Därav att det är tusentals och inte hundratals med olika grad av erfarenhet.
En jag känner till blev brutal hämtad på jobbet och i helikopter utkörd till skärgården för att exakt peka ut var hen sett grodmännen. Det gör dom inte om tant Agda har sett krusningar på ytan och ett rör som sticker upp. Sådant noteras som indikation men det krävs mycket mer för ett pådrag.