2014-10-18, 14:13
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurgelSven
Är så satans trött på denna demoniseringen mot Ryssland!
USA är de som ligger bakom de sjukaste sakerna som hänt de senaste 100 åren, Ryssland är inga änglar men de har inte fuckat världen så mycket som USA... Men ändå vill vi se oss själva som deras undersåtar!

NATO är världens största militärorginisation, Sverige är inte med men vi sympatiserar med dem och vi hade särat på benen för dem precis som vi gjorde med nazisterna!

Det är självklart att Ryssland måste hålla koll på Sverige så att vi inte gör något dumt som att alliera oss med den västra maffian. De är nästan helt ensamma på scenen och att de kartlägger sina 'fiender' är inget man ska reagera över.. Obama kartlägger ju sina allierade men ingen bryr sig om det.

Fy fan för denna omotiverade ryssfientligheten.
Men lägg av med ditt USA-hat. Vad har USA med främmande undervattenverksamhet i Stockholms Skärgård? Eller menar du att det är USA som ligger bakom det här? USA har inte direkt orsakat kaos i Europa eller hur.
Citera
2014-10-18, 14:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Nyfiken. Vad såg du exakt? När gjorde du observationen? Rapporterade du vidare till försvaret vad du såg?

Jag såg en grodman på nära håll, det var ett dygn innan en av de största ubåtsjaktoperationerna inledes. Med de intervjuade aldrig mig. Jag var för sent inne med rapporten de hade andra indikationer från militär personal och det var redan fullt ös när jag fick tag på en telefon.

De övriga familjemedlemmarna agerade "svenskt" alltså de gjorde inget alls. Den första var en ren radarobservation, fler år innan det började på allvar.
Det andra var en annan familjemedlem som såg en miniubåt på ytan på 300 meters avstånd i ett helt annat område, 100 nm, från där ubåtsjakt pågick. Jag skrev tidigare om att de inträngande uppträdde öppet på annat håll för att splittra våra resurser. Det är allmän omvittnat och ingen nyhet.

Att uppträda "svensk jag tror inte mina egna ögon", "ingen idé jag ringer det kan bli obehagligt" det är vanligt. Därav att det är tusentals och inte hundratals med olika grad av erfarenhet.

En jag känner till blev brutal hämtad på jobbet och i helikopter utkörd till skärgården för att exakt peka ut var hen sett grodmännen. Det gör dom inte om tant Agda har sett krusningar på ytan och ett rör som sticker upp. Sådant noteras som indikation men det krävs mycket mer för ett pådrag.
Citera
2014-10-18, 14:15
Medlem
mummas avatar
Vad vet vi om Northern Archer? Dvs Svensk-Nederländska övningen som var från Måndag-Fredag?
Var ju en ubåt från Nederländerna, var är den nu? Kan inte folk förväxlat den på vägen hem o dyl?
Var ju någon som hade fotat en ubåt, men då sade ju försvarsmakten att det var den från Nederländerna.

Med tanke på att det vart en övning, så skulle jag inte vara förvånad om Ryssen ligger och snokar.
Citera
2014-10-18, 14:15
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneBrAiNer
Det är sant, men senaste tidens provokationer med ryska luftkränkningar och krigsfartyg som hotar civila fartyg måste väl ändå ses som att Ryssland flyttar fram sina positioner.
Nej. Hittills har de bara försvarat sitt territorium. Jag litar inte på ryssarna men jag litar definitivt inte på svenska militären heller.
Citera
2014-10-18, 14:23
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Dykare har jag också observerat utanför Grebbestad. En hade en sorts underlig hembyggd kamera med sig. De tog bilder av nån sjunken gammal fiskebåt. Mycket mystiskt. Sen kom en upp till ytan och hävde sig upp över relingen. Jag ryggade tillbaks.. Han frågade på bred göteborgska om vi skulle plocka några ostron innan vi åkte hem. Jag sa ja.

Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Men lägg av med ditt USA-hat. Vad har USA med främmande undervattenverksamhet i Stockholms Skärgård? Eller menar du att det är USA som ligger bakom det här? USA har inte direkt orsakat kaos i Europa eller hur.
En och annan utbombad Belgradbo har säkert en annan åsikt i frågan.
Citera
2014-10-18, 14:23
Medlem
GurgelSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati

NATO-USA... Under kalla kriget var Sverige NATOS springpojke och gav dem information om ryssen och hjälpte till att förflytta agenter/trupper. Samtidigt som gemene svensk inte ha en aning om vad vårt underbara vapenexporterande neutrala land gör.

Det är för mig helt logiskt att Ryssland vill se till att vi inte planerar något mot dem eller att vi åtminstone hjälper till. Under kalla kriget var ryssen i våra vatten och kartlade djup och komunikationscentraler i Sverige utifall att kriget skulle brutit ut då Sverige snabbt skulle bli en nyckelposition för USA/NATO.

Om Ryssen nu var så hemsk hade de kartlagt i i hur man förintar Sverige som nazisterna gjorde. Om man drar ihop modern historia har Ryssland varit väldigt defensiva och enbart fokuserat på sitt eget land. Ukrainasituationen och Vad Lenin sysslade med kan man ändå ifrågasätta.
Citera
2014-10-18, 14:24
Medlem
Drapåtrissors avatar
Och alla dom miljarder som slösats på världens mest generösa asylpolitik visst hade dom bättre passat här i vår försvarsbudget? Nu sitter Vladimir och hånskrattar oss rätt i nyllet och vad har vi ens att komma med? Kanske en avdankad svetsare tillsammans med babyfacet Fridolin får dom att inte ens tänka tanken? Så hur många ggr har vi inte hört "vargen kommer" men ändå sitter vi här och spekulerar.
Citera
2014-10-18, 14:30
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Är väl inte hemligt att topparna inom försvaret är för ett svenskt medlemskap i NATO. Nu när de får chansen så dunkar allt som egentligen bara klingar.

Hur kommer det sig att aldrig Ryssland får stå till svars? Vad är deras ursäkter eller förklaringar till varför de fortsatt "kränker" svenskt luftrum. Varför får inte USA stå till svars med tanke på att även de kränker svenskt luftrum till och från. I Sverige är inte rasism tillåten, tills det handlar om ryssar.

Argumentet att Ryssland vill skrämma svensken från ett medlemskap i NATO genom att påminna oss genom att fortsatt kränka och spänna musklerna känns som en ren motsatts till det önskade resultatet. Är ryssarna verkligen så dumma? Kanske fel fråga att ställa till svenskar som är uppväxta med en skeptism mot Ryssland.
Citera
2014-10-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Argumentet att Ryssland vill skrämma svensken från ett medlemskap i NATO genom att påminna oss genom att fortsatt kränka och spänna musklerna känns som en ren motsatts till det önskade resultatet. Är ryssarna verkligen så dumma? Kanske fel fråga att ställa till svenskar som är uppväxta med en skeptism mot Ryssland.

Det är ju så klart bara svammel. Det är ju självklart att det är ubåtar från NATO som opererar här (om inte våra värdelösa generaler hittat på allting själv). Jag är gammal nog att komma ihåg stollerierna på 80-talet när våra helikoptrar slösade en massa värdfullt bränsle på att jaga imaginära ryssar i skärgården. Vilket jävla skämt allting är!
Citera
2014-10-18, 14:39
Medlem
NeutronStars avatar
En av uppgiftslämnarna är en taxi- och passbåtskapten som gjorde observationen NV Skarp-Runmaren, trolig u-farkost i ytläge. Lätt försupen skärgårdsbo (det är alla bofasta i skärgården) men absolut ingen skämtare eller lallare. Antagligen kunde han beskriva vad han såg såpass detaljerat att han bedömdes som trovärdig. GPS-plotter med radarhybridvy gör det möjligt att mycket exakt positionsbestämma andra fartyg (båten har självklart radar).
Citera
2014-10-18, 14:44
Medlem
Kanelbullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Det mest logiska är att NATO är här och härjar för att öka spänningarna och få Svenska folket att vilja gå med i NATO på grund av en ogrundad rädsla för ryssen.
Det är först om vi går med i NATO vi behöver vara lite nojiga över ryssen, innan dess är vi helt ointressanta.

Sant, visserligen är Sveriges geografiska position väldigt gynnsamt för Ryssen vid en eventuellt konflikt mot NATO, men så länge NATO är så militärt överlägsna har vi inte så värst mycket att vara rädda över.

Det enda scenariot som jag ser är om vi i Sverige skulle drabbas av inre politisk oro, då skulle ryssen inte ens tveka att föra fram sina positioner.
Citera
2014-10-18, 14:53
Medlem
Skrikapas avatar
http://www.oppetarkiv.se/video/1900463/reportrarna-det-hemliga-ubatskriget

En mycket spännande dokumentär från 90-talet. Innehåller intervjumaterial där före detta officer redogör för taktiken och tillvägagångssättet vid underrättelseoperationer i "skandinaviska vatten".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in