2014-10-18, 13:50
Medlem
OneBrAiNers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Se vad Gegundenes F skriver i nästa inlägg så förstår varför. Visst kan man tycka och tro olika men hans påståenden är absurda. Han och två i hans familj har sett ubåttar vid skilda tillfällen och han tror tusentals människor observerat ubåtar (alla ryska med säkerhet).

Tvivlar också på detta med ryska ubåtar, men varför ska jag tro på när du säger att NATO är där för att driva upp spänningen i området?
Citera
2014-10-18, 13:52
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneBrAiNer
Tvivlar också på detta med ryska ubåtar, men varför ska jag tro på när du säger att NATO är där för att driva upp spänningen i området?
Det är ju NATO som flyttat fram sina positioner de senaste 25 åren eller menar du att det är Ryssland som gjort det?
Citera
2014-10-18, 13:57
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant... det jag reagerade på var uppgifterna om att ubåt rört sig fullt synlig i skärgården. Jag tvivlar på att man skull testa svensk beredskap på det viset.

Men något kan ju gått fel och de har tvingats upp till ytläge. Annars har det ju visat sig förut att uppgifter om synliga ubåtar från privatpersoner varit falska.

Nja säg inte det, min erfarenhet är att vår beredskap är ett såll med en italiensk kulturgrund där de som ska vara satta att bevaka sysslar med så mycket annat för vem fan bryr sig?

Vill man då trigga fram en mätbara reaktioner eller skapa politiska turbulenser så måste det ske så plumpt o oraffinerat att det inte ens undgår en jubelåsna och risken att våra styrkor då skulle agera på så sätt att de tvingar objektet att kapitulera eller så slår ut den, den är ju obefintlig.
Citera
2014-10-18, 13:58
Medlem
GanjaFarfars avatar
Det mest logiska är att NATO är här och härjar för att öka spänningarna och få Svenska folket att vilja gå med i NATO på grund av en ogrundad rädsla för ryssen.
Det är först om vi går med i NATO vi behöver vara lite nojiga över ryssen, innan dess är vi helt ointressanta.
Citera
2014-10-18, 14:04
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Det mest logiska är att NATO är här och härjar för att öka spänningarna och få Svenska folket att vilja gå med i NATO på grund av en ogrundad rädsla för ryssen.
Det är först om vi går med i NATO vi behöver vara lite nojiga över ryssen, innan dess är vi helt ointressanta.
Varför skulle vi behöva oroa oss mer över ryssen om vi går med i NATO? Varför skulle de välja att attackera Sverige när vi får mer stöd ifrån andra länder om vi är med i NATO?
Citera
Medlem
GurgelSvens avatar
Är så satans trött på denna demoniseringen mot Ryssland!
USA är de som ligger bakom de sjukaste sakerna som hänt de senaste 100 åren, Ryssland är inga änglar men de har inte fuckat världen så mycket som USA... Men ändå vill vi se oss själva som deras undersåtar!

NATO är världens största militärorginisation, Sverige är inte med men vi sympatiserar med dem och vi hade särat på benen för dem precis som vi gjorde med nazisterna!

Det är självklart att Ryssland måste hålla koll på Sverige så att vi inte gör något dumt som att alliera oss med den västra maffian. De är nästan helt ensamma på scenen och att de kartlägger sina 'fiender' är inget man ska reagera över.. Obama kartlägger ju sina allierade men ingen bryr sig om det.

Fy fan för denna omotiverade ryssfientligheten.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Snart avblåst ser det ut som. Senare idag ska FM hålla en pressträff.

Från Expressens live-blog:

Rebecka Martikainen: Personer i området där Försvarsmaktens insats pågår uppger för TT att aktiviteten i både luften och på vattnet var större under fredagen än på lördagen.
Försvarsmakten tycks nu mera ligga och bevaka vissa platser och passager än att aktivt söka av stora vattenytor.

Rebecka Martikainen: Det finns ännu ingen ytterligare information om den utlovade pressträffen, men man hoppas kunna ge besked om detta vid 14-tiden.

http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/
Senast redigerad av Madagascar 2014-10-18 kl. 14:48.
Citera
2014-10-18, 14:05
Medlem
Känns som detta var en liten uppföljning på övningen som pågick i veckan med samma komponenter inblandade bara att media snappade upp det och byggde upp det till en fantasi-nivå. Inte konstigt det blir Ryss-snack när "huvudnyheten" blir omringad av gamla ubåtshändelser, krönikor om kalla kriget och om hur Sovjet skulle invadera Sverige.
Skrattade så jag fick ont i magen igår när Aktuellt's reporter satt i en liten båt med ett finger i örat och rapporterade att det igentligen inte hände någonting i området.
Citera
2014-10-18, 14:06
Medlem
Stubbstocks avatar
Jaha, då är det väl dags för en presskonferens. De sade att de hoppades kunna starta den vid 14.00. Vart ska man titta? På försvarets hemsida? Eller har kvällstidningarna någon direktsänd pryl?
Citera
2014-10-18, 14:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Löjligt... känner flera som har hört någon som har sett undervattensaktiviteter eller ubåtar. Har själv gjort det, två andra i familjen har gjort det vid skilda tillfällen. Det finns hundratals kanske tusental med erfarenheter från främmande aktivitet i vår skärgård. Det finns många i tråden som har det och de är skitless på din sort.

Jag håller med. Visst pågick det något skumt i den svenska skärgården på 80- och 90-talen. Jag har inte själv sett något, men flera närstående har berättat om saker de sett sett från sina fritidsbåtar och sommarstugor. Konsekventa och solida berättelser där en hel grupp människor sett samma sak.

Exempel: Saker som rört sig strax under ytan och t.o.m grodmän som i gryningen uppenbarat sig i strandbrynet.
Citera
2014-10-18, 14:10
Medlem
OneBrAiNers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Det är ju NATO som flyttat fram sina positioner de senaste 25 åren eller menar du att det är Ryssland som gjort det?

Det är sant, men senaste tidens provokationer med ryska luftkränkningar och krigsfartyg som hotar civila fartyg måste väl ändå ses som att Ryssland flyttar fram sina positioner.
Citera
2014-10-18, 14:13
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag håller med. Visst pågick det något skumt i den svenska skärgården på 80- och 90-talen. Jag har inte själv sett något, men flera närstående har berättat om saker de sett sett från sina fritidsbåtar och sommarstugor. Konsekventa och solida berättelser där en hel grupp människor sett samma sak.

Exempel: Saker som rört sig strax under ytan och t.o.m grodmän som i gryningen uppenbarat sig i strandbrynet.
Dykare har jag också observerat utanför Grebbestad. En hade en sorts underlig hembyggd kamera med sig. De tog bilder av nån sjunken gammal fiskebåt. Mycket mystiskt. Sen kom en upp till ytan och hävde sig upp över relingen. Jag ryggade tillbaks.. Han frågade på bred göteborgska om vi skulle plocka några ostron innan vi åkte hem. Jag sa ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in