Citat:
Ursprungligen postat av
Aboristen
Den stora frågan är enligt mig varför går han ut med att han är utbränd? Hade det inte varit smartare med att gå ut med ett pressmeddelande med texten "Jimmie Åkesson går på 3 månaders pappaledighet, han ersätts i riksdagsarbetet av Mattias Karlsson". Då hade inte skrivits något alls i media. Dessutom hade han lämnats i fred. Sen hade han kunnat förlänga det obehindrat och satsa på världens comeback till Almedalen.
Tack vare Åkessons uttalade utbrändhet kommer slaskmedia gödas av denna händelse, och i nästa anförande (oavsett hur laddad han är) kommer JÅ att anklagas för att vara trött... det där med att visa sig svag. Kort sagt: med denna sorti kommer det bli lättare för media att fälla Åkesson (tvinga fram ett partiledarbyte innan 2018 - de har trots allt intresse av att hela tiden öka farten i politiken ).
Det värsta med denna utbrändhet är nog inte sjukdomen, utan att folk i omgivningen inte litar på denna person igen ska kunna axla en massa ansvar etc.
Att Åkesson går ut och säger som det är kan bara vara positivt, dels är det viktigt för Jimmies del att han inte behöver känna press att komma tillbaka efter 3 månader utan att han kan komma tillbaka då han mår bra igen oavsett hur lång tid det tar. Sen ger det här såklart en touch av folklighet och något som många vanliga människor kan relatera till, det blir lite som: "jimmie är en människa precis som jag"
Jimmie Åkesson.s FB-sida har ökat med 1500 likes den här veckan varav nästan alla igår, rent strategiskt och väljarmässigt är det här bara positivt och jag tror faktiskt också att det kan innebära att media får en tankeställare och tonar ner sina hets-kampanjer en smula och att dom faktiskt inser att det är människor som dom plågar.
Dock gör det mig lite orolig inför framtiden och att det faktiskt finns en risk att Jimmie är ute ur bilden som partiledare för all framtid, det beror helt och hållet på vilken nivå den här utmattningsdepressionen ligger.
Tvärtemot vad många tror så är utbrändhet ingenting att leka med utan är ytterst allvarligt, massvis med forskning visar att det ger verkliga hjärnskador och det är något jag personligen fått erfara. Jag sprang stenhårt in i väggen 2008 och är än idag långt ifrån den jag var innan. Har fått någonting som heter "hjärntrötthet" pga utbrändheten och minnet är helt åt helvete, mina energinivåer har uppskattningsvis minst halverats och jag blir fullständigt mentalt slut bara av att vistas i ett rum ett par timmar där det är mkt liv och rörelse, har svårt att hitta orden och tappar lätt tråden vid muntliga konversationer osv. osv.
Ifall Jimmies utbrändhet ligger i nivå med min då är hans politiska karriär över, tyvärr