2014-10-17, 17:06
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Då kan jag kontra direkt, enligt känt maner, med att säga att då kan det inte ha varit VB, för jag anser inte att hon är speciellt söt.

Utöver det så är det väldigt många asiatiska kvinnor som ser väldigt unga ut, trots att de uppnått medelåldern.

Under de två sekunder som vittnet såg henne eller hennes baksida så kan det mycket väl ha varit en medelålders kvinna som möjligtvis var på väg till samma område som MB bor I, eller på väg därifrån utifrån hur man singlar slant om I vilken riktning personen gick i.

Ja, åldersbedömningar kan vara svåra eftersom en hel del asiatiska kvinnor till kroppsbyggnad påminner om unga tjejer, i mångas ögon i Sverige. Att de sedan ofta "anammat" eller själva valt "modet" att klä sig i "tonårskläder" (inklusive "skitskor" typ Converse), som många andra medelålders kvinnor, med färre asiatiska gener, gör det ännu svårare att bedöma åldern.

Sådana här observationer av vittnen är notoriskt opålitliga.

Kan också hålla med om att "söthetsgraden" inte heller stämmer med observationen.

Aktuella observationer framstår alltså som av obefintligt bevisvärde.
Citera
2014-10-17, 17:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vad menar du med detta?
Vad är det du inte förstår? Och vad är det i den här frågan du inte förstår? (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-10-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Dock har KJ sagt att han pga alkoholintag inte körde henne hem. Du svarade aldrig på min fråga du inte svarat på. Kanske missförstod du för den fråga du påpekade nu citerade jag aldrig.

Tillägg: Men finner du det orimligt att "mordhotet" var starkt överdrivet och att "frun" blivit hörd och sanningen var något annat och det hamnade i slasken? Vi pratar trots allt om byaskvaller...

Man kan tillägga att KJ sade att hon avböjde att han skjutsade henne hem p.g.a. alkoholintaget vilket borde i rimlighetens namn innebära att han erbjudit henne skjuts "hem".

Någon annat tänkbart mål fanns inte på kartan.

Då skulle givetvis offret när hon kände sig mogen för att ta sig hemåt ringa till sin styvfar om att få skjuts för den tilltänkte chauffören var påverkad av alkohol. Hon skulle sannolikt kontaktat sin mor om kontakt med s-far uteblivit, hon skulle förmodligen sökt andra möjliga personer för skjuts hem, t.ex. "körläraren".

Men alla dessa samtal blev aldrig av för hon hade inte möjligheten att ringa, det hade KJ tillsett genom att göra henne oförmögen att nå omvärlden efter 18.40 som sista utgående signal.
Citera
2014-10-17, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Likadan utredning som mot MB företogs mot KJ. Resultatet blev detsamma. Talar det för att KJ är oskyldig? Om inte, hur kan den då tala för att MB är oskyldig?
Vad har du problem med? Även om utredningen var (enligt dig) likadan mot MB och mot styckmördaren Kristoffer Johansson så innebär absolut inte att resultaten blev samma. MB avfördes och din gullgosse styckmördaren Kristoffer Johansson åtalades och dömdes för att vara skyldig till att vara den som mördade och styckade VB. På vilket sätt blev resultaten detsamma?

Glömmer du att MB aldrig varit formellt misstänkt? Jag förstår inte ditt dravel här. Om någon annan hänger med i Q:s verbala saltomortaler så förklara gärna för mig.
Citera
2014-10-17, 18:06
Medlem
Citat:
Likadan utredning som mot MB företogs mot KJ. Resultatet blev detsamma. Talar det för att KJ är oskyldig? Om inte, hur kan den då tala för att MB är oskyldig?

Det är beklagligt att utredningen mot MB aldrig gjordes klar. Hemmet, bilarna och restaurangen borde såklart ha genomgåtts grundligt med blustar etc.

DNAmatchningar borde ha genomförts omgående.
Citera
2014-10-17, 18:12
Medlem
Citat:
Det tror inte jag. KJ var inte svartsjuk eller våldsam.

Jag har ögnat igenom förhören med AN och varken hittat fråga eller svar om hot mot VB. Det kan vara byaskvaller, jag har inte påstått att jag tror att hon hotade, jag bara svarade på vem det var som skulle ha sagt det.

Precis KJ verkar inte svartsjuk överhuvudtaget.

Det är märkligt varför AN aldrig fick frågan angående dödshoten.

I början av utredningen sades det att VB gjort en polisanmälan mot någon i hennes närhet. Har för mig att det kan ha varit att hon polisanmält ANs hot?

Var AN och ev MB rädda för att på ytterligare en anmälan på sig om så var fallet?

Innehöll de permsnent raderade smsen från MB hot eller liknande?

Hotade VB AN och MB med en eller ytterligare en polisanmälan? (Bevis i hennes mobil)
Senast redigerad av zemixon 2014-10-17 kl. 18:15.
Citera
2014-10-17, 18:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vad har du problem med? Även om utredningen var (enligt dig) likadan mot MB och mot styckmördaren Kristoffer Johansson så innebär absolut inte att resultaten blev samma. MB avfördes och din gullgosse styckmördaren Kristoffer Johansson åtalades och dömdes för att vara skyldig till att vara den som mördade och styckade VB. På vilket sätt blev resultaten detsamma?

Glömmer du att MB aldrig varit formellt misstänkt? Jag förstår inte ditt dravel här. Om någon annan hänger med i Q:s verbala saltomortaler så förklara gärna för mig.
Det var den fortsatta utredningen, efter gripandet, som ledde till fällande dom. Utredningen före gripandet var likadan som den mot MB, och hade samma resultat. Talar det för att KJ är oskyldig? Om inte, hur kan den då tala för att MB är oskyldig? Två likadana utredningar med samma resultat.
Citera
2014-10-17, 19:16
Medlem
Citat:
Det var den fortsatta utredningen, efter gripandet, som ledde till fällande dom. Utredningen före gripandet var likadan som den mot MB, och hade samma resultat. Talar det för att KJ är oskyldig? Om inte, hur kan den då tala för att MB är oskyldig? Två likadana utredningar med samma resultat.

Det finns givetvis en orsak till byte av objekt, spaning, förhör av diverse, inre spaning mm. som var resultatlös på objekt 1,
inkommande iakttagelser från allmänhet och inre spaning sammantaget så ändrar man till objekt 2 återigen.

Det ramlar in tips (över 1000 tips) i en strid ström och tar länsman tid att gå igenom alla så jag har den uppfattningen att i den högen fanns sådana iakttagelser mm som gav ett objektbyte och sedemera så avfördes objekt 1.

Exakt hur man resonerade i spaningsledningen vet vi inte men jag antar att så har det gått till, man har arbetat "by the book".

Man kan med facit i hand se att de träffade rätt (objekt 2 den dömde) och undvek ett bomskott på objekt 1 som aldrig i lagens mening var misstänkt eller frihetsberövad.
Citera
2014-10-17, 19:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det finns givetvis en orsak till byte av objekt, spaning, förhör av diverse, inre spaning mm. som var resultatlös på objekt 1,
inkommande iakttagelser från allmänhet och inre spaning sammantaget så ändrar man till objekt 2 återigen.

Det ramlar in tips (över 1000 tips) i en strid ström och tar länsman tid att gå igenom alla så jag har den uppfattningen att i den högen fanns sådana iakttagelser mm som gav ett objektbyte och sedemera så avfördes objekt 1.

Exakt hur man resonerade i spaningsledningen vet vi inte men jag antar att så har det gått till, man har arbetat "by the book".

Man kan med facit i hand se att de träffade rätt (objekt 2 den dömde) och undvek ett bomskott på objekt 1 som aldrig i lagens mening var misstänkt eller frihetsberövad.
Resultatet av utredningen av båda objekten var detsamma, alltså noll, fram till gripandet. Det har inte kommit fram något i förundersökningen som motiverade val av gripande. Så, mina frågor till Zambora kvarstår.
Citera
2014-10-17, 21:15
Medlem
Ursprungligen postat av PekkariP1
Dom goda skälen till att vittnet sett någon annan än VB är att:
- Uppgifterna om VB klädsel och försvinnande framgick i tidningar och sociala medier.
Citat:
Det talar inte emot att det är VB.
Det talar emot vittnets trovärdighet i allmänhet.
----------------------------------------------
- Vittnet lämnar en felaktig beskrivning av VB. Hon beskrivs som liten när hon är medellång.
Citat:
Hon beskrivs som liten i FUP.
Så du godkänner valda delar av FUP;en?
-----------------------------------------------
- Vittnet lämnar olika uppgifter i FUP och i bloggen, om vilken väg som hon gjort sin iakttagelse på.
Citat:
Hon var säker i TR.
Säker på vad? Din entusiasm delas inte av TR eller HR.
- Vittnet tycks också lämna olika uppgifter om vilket håll VB är på väg åt.
Citat:
Hon var säker i TR.
Återigen. Säker på vad?
- Vittnets make som medföljde i bilen har inte sett någon person alls.
Citat:
Han hade annat att tänka på.
Som att köra bilen. Att kolla efter potentiella hinder och faror, tex promenerande personer längs vägen.
------------------------------------------------
- Vittnet kan inte peka ut VB på fotografi.
Citat:
VB är inte lika på två foton.
Och? Ville du säga något?
-------------------------------------------------
- Vittnet uppger i bloggen att hon försökte peka ut den person som var mest lik den bild som visats i tidningar och sociala medier. Varför inte peka ut den person som hon såg på vägen?!
Citat:
Nej, det sa hon inte. Hon har inte sett något foto som är tillräckligt lik för utpekande.
Så här står det i bloggen:
Fotot i media som hon tyckte var mest likt VB var inte det i studentmössa och vit klänning, det var ett annat.
Vittnet misslyckades med att identifiera VB.
---------------------------------------------------
- VB borde ha meddelat sina föräldrar om att hon är sen, utan att namnge orsaken eller dra till med en vit lögn. Det har hon gjort tidigare.
Citat:
* Hon har varit borta tidigare utan att höra av sig.
Fast inte riktigt så. Just denna kväll hade hon önskat en speciell maträtt och hade kommit överrens med sin mor om att äta middag hemma. Fast du känner henne väl bättre än hennes egen mor?
- VB meddelade ju omvärlden sina förehavanden via sociala medier eller SMS. Hon borde ha gett något livstecken ifrån sig. De sista livstecknen kommer från Kristoffer Johanssons lägenhet.
Citat:
* Det finns inget livstecken från KJ:s lägenhet.
Precis! Inget livstecken efter 18.40. Det är därför Kristoffer Johansson sitter 10 år på Kumla. Nåja 5 år då.
----------------------------------------------------
- VB borde ha fått skjuts av Kristoffer Johansson, tagit en taxi eller buss.
Citat:
* Hon kunde inte be om skjuts till MB, taxi kostar pengar, bussarna gick inte vid den tiden.
Vi pratar Norlänningar här. KJ rullar ur sängen när kompisarna ringer mitt i natten och vill ha skjuts hem från krogen.
Citera
2014-10-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tyvärr så visste inte offret detta men hade hon ringt så hade hon blivit medveten om detta och sökt andra möjligheter att ta sig hem. Det avgörande är att hon ringde aldrig vilket modern säger var vanligt då hon var sen.

Nu ringde hon inte för hon hade "inte" möjlighet och att hon skulle veta om att styvfadern just denna kväll skulle ha förhinder är uteslutet. Han hade faktiskt kunnat vara i områdets närhet med fiske och vore då en perfekt skjuts, men offret visste inte om s-fadern var hemma, fiskade eller på annat besök och dessutom kunde hon inte ens prova ringa.

Hon prövade ej heller att ringa sin "körlärare" vilken vid några tillfällen skjutsat offret. Hon kunde helt enkelt inte ringa för hon var ej i stånd att ringa på sin egen mobil efter att få skjuts.

Var hittar jag detta.
Citera
2014-10-17, 22:12
Medlem
Citat:
Dom goda skälen till att vittnet sett någon annan än VB är att:
- Uppgifterna om VB klädsel och försvinnande framgick i tidningar och sociala medier.

Det talar emot vittnets trovärdighet i allmänhet.
----------------------------------------------
- Vittnet lämnar en felaktig beskrivning av VB. Hon beskrivs som liten när hon är medellång.

Så du godkänner valda delar av FUP;en?
- Vittnet lämnar olika uppgifter i FUP och i bloggen, om vilken väg som hon gjort sin iakttagelse på.

Säker på vad? Din entusiasm delas inte av TR eller HR.
- Vittnet tycks också lämna olika uppgifter om vilket håll VB är på väg åt.

Återigen. Säker på vad?
- Vittnets make som medföljde i bilen har inte sett någon person alls.

Som att köra bilen. Att kolla efter potentiella hinder och faror, tex promenerande personer längs vägen.
------------------------------------------------
- Vittnet kan inte peka ut VB på fotografi.

Och? Ville du säga något?
-------------------------------------------------
- Vittnet uppger i bloggen att hon försökte peka ut den person som var mest lik den bild som visats i tidningar och sociala medier. Varför inte peka ut den person som hon såg på vägen?!

Så här står det i bloggen:
Fotot i media som hon tyckte var mest likt VB var inte det i studentmössa och vit klänning, det var ett annat.
Vittnet misslyckades med att identifiera VB.
- VB borde ha meddelat sina föräldrar om att hon är sen, utan att namnge orsaken eller dra till med en vit lögn. Det har hon gjort tidigare.

Fast inte riktigt så. Just denna kväll hade hon önskat en speciell maträtt och hade kommit överrens med sin mor om att äta middag hemma. Fast du känner henne väl bättre än hennes egen mor?
- VB meddelade ju omvärlden sina förehavanden via sociala medier eller SMS. Hon borde ha gett något livstecken ifrån sig. De sista livstecknen kommer från Kristoffer Johanssons lägenhet.

Precis! Inget livstecken efter 18.40. Det är därför Kristoffer Johansson sitter 10 år på Kumla. Nåja 5 år då.
----------------------------------------------------
- VB borde ha fått skjuts av Kristoffer Johansson, tagit en taxi eller buss.

Vi pratar Norlänningar här. KJ rullar ur sängen när kompisarna ringer mitt i natten och vill ha skjuts hem från krogen.

Det finns INGA "dödstecken" heller från lägenheten.

Livstecken är vittnesuppgiften som såg vad som kan antas vara VB promenera ENSAM på Lejonbacksvägen.

Två viktiga frågor:
När exakt observerades VB(det var antagligen hon) på Lejonbacksvägen?

När exakt kom KJ till brodern i föräldrahemmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in