2014-10-16, 18:15
Medlem
Hej, hur är det?

Om det nu ska stå i baksidan på en produkt.

Som

Marknadsförs av Johan AB
Eller
Marknadsföres av Johan AB
Citera
2014-10-16, 18:17
Medlem
Passepartouts avatar
Marknadsförd av Johan AB
Citera
2014-10-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Marknadsförd av Johan AB
Marknadsfördes av Johan AB (?)
Citera
2014-10-16, 20:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donkens
Hej, hur är det?

Om det nu ska stå i baksidan på en produkt.

Som

Marknadsförs av Johan AB
Eller

Båda formerna är presens i passiv form. Marknadsförs är den gängse formen medan marknadsföres är betecknad som ålderdomlig.

Varför du sedan ska skriva detta på baksidan av en produkt är ju en annan sak att fundera på.
Citera
2014-10-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donkens
Marknadsförs av Johan AB
Eller

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför du sedan ska skriva detta på baksidan av en produkt är ju en annan sak att fundera på.
Jag tänker nu att som potentiell kund så får det första stavningsvalet mig att tänka på 'en produkt som med trolighet kommer presenteras inom en inte för lång tid (ex.vis inom 18 kalendermånader, istf 5 dito år) med en ny, för kunden bättre, uppdaterad version. Om den gemene kunden förväntas att relativt snart köpa ett exemplar av den nya uppdaterade versionen så räcker det väl med att texten inte ger en inför kunden felaktig reklambild.
En i detta fall inför kunden felaktig reklambild leder eventuellt till en i försäljarledet sedd för liten/dålig inkomstprognos.

En viss % av de aktuella kunderna väljer kke att vänta med köpet av sitt exemplar av produkten i fråga tills efter nästa uppdatering, vilket kan leda till en för allvarligt låg förtjänstprognos i försäljarens perspektiv.'

Sen kommer väl frågan om hur gärna kunden vill köpa produkten redan innan uppdateringen.

Stavningsvalet marknadsföres skulle alltså kanske göra det lättare för mig som potentiell kund att fastna för just det produktalternativet 'av de för mig just i detta nu tillgängliga alternativen'. (hohum, hohum...)
Senast redigerad av EnStoltFegis 2014-10-16 kl. 22:51.
Citera
2014-10-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnStoltFegis
Stavningsvalet marknadsföres skulle alltså kanske göra det lättare för mig som potentiell kund att fastna för just det produktalternativet 'av de för mig just i detta nu tillgängliga alternativen'. (hohum, hohum...)

Så du föredrar ett extra e, trots att orden betyder samma sak?
Citera
2014-10-16, 22:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag tror att produktens beskaffenhet är det enda som räknas. Hur de stavat är helt oväsentligt. Det skulle räcka med att bara skriva företagsnamnet. Vem som än läste det skulle ju ha uppfattat det som en adekvat referens för vidare kontakt.
Citera
2014-10-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Så du föredrar ett extra e, trots att orden betyder samma sak?
Här; ja.
Citera
2014-10-16, 22:59
Medlem
Citat:
Jag tror att produktens beskaffenhet är det enda som räknas. Hur de stavat är helt oväsentligt. Det skulle räcka med att bara skriva företagsnamnet. Vem som än läste det skulle ju ha uppfattat det som en adekvat referens för vidare kontakt.
Det beror väl också / mycket på hur mycket jag som kund vill och eller kan ta till mig eventuell information innan själva valet av mitt köp.
Citera
2014-10-16, 23:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det beror väl också / mycket på hur mycket jag som kund vill och eller kan ta till mig eventuell information innan själva valet av mitt köp.

Ett extra "e" levererar ingen extra information om något av väsentlig art. Det är en stilmässig marginalanteckning.
Citera
2014-10-16, 23:36
Medlem
egon2bs avatar
Nu finns det säkert EU-regler om ursprungsmärkning etc, men det är ett annat forum än Språk.

Både marknadsförs och marknadsföres ger den läskiga smaken av kränges via mördande reklam. Marknadsföring sker ofta via kampanjer, ibland inklusive ett hajpat släpp.

Ordboken: marknadsföra = skapa efterfrågan på ny vara e.d. ...

Lämpligare: Saluföres av Johan AB

Ordboken: saluföra = bjuda ut till försäljning ofta i större skala
Min anm: … som på torget i Arvika.

Ordformen »saluföres« med -e- har en trevlig perfekt vokalväxling även i skrift, med fyra olika vokaler mellan fem konsonanter. I och för sig finns de de som uttalar »saluförs« med ett enda konsonantljud på slutet … Då blir det tre vokaler och fyra konsonanter.
Citera
2014-10-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ett extra "e" levererar ingen extra information om något av väsentlig art. Det är en stilmässig marginalanteckning.
Du har rätt.
Om jag som läste just den reagerade, skulle det göra ngn skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in