Flashback bygger pepparkakshus!
2014-10-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Har genom åren som förälder ibland fått köpa billig halalkyckling (innan man visste att det var halal)

Det märks tydlig skillnad på köttet och är inte marinerad med vatten.

Det märks så stor skilnad att jag aldrig köper nåt annat än icke halal och svensk kyckling numera.

Det är det fan värt för barnens skull

All kyckling är slaktad på samma sätt, enda skillnaden med halal är nån bön.
Citera
2014-10-16, 16:41
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och restauranger brukar ha koll på det här? Kan de ens stava till filé på menyn ska du vara glad..

Och att ange kronfågel som referens. Det är som att fråga Swedish Match om snus är nyttigt.

Lev du vidare i din lilla förljugna och fattiga värld där du tror att du kan få filé för 89,90 kilot.

Kan du inte läsa eller har du bara kortslutning?

Det heter kycklingfilé, så enkelt är det bara.
Citera
2014-10-16, 16:50
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyrterXT
Fast vari ligger garantin att den skulle vara bättre för att den är dyr? Kanske bara någon som tänker "Vi tar dubbla priset för vår kyckling, då tror folk att den är bättre".
Skulle gissa på att även dyr kycklingfile är propppad med vätska.
Total öppenhet i matindustrin är vägen att gå (liksom i politiken).
Vad jag menade, men uttryckte lite oklart, är att färsk kyckling av god kvalitet är dyrare per kg än djupfryst broiler. Bäst enligt min mening är Bjärekyckling eller annan producent där djuret har haft tillgång till utevistelse samt där tillväxttiden (från kläckning till slakt) är längre än för vanlig broiler.
Citera
2014-10-16, 16:54
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriano-Sapphire
Tina filerna i kylskåp, ta fram dem några timmar innan du ska steka så dem inte är kylskåpskalla. Ta upp filéerna ur påsen och torka av dem. Stek dem i olja i en glödhet panna för att få fin yta.

Bara tillräckligt för att få yta, och inte alla på en gång så dem kokar i sin egen vätska. In i ugnen på 150 grader, i med en köttermometer och ta ut dem vid 65 grader. Låt dem vila några minuter och skär sedan, om du nu ska det.

Jag tycker inte filéerna vattnar sig så värst mycket på detta sättet. På ugnsplåten är det ingen vätska öht.

Klart som fan dem vattnar sig om du steker dem kalla, samt alla på en gång..
65 grader låter lite. Är de inte typ rosa då?
Citera
2014-10-16, 18:27
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulagsFasa
All kyckling är slaktad på samma sätt, enda skillnaden med halal är nån bön.
Nja, inte bara en bön? De plågar väl djuren, iaf kossorna: http://www.liveleak.com/view?i=545_1345800806
Nu vet jag inte hur det är med kycklingarna som blir halalslaktad, antar samma sätt, skära huvudet av den utan bedövning.
Läst någonstans att om det slaktas i Sverige så tar dom bedövning på djuren åtminstone, men slaktar den genom skära halsen. Medans icke-halal så dödar dom djuren direkt med bultpistol eller dylikt.

ON topic:
Min fundering är framförallt hur dom räknar ihop innehållet egentligen? Hur vet dom att kycklingen har det antal proteiner, kolhydrater och fetter?
Citera
2014-10-16, 18:28
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeathStroke
HAHA jag köpte en påse kycklingbröst filee som vägde 900 g. Jag dela de i små bitar o la de i ugnen,sen efter runt 40 min va de klara så vägde jag de så vägde de 218 g?? haha asså 700 gram ungefär vatten i de?? de låter så jävla orättvist asså! räknas det INTE som fusk??Någon borde göra något åt saken så inte alla dessa företag kan sluta lura folk på de sättet?? eller vad tycker ni?

Jag grillade kycklingfileér som vägde 900g. När jag kom tillbaks så vägde de 10g. Blev jag också lurad som dig? Orättvist!
Citera
2014-10-16, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HyrterXT
Fast vari ligger garantin att den skulle vara bättre för att den är dyr? Kanske bara någon som tänker "Vi tar dubbla priset för vår kyckling, då tror folk att den är bättre".
Skulle gissa på att även dyr kycklingfile är propppad med vätska.
Total öppenhet i matindustrin är vägen att gå (liksom i politiken).
Kolla tester själva ... de dyra märkena har oftast mest vatten och förlorar alltid i testerna.
Citera
2014-10-16, 18:40
Medlem
liljenstars avatar
Underhållande tråd! Bland allt vansinne blev jag nästan mest chockad över att när ts väl förstod matematiken blev han ganska nöjd trots allt, eftersom han fått en produkt med så stort procentuellt proteininnehåll.....
Rekommenderar ts att köpa proteinpulver. Spä dock för allt i världen inte ut det med vatten innan intagande.
Ett dyrare alternativ är att köpa frystorkade rätter för friluftsliv. Även dessa äter du såklart utan att tillsätta vatten.
Citera
2014-10-16, 18:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Kan du inte läsa eller har du bara kortslutning?

Det heter kycklingfilé, så enkelt är det bara.
Det heter kycklingfilé - men det är inte filé. Det är bara en marknadsföringsbluff. Det är det som är min poäng. Men det kanske är för svårt för dig att förstå?
Citera
2014-10-16, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeathStroke
Man kan väl inte äta kokad kyckling?? de måste vara jävligt äckligt?
Herregud har ni ens satt på en ugn nån gng? JA man kan koka kyckling OCH det blir gott
Citera
2014-10-16, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Underhållande tråd! Bland allt vansinne blev jag nästan mest chockad över att när ts väl förstod matematiken blev han ganska nöjd trots allt, eftersom han fått en produkt med så stort procentuellt proteininnehåll.....
Rekommenderar ts att köpa proteinpulver. Spä dock för allt i världen inte ut det med vatten innan intagande.
Ett dyrare alternativ är att köpa frystorkade rätter för friluftsliv. Även dessa äter du såklart utan att tillsätta vatten.
vad menar du att han inte ska dricka med vatten eller hälla i vatten innan pulvret ?
Citera
2014-10-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det heter kycklingfilé - men det är inte filé.
Och en fiskfilé är inte heller någon file?

Ska ärligt erkänna att jag inte har kläm på varför det ena eller andra kallas för filé. Men både kycklingfilé och fiskfilé är filéer. Så är det bara. Nån som ids googla på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in