2014-10-04, 16:20
Medlem
Hej, precis fått jobb och min gamla Toyota corolla 88 behöver bytas ut.

Har tittat på Dacia Sandero och tycker dom är märkligt billiga som nya, 90 000kr är inte speciellt mycket pengr för en ny bil, så undrar om någon annan här har köpt en sådan bil och är nöjd med den? Jag kör inte så jätte mycket, kanske 30-40 mil / månad.

Undrar då lite om servicen är dyr etc, hur mycket drar bilen /mil, Vad kostar den att äga per år?
sådanna saker.

Tack på förhand, MVH andreas
Citera
2014-10-04, 16:58
Medlem
provocative77s avatar
Nu är jag knappast en expert på märket. Men vad jag hört är det 90 för en bil utan utrustning. Så lögg på några kronor.
Vad gäller service kan den inte vara dyrare än en BMW för 100 000kr. Reservdelar behöver du inte tänka på iaf då den är ny. Skatt o försäkring är självklart billigare på en ny bil än en begagnad i samma prisklass.
Litar du på kvaliteten så är det där ett förnuftigt köp.
Citera
2014-10-04, 17:57
Medlem
Tror det är vettiga bilar men de verkar vara väldigt dåligt utrustade. De första bilarna hade inte halvljusautomatik vilket jag tycker är skit, men det är kanske ändrat nu.

Finns flera lätt begagnade Sandero på Blocket till bra pris så det är kanske det bästa köpet, här är ett exempel:

http://www.blocket.se/varmland/Dacia_Sandero_som_ar_nastan_ny_56217895.htm?ca=7&w =3

Sen är ju inte Renault känd som någon kvalitetsbil så om deras lågprisbil Dacia är mycket sämre så bör man nog avstå. Men tror de kanske är lite bättre än Renault pga enklare och mer beprövad teknik.
Citera
2014-10-15, 17:36
Medlem
Alltså grundpriset för en ny Sandero ligger på 78.000 kronor.
Men då får du bara en bil med fyra hjul kan man säga, inte ens en radio.
Ska du komma upp i samma utrustning som en normal standardbil har så kommer du bli tvungen att betala runt 100.000 sek. Fortfarande ett väldigt lågt pris jämfört med andra märken.

Var inne och testkörde en sandero stepways för ett tag sen. Var inte alls så hemsk som man kanske kunde tro. Visst fjädringen var väl inte superbra i kurvorna och ljudisoleringen kunde varit bättre.
Men trots detta så måste jag säga att bilen var helt okej, för det priset.
Citera
2014-10-15, 19:11
Medlem
zoombos avatar
Var ytterst nära att köpa en Hyundai i10 (Kia Piccanto), skulle kosta strax över 100 papp.
Fick den som lånebil och hade inga höga förhoppningar men ack vad jag bedrog mig!
Rymlig, tyst, snål och rätt mycket utrustning. Samt mycket generösa garantier.
Jag blev positivt överraskad (och är normalt en riktig skeptiker!).

Dacia är ju Renaultägt och om dessa har jag inga höga tankar. Flera grannar köpte nya runt sekelskiftet och dom är samtliga i bilhimlen idag med tonvis problem innan dom hamnade där.
Rost, elfel, fjäderbensbrott, bromsrörsbyte och annat tråkigt.
Citera
2014-10-16, 00:12
Medlem
Oddballs avatar
Inköpspriset är även med lite tilläggsutrustning lågt men då ska man inte glömma bort att andrahandspriset är RIKTIGT lågt...

Vill man ha lite roligt när man tar sig från A till B så ska man nog kika på en annan bil. Men är man helt ointresserad av bilar och inte har möjlighet att åka kommunalt så kanske en Dacia kan vara ett alternativ.
Citera
2014-10-16, 00:25
Medlem
BAB7s avatar
Dacia Sandero i långtest - 10.000 mil.

Facit:
" i början var vi skeptiska till hur den skulle klara sig i vårt långtest men med tiden visade det sig att det var en kompetent vardagsbil som klarade dom 10.000 milen utan större anmärkningar.
Dom negativa aspekterna är en något högljudd motor och bränsleförbrukning, trög växellåda och felande säkerhetsdetaljer. Positivt är dom väldigt goda utrymmena, dom fina köregenskaperna och dom låga ägandekostnaderna."

http://www.autozeitung.de/dauertest/dacia-sandero-1-6-mpi-im-dauertest
Citera
2014-10-16, 07:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Inköpspriset är även med lite tilläggsutrustning lågt men då ska man inte glömma bort att andrahandspriset är RIKTIGT lågt...
Fast det är ju det där med andrahandsvärde. Även om en Dacia tappar 60% mot normala 50% på 3 år är 60% av 100 tkr mindre än 50% av 150 tkr i kronor. Så även där är den faktiska kostnaden lägre. Det går inte att komma ifrån, så som ett ekonomiskt alternativ är det svårt att komma billigare undan än Dacia just nu.

Känslomässigt... Njae. Förnuftsmässigt, ja.
Dacia är idag vad Skoda var för 15-20 år sedan. En bil "för nuftiga" människor.
Citera
2014-10-16, 07:56
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det är ju det där med andrahandsvärde. Även om en Dacia tappar 60% mot normala 50% på 3 år är 60% av 100 tkr mindre än 50% av 150 tkr i kronor. Så även där är den faktiska kostnaden lägre. Det går inte att komma ifrån, så som ett ekonomiskt alternativ är det svårt att komma billigare undan än Dacia just nu.

Känslomässigt... Njae. Förnuftsmässigt, ja.
Dacia är idag vad Skoda var för 15-20 år sedan. En bil "för nuftiga" människor.

Det är väl ungefär som att skaffa en uppblåsbar Barbara istället för en flickvän/fru - man kommer billigare undan men roligt är det fan inte!
Citera
2014-10-16, 09:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är väl ungefär som att skaffa en uppblåsbar Barbara istället för en flickvän/fru - man kommer billigare undan men roligt är det fan inte!
, ja
Citera
2014-10-16, 10:18
Medlem
Har kört den, känns som typ en wv golf. Sedan 2012 har man gjort om bilen. En facelift, nya Renaut motorn (Tce90 turbo) i Sandero 2, som drar 0,49 bensin blandat . Priset på 80 000 är mest ett lockpris, på den avskalade modellen. Man ge runt 100 000 för att få en hel del tillval och nya motorn. Standard är Sidokrockkuddar i framsäten som skyddar huvud och rygg. Antisladd ESP med antispinn ASR.

Har en 4a EuroNCAPs krocktester.
Dacia ökar väldigt i försäljning. så konstigt den ökar, och man har ju 3 års nybilsgaranti som många andra bilar.. Här finns lite info till http://sv.wikipedia.org/wiki/Dacia_Sandero
Senast redigerad av flashflash987 2014-10-16 kl. 10:25.
Citera
2014-10-16, 22:37
Medlem
Dacia kom med i bilprovningens statistik för första gången i år, och hamnade där Renault ligger, dvs sist/sämst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in