Citat:
Ursprungligen postat av
ciamara
1.Men hur kan du inte tycka att bibeln är en absolut sanning när din koran (som enligt dig är en absolut sanning) säger att den är det? I koranen står det: " OM DU skulle känna tveksamhet inför något av det som Vi har uppenbarat för dig, fråga då dem som läser den Skrift [som uppenbarades] före din tid och [du skall se att] vad du har fått ta emot från din Herre är sanningen; hys därför inte minsta tvivel om detta! " [10:94] med andra ord "if you have any doubt in what I tell you go and read the Bible, the truth is already written there"
2. Sedan eftersom koranen och Ibn Ishaq och Ibn Kathirs skrifter säger att Paulus är rasul dvs. en sann Guds budbärare, och som vi alla vet predikade Paulus om att Jesus är vår frälsare.
Vad tycker du om det?
3. Sedan angående vinet så tror jag mer på vad Lucas (Jesus lärljunge) säger Jesus gjorde än vad en muslim 2014 säger.
I Lucas evangeliet står det att Jesus till skillnad från Johannes döparen, drack alkohol:
"Johannes döparen har kommit, och han äter inte bröd och dricker inte vin, och då säger ni: ’Han är besatt.’ Människosonen har kommit, och han både äter och dricker, och då säger ni: ’Se vilken frossare och drinkare, en vän till tullindrivare och syndare." Luk 7:33-34
OCH eftersom Jesus är den enda som är fri från synd så antar jag att det inte är någon synd att dricka vin, annars hade han inte gjort det för då skulle han inte längre vara den enda som är fri från synd.
Jag råkade missa ditt inlägg, ber om ursäkt för det.
Du tog upp några intressanta punkter och jag försöker ge ett kortfattat svar på varje punkt.
1. Koranen säger att Bibeln innehåller Guds ord, men allt som står i Bibeln är inte Guds ord. Observera skillnaden. Alla verser i Bibeln som är förenliga med Koranens verser är sanning och Guds ord, annars inte.
2. Vad Ibn Ishaq och Ibn Kathir säger om Paulus är deras personliga åsikt. Deras åsikter är inte mer värda än någon annans.
3. Att det står i Lucas evangeliet att Jesus drack alkohol betyder inte att Jesus faktiskt gjorde det. Det finns många verser i Bibeln som fördömer alkohol. Om Jesus drack alkohol så betyder det att Bibeln motsäger sig själv. Du anser väl inte att Guds ord motsäger varandra?
Om vi läser Bibeln noggrant och kopplar verserna med varandra så kommer vi fram till sanningen om huruvida Jesus drack alkohol eller inte.
I Domarboken 13:4 förbjöds Simons mamma från att dricka alkohol och äta orent mat:
Se nu till att du inte dricker vin eller starka drycker och inte äter något orent.
Slutsats 1: Vin tillhör samma kategori som orent mat.
Nästa punkt, i 1 Korinthierbrevet 6:19 står det att den troendes kropp är ett tempel för den helige Anden:
Har ni ännu inte lärt er att er kropp är den helige Andes tempel, den Ande som Gud gav er, och att han bor i er? Er egen kropp tillhör inte er själva.
Slutsats 2: Vi får inte äta eller dricka något orent eftersom den heliga anden bor i vår kropp.
Av detta kan vi säga att Jesus varken drack eller åt något orent, eller hur? Tror du förresten att Jesus åt fläsk? Jag förmodar att fläsk var vanligt på den tiden?