2014-10-15, 16:03
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Jesus var en lagföljande jude som insisterade på att hans följeslagare skulle följa dem judiska lagarna och det gamla testamentet med undantag för sabbaten ur den synpunkten så är jesus betydligt mer av en muslim än dagens kristna då islam är betydligt närmare judendomen än dangens hedniskt baserade kristendom.

Så sant
Citera
2014-10-15, 16:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja, Jesus talade om profeten Mohammed

Ok, låt oss undersöka saken:

16Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: 17sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er. 18Jag skall inte lämna er ensamma, jag skall komma till er. 19Ännu en kort tid, sedan ser världen mig inte längre, men ni skall se mig, eftersom jag lever och ni kommer att leva. 20Den dagen skall ni förstå att jag är i min fader och ni i mig och jag i er.

Vilka av följande kriterier som nämn i texten uppfyller människan muhammed?
1. "sanningens ande"?
2. osynlig?
3. möjlig att förnimma för dem som träffat jesus?
4. är kvar i människor?
5. kommer vara kvar för alltid?

Vidare så står det strax efter:
26Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn

Där jesus preciserar att hjälparen inte bara är en sanningens ande utan den helige ande.

Är muhammed en helig ande? Kom han i jesus namn?

Jag kan fortsätta om du vill....men det är helt enkelt utan något som helst tvivel att stycket handlar om den helige ande.
Citera
2014-10-15, 16:07
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciamara
Försök inte komma undan, jag hänvisade till bibel 2000 samt bibel 1917. Erkänn bara att det inte står någon stans i nya testamentet att alkohol är förbjudet. Jag har överbevisat dig alldeles för mycket om varför det inte är en synd enligt kristendomen att dricka vin, blir bara massa upprepningar i tråden pga av att ni muslimer är så trångsynta. Nu när du inser att du har fel och vi har rätt så börjar du dra upp nästa sak, att det skulle vara förbjudet för kristna att äta griskött, självklart har du fel även här.

"Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.” Matt 15:11

"Allt som säljs i köttstånden kan ni äta utan att undersöka det för ert samvetes skull – jorden är Herrens med allt den rymmer. Om en som inte tror bjuder hem er och ni tackar ja, ät då allt som sätts fram för er utan att för samvetets skull undersöka vad det är." 1 Kor 10:25-27

Ni muslimer har fortfarande inte häller svarat på min fråga: (FB) Jesus var Profet och muslim

Vad ska du säga åt versen som förbjuder det?

"Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.” Matt 15:11 Men snälla du kom inte med den här versen som argument det har inte ens med mat att gör försök inte lägga massa argument som inte ens har med ämnet vi talar om att göra!
Citera
2014-10-15, 16:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag tycker denna tråden visar hur sjukt dagens samhälle ser ut, vilket enormt hat som råder mot Islam och muslimer.

TS ville endast förmedla en bild av hur många likheter som finns i Bibeln och Koranen vad gäller regler och religiösa ritualer. Och som svar på detta får man riktiga direkta attacker mot Profeten Muhammed helt oprovocerat, attacker mot Islam som religion och mot muslimer. Detta är hatfyllda människor vi snackar om.

Detta har inget med politik, ideologi, eller att TS skulle ha några konstiga ideologiska åsikter. Detta är RENT hat mot Islam och muslimer. Folk visar sin sanna sida här. TS är inte extremist eller något sådant utan helt oprovocerat börjar folk visa sitt hat mot Islam och muslimer.

Det går inte att diskutera med dessa människor, jag förstår seriöst inte hur du kan stå ut med detta tarek90, du började med väldigt seriösa inlägg, omedelbart börjar dessa rövhål till människor kränka och förnedra vår Profet (Må Guds välsignelse vara över honom). Detta är en ren krigshandling, man kan inte diskutera med dessa hatfyllda människor utan endast göra upp med dem.

Jag hoppas INNERLIGT att alla så kallade moderata muslimer kan läsa denna tråden. Den kommer öppna upp verkligheten för dem. Det är inte någon ideologi de attackerar, eller någon politisk rörelse, det är HELA VÅR RELIGION och ALLA OSS MUSLIMER de attackerar.

Vår religion i dess helhet och vi muslimer är måltavla för dessa personer, de ser sig redan vara i krig med oss muslimer, det har inget med någon ideologi kallad "islamism" att göra, eller med någon politisk rörelse i världen. Detta är hatfyllda människor, må Gud förgöra dem och skydda oss mot dessa hatfyllda människor!!!

Jag uppmanar tarek90 att lämna diskussionen, du har gjort poängen klar för dessa hatfyllda otrogna, de har sett alla dessa bibliska verser som visar att Jesus var en Profet likt Muhammed (saws) och alla andra profeter och att monoteism är något som Bibelns riktiga budskap förmedlar precis som Koranen. Vad de gör istället är att de förklarar krig mot oss muslimer, så vill de göra upp så får de göra detta, men någon intellektuell och akademisk diskussion GÅR INTE att ha med dessa människor.

Men kära nån, nu får du väl ge dig. Det var väl ett par stollar i början av tråden, sen dess har jag inte sett några vidare angrepp?

Att du sen ser det som en krigsförklaring mot hela den muslimska världen får väl stå för dig, men från där jag sitter så är det DU och ingen annan som är fylld av hat. Faktiskt så till den milda grad att jag är ganska säker på att du är en feg liten sverigedemokrat i trollkostym som ska visa världen hur aggressiva muslimer är. Men den gubben gick inte. Rapport på dig.
Citera
2014-10-15, 16:18
Medlem
Citat:
Vad ska du säga åt versen som förbjuder det?

Vilken vers? (spar vår tid genom att inte ge oss en vers från gamla testamentet)

Citat:
"Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.” Matt 15:11 Men snälla du kom inte med den här versen som argument det har inte ens med mat att gör försök inte lägga massa argument som inte ens har med ämnet vi talar om att göra!
Det har med mat att göra? Vad fan ska du stoppa in i munnen om inte mat?
Citera
2014-10-15, 16:19
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciamara

1.Men hur kan du inte tycka att bibeln är en absolut sanning när din koran (som enligt dig är en absolut sanning) säger att den är det? I koranen står det: " OM DU skulle känna tveksamhet inför något av det som Vi har uppenbarat för dig, fråga då dem som läser den Skrift [som uppenbarades] före din tid och [du skall se att] vad du har fått ta emot från din Herre är sanningen; hys därför inte minsta tvivel om detta! " [10:94] med andra ord "if you have any doubt in what I tell you go and read the Bible, the truth is already written there"

2. Sedan eftersom koranen och Ibn Ishaq och Ibn Kathirs skrifter säger att Paulus är rasul dvs. en sann Guds budbärare, och som vi alla vet predikade Paulus om att Jesus är vår frälsare.
Vad tycker du om det?

3. Sedan angående vinet så tror jag mer på vad Lucas (Jesus lärljunge) säger Jesus gjorde än vad en muslim 2014 säger.

I Lucas evangeliet står det att Jesus till skillnad från Johannes döparen, drack alkohol:
"Johannes döparen har kommit, och han äter inte bröd och dricker inte vin, och då säger ni: ’Han är besatt.’ Människosonen har kommit, och han både äter och dricker, och då säger ni: ’Se vilken frossare och drinkare, en vän till tullindrivare och syndare." Luk 7:33-34

OCH eftersom Jesus är den enda som är fri från synd så antar jag att det inte är någon synd att dricka vin, annars hade han inte gjort det för då skulle han inte längre vara den enda som är fri från synd.
Jag råkade missa ditt inlägg, ber om ursäkt för det.

Du tog upp några intressanta punkter och jag försöker ge ett kortfattat svar på varje punkt.

1. Koranen säger att Bibeln innehåller Guds ord, men allt som står i Bibeln är inte Guds ord. Observera skillnaden. Alla verser i Bibeln som är förenliga med Koranens verser är sanning och Guds ord, annars inte.

2. Vad Ibn Ishaq och Ibn Kathir säger om Paulus är deras personliga åsikt. Deras åsikter är inte mer värda än någon annans.

3. Att det står i Lucas evangeliet att Jesus drack alkohol betyder inte att Jesus faktiskt gjorde det. Det finns många verser i Bibeln som fördömer alkohol. Om Jesus drack alkohol så betyder det att Bibeln motsäger sig själv. Du anser väl inte att Guds ord motsäger varandra?

Om vi läser Bibeln noggrant och kopplar verserna med varandra så kommer vi fram till sanningen om huruvida Jesus drack alkohol eller inte.
I Domarboken 13:4 förbjöds Simons mamma från att dricka alkohol och äta orent mat:
Se nu till att du inte dricker vin eller starka drycker och inte äter något orent.

Slutsats 1: Vin tillhör samma kategori som orent mat.

Nästa punkt, i 1 Korinthierbrevet 6:19 står det att den troendes kropp är ett tempel för den helige Anden:
Har ni ännu inte lärt er att er kropp är den helige Andes tempel, den Ande som Gud gav er, och att han bor i er? Er egen kropp tillhör inte er själva.

Slutsats 2: Vi får inte äta eller dricka något orent eftersom den heliga anden bor i vår kropp.

Av detta kan vi säga att Jesus varken drack eller åt något orent, eller hur? Tror du förresten att Jesus åt fläsk? Jag förmodar att fläsk var vanligt på den tiden?
Senast redigerad av Ismail 2014-10-15 kl. 16:25.
Citera
2014-10-15, 16:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
1. Koranen säger att Bibeln innehåller Guds ord, men allt som står i Bibeln är inte Guds ord. Observera skillnaden. Alla verser i Bibeln som är förenliga med Koranens verser är sanning och Guds ord, annars inte.

Och det, lille vän, är FORTFARANDE ett no true scotsman/sharpshooter fallacy-argument. Dvs värdelöst.
Citera
2014-10-15, 17:00
Medlem
Citat:
Jag tycker denna tråden visar hur sjukt dagens samhälle ser ut, vilket enormt hat som råder mot Islam och muslimer.

TS ville endast förmedla en bild av hur många likheter som finns i Bibeln och Koranen vad gäller regler och religiösa ritualer. Och som svar på detta får man riktiga direkta attacker mot Profeten Muhammed helt oprovocerat, attacker mot Islam som religion och mot muslimer. Detta är hatfyllda människor vi snackar om.

Detta har inget med politik, ideologi, eller att TS skulle ha några konstiga ideologiska åsikter. Detta är RENT hat mot Islam och muslimer. Folk visar sin sanna sida här. TS är inte extremist eller något sådant utan helt oprovocerat börjar folk visa sitt hat mot Islam och muslimer.

Det går inte att diskutera med dessa människor, jag förstår seriöst inte hur du kan stå ut med detta tarek90, du började med väldigt seriösa inlägg, omedelbart börjar dessa rövhål till människor kränka och förnedra vår Profet (Må Guds välsignelse vara över honom). Detta är en ren krigshandling, man kan inte diskutera med dessa hatfyllda människor utan endast göra upp med dem.

Jag hoppas INNERLIGT att alla så kallade moderata muslimer kan läsa denna tråden. Den kommer öppna upp verkligheten för dem. Det är inte någon ideologi de attackerar, eller någon politisk rörelse, det är HELA VÅR RELIGION och ALLA OSS MUSLIMER de attackerar.

Vår religion i dess helhet och vi muslimer är måltavla för dessa personer, de ser sig redan vara i krig med oss muslimer, det har inget med någon ideologi kallad "islamism" att göra, eller med någon politisk rörelse i världen. Detta är hatfyllda människor, må Gud förgöra dem och skydda oss mot dessa hatfyllda människor!!!

Jag uppmanar tarek90 att lämna diskussionen, du har gjort poängen klar för dessa hatfyllda otrogna, de har sett alla dessa bibliska verser som visar att Jesus var en Profet likt Muhammed (saws) och alla andra profeter och att monoteism är något som Bibelns riktiga budskap förmedlar precis som Koranen. Vad de gör istället är att de förklarar krig mot oss muslimer, så vill de göra upp så får de göra detta, men någon intellektuell och akademisk diskussion GÅR INTE att ha med dessa människor.

Citat:
I de flesta muslimska länder hade dessa personer avrättats.

Vad de gör är inte att föra en intellektuell debatt där två sidor har olika åsikter, men spyr ut rent hat mot Islam och vår Profet, endast i syfte att kränka oss då de ser sig själva som att de är i krig med oss muslimer.

Man ska diskutera med normala människor, som visar respekt och som man kan intellektuellt diskutera med på ett normalt sätt även om man har olika åsikter. Med dessa hatfyllda personer är det ett krigstillstånd som ska råda däremot.
Lugna ner dig. Intellektuella, mogna och civiliserade människor klarar av att föra en diskussion utan att avrätta sina motståndare i en debatt. Det är orespektfullt att förnedra Mohammed och Jesus det håller jag med dig om, men det är också det som är skillnaden mellan oss kristna och er muslimer. Vi lämnar det åt Guds händer, det finns en domedag, jag tror inte Gud behöver er hjälp att straffa oliktänkande.
Citera
2014-10-15, 17:01
Medlem
Citat:
Jag råkade missa ditt inlägg, ber om ursäkt för det.

Du tog upp några intressanta punkter och jag försöker ge ett kortfattat svar på varje punkt.

Okej intressant, kan du visa vart i koranen det står så där?
Jag visade ett citat från koranen där det stod att sanningen står i bibeln.

Citat:
2. Vad Ibn Ishaq och Ibn Kathir säger om Paulus är deras personliga åsikt. Deras åsikter är inte mer värda än någon annans.

Okej för i Koranen står det "När Vi sände två budbärare till dem, trodde de inte. Vi bestyrkte dem då av en tredje . De sa, "Vi är Guds budbärare till er". Ibn Kathirs menar att den tredje är Paulus och i Ibn Ishaq skrifter står det även att Paulus är en sann budbärare.
Men eftersom du säger att Ibn Kathirs och Ibn Ishaq texter är irrelevanta, undrar jag vet man inte vilka dessa tre budbärare är som koranen talar om?

Citat:
3. Att det står i Lucas evangeliet att Jesus drack alkohol betyder inte att Jesus faktiskt gjorde det. Det finns många verser i Bibeln som fördömer alkohol. Om Jesus drack alkohol så betyder det att Bibeln motsäger sig själv. Du anser väl inte att Guds ord motsäger varandra?

Om vi läser Bibeln noggrant och kopplar verserna med varandra så kommer vi fram till sanningen om huruvida Jesus drack alkohol eller inte.
I Domarboken 13:4 förbjöds Simons mamma från att dricka alkohol och äta orent mat:
Se nu till att du inte dricker vin eller starka drycker och inte äter något orent.

Slutsats 1: Vin tillhör samma kategori som orent mat.

Nästa punkt, i 1 Korinthierbrevet 6:19 står det att den troendes kropp är ett tempel för den helige Anden:
Har ni ännu inte lärt er att er kropp är den helige Andes tempel, den Ande som Gud gav er, och att han bor i er? Er egen kropp tillhör inte er själva.

Slutsats 2: Vi får inte äta eller dricka något orent eftersom den heliga anden bor i vår kropp.

Av detta kan vi säga att Jesus varken drack eller åt något orent, eller hur? Tror du förresten att Jesus åt fläsk? Jag förmodar att fläsk var vanligt på den tiden?

Domarboken tillhör gamla testamentet! Ni måste lära er skilja på GT och NT när ni argumenterar här.

Men i domarboken så tolkar jag det som att det var en uppmaning bara till Simons mamma eftersom hon ville blir gravid, likt idag så rekommenderar man gravida kvinnor eller kvinnor som vill bli gravida att inte dricka alkohol eller starka drycker eller äta dålig mat.

Läser du hela stycket så förstår du:

"Det fanns en man i Sora som var av danitisk släkt och hette Manoach. Hans hustru var ofruktsam och hade inga barn. 3Herrens ängel visade sig för henne och sade: ”Du är ofruktsam och har inga barn, men du kommer att bli havande och föda en son. 4Var noga med att inte dricka vin eller starka drycker och att inte äta någonting orent. " Dom 13:2-4
Citera
2014-10-15, 17:09
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Jag har en fråga till dig när du läser bibeln läser du den som en dikt eller mediterar du, det verkar som att du gör allt bara för att alkohol ska vara tillåtet själv har Jesus sagt att berusa er inte med alkohol, och för det andra så nämns till och med att griskött är förbjuden!

Bibeln skrev många år efter Jesus vilket gör att det sannerligen inte är så sann som man påstår och att det finns motsägelser i bibel låter väldigt trolöst, Gud kan väl inte göra fel?

Skulle vara svårt att följa svenska lagen om den hade motsägelser!

Varför svarar du inte på min fråga?

(Jesus har inte sagt "Berusa er inte med alkohol". Jag gör alls inte "allt" för att påstå att Jesus inte förbjuder alkohol - jag bara läser vad han säger och vad han gör. Om du kommer med det märkliga påståendet att Jesus förbjöd alkohol så är det upp till dig att bevisa det! Griskött är inte alls förbjudet för kristna, det framgår på en rad platser i nya testamentet. Gud har inte författat Bibeln. Att Koranen däremot innehåller massor av felaktigheter borde vara ett stort problem för muslimer som menar att Gud har författat koranen. Men detta vill du ju inte svara på... Din sista kommentar visar också hur dålig koll du har på bibeln. Bibeln är inte en lagtext.)
Citera
2014-10-15, 17:12
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Absolut, jag förstår din poäng helt.

Jag menar bara att om, som du och jag, anser att islam är en felaktig religion och kopplar bort påståendet att gud skrev koranen och istället utgår från att människor gjorde det, så är det alltjämt en intressant frågeställning även ur ett sekulärt, historiskt perspektiv.

Aha, fattar.

Den vanliga vetenskapliga uppfattningen är väl att Muhammad stötte på kristna och hörde en del om kristendomen men att han inte hade någon klar bild av vad kristendom egentligen var. Därför blev också beskrivningarna av bibeln och kristen tro i koranen väldigt felaktiga. Det är ganska lätt att i texten ana vad han hört och hur han missförstått olika kristna trosföreställningar.
Citera
2014-10-15, 17:16
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Tack Iman för ditt råd, inte lätt att diskutera med någon som svarar med hat ord!

Upplever du att jag hatar dig när jag gång på gång förklarar varför du har fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in