Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
lite nedlåtande skuldbelägger afrikaner när de talar om att afrikaner inte förstår sjukdomen, riskerna eller att de håller på och kladdar med de döda kropparna vid begravningsritualer. Jag är inte så säker på att det är sant.
Finns det någon form av information eller händelse som skulle kunna övertyga dig?
Själv minns jag en incident för några år sedan som öppnade mina ögon. Jacob Zuma var vicepresident i Sydafrika, samt ledare för det nationella AIDS-rådet. Vid 63 års ålder anklagades han för våldtäkt på en 31-årig HIV-smittad kvinna, därtill utan kondom trots att han visste att hon var smittad. Han erkände sexakten men försvarade sig med att han
duschat efteråt, vilket skulle minska risken för HIV-smitta. Han var också beredd att gifta sig med kvinnan, vilket skulle visa att det inte var våldtäkt.
Alltså: landets
vicepresident, och
ledare för det nationella AIDS-rådet
duschar mot HIV-smitta istället för att använda kondom.
Det var inte våldtäkt, för han vill gifta sig med den 32 år yngre kvinnan. Visserligen har han redan flera andra fruar, men iallafall.
Då ska man veta att Sydafrika är ett oerhört mycket mer välutvecklat land än Liberia.
Jag tvivlar inte längre på att det finns...stora luckor i kunskaperna om hur sjukdomar sprids.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4879822.stm