2014-10-15, 13:00
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Ahhhhh tack, globaliseringen. Stenålderskulturer som lever i smuts och äter smutsiga djur, smittas av sjukdomar sen ska vi ner och hjälpa... globaliseringen sprider skiten med fart.

Virus lever i levande celler och inte i smuts.
Citera
2014-10-15, 13:08
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara

Inte helt korrekt, ebolaviruset kan överleva på "döda" ytor i flera dagar. Och smittar alltså även om det befinner sig utanför levande celler.
Citera
2014-10-15, 13:26
Medlem
rimpoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Om man har sett Vice News minidokumentär som släpptes för några dagar sedan så har man nog inte särskilt stor tillit till de officiella rapporterna om utbrottet. Det är ju kaos där nere. Folk ligger och dör i slummen, det dumpas kroppar i floder, sjukhusen har ingen plats för sjuka, det finns inte tillräckligt med läkare och så vidare. Att det är brister i inrapporteringen är en underdrift skulle jag vilja säga.

Riktigt sevärd dokumentär från vicenews och jag tycker inte att det var riktigt så illa som du får det att låta. Det finns en hel del eldsjälar som kämpar mot ebolan vilket man får se i dokumentären.

30 minuter lång.
https://news.vice.com/video/the-fight-against-ebola-full-length
Citera
2014-10-15, 14:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Om det hade varit helt sant så hade den här epidemin inte var lika skrämmande. Frågan är om det finns nåt annat virus som kan leva så länge utanför kroppen som just Ebola.
Citera
2014-10-15, 15:02
Medlem
DonniDarkos avatar
Inkuberingstiden kan i vissa fall vara längre än 21 dagar enligt artikeln.

http://www.naturalnews.com/047267_Ebola_outbreak_incubation_period_viral_tran smission.html?utm_content=buffer1d246&utm_medium=s ocial&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

• People who are released from observation or self-quarantine after 21 days may still become full-blown Ebola patients in the subsequent three weeks, even if they have shown no symptoms of infection during the first 21 days.
Citera
2014-10-15, 15:02
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Om det hade varit helt sant så hade den här epidemin inte var lika skrämmande. Frågan är om det finns nåt annat virus som kan leva så länge utanför kroppen som just Ebola.

Jag blev bara litet irriterad på personen jag kommenterade som tycktes tro att ebolaviruset uppstod ur smuts och sedan trivdes i sådan miljö i ett ett försök att skuldbelägga afrikaner.
Citera
2014-10-15, 15:17
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Jag blev bara litet irriterad på personen jag kommenterade som tycktes tro att ebolaviruset uppstod ur smuts och sedan trivdes i sådan miljö i ett ett försök att skuldbelägga afrikaner.

På ett vis har väl afrikanerna skuld i detta? Genom att äta apor och fladdermöss plus kass hygien. Men om det skulle komma till Sverige så skulle jag inte skuldbelägga nåt annat än Sverige.
Citera
2014-10-15, 15:22
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Finns ingen anledning att lägga ut faktafel enbart för att du blir irriterad. Det är vilseledande information, och det är inte okej.
Citera
2014-10-15, 15:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Ja, det håller jag ju inte med om. Det är en sjukdom som frodas i dåliga levnadsförhållanden, men kanske inte bara det.

Jag tycker faktiskt att det är rätt många journalister och experter som också lite nedlåtande skuldbelägger afrikaner när de talar om att afrikaner inte förstår sjukdomen, riskerna eller att de håller på och kladdar med de döda kropparna vid begravningsritualer. Jag är inte så säker på att det är sant. Däremot så gör den undermåliga sjukvården och bristen på fungerande samhällsstrukturer att sjukdomen sprids rätt ohämmat. Vafan ska folk göra när deras anhöriga insjuknar och ingen hämtar upp dem eller hjälper dem? Klart att de tar hand om sina nära och kära så gott det går.
Citera
2014-10-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Lite misstänksamt att "mest" Afrikaner har dött hittills i västvärlden?? (Liberian, Sudanes) och att vad det verkar så många "vita" människor i västvärlden iallafall har klarat sig, vad det verkar i USA, Ashoka Mukpo är också på bättringsvägen ser det ut som.

Sudanesen var han som dog i Tyskland tidigare idag. (*Källor inom den lokala hälsovården sade i förra veckan att den sjuke mannen var en sudanesisk läkare.)

Oddsen för de här utslagen måste ju vara ganska höga..

http://www.nytimes.com/interactive/2014/07/31/world/africa/ebola-virus-outbreak-qa.html?_r=0

Spanien är lite av "outliern" här där båda två vita missionär patienterna dog.
Kanske ändå är någon pytteliten skillnad på ebola-"resistans" på någon procenter som ändå gör viss skillnad i slutändan. Kanske någon procent mer överlevnadsgrad under samma förhållanden.
Förutsättningarna kan ha varit jävligt olika för dessa patienterna ("svarta" och "vita") och sample size är ju löjligt lågt men, men...

Spaniens vård är all under kritik,. Samma nivå som thailand.
Citera
2014-10-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att inte alla sjukhus vet hur man ska hantera en ny sjukdom kan jag förstå, även om det naturligtvis inte är bra.

Men att man inte skulle få bära munskydd vid misstänkt TBC för att inte kränka patienten låter ju konstigt. Har du själv fått anvisningar om det? Finns det några publicerade föreskrifter eller riktlinjer för behandling som säger så?

Nuförtiden bär ju till och med tandläkare ofta munskydd, även om det inte finns någon känd smittorisk.

Haha men det ju bara för att tandläkarna inte ska få gegg i ansiktet från tänderna?
Citera
2014-10-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
lite nedlåtande skuldbelägger afrikaner när de talar om att afrikaner inte förstår sjukdomen, riskerna eller att de håller på och kladdar med de döda kropparna vid begravningsritualer. Jag är inte så säker på att det är sant.

Finns det någon form av information eller händelse som skulle kunna övertyga dig?

Själv minns jag en incident för några år sedan som öppnade mina ögon. Jacob Zuma var vicepresident i Sydafrika, samt ledare för det nationella AIDS-rådet. Vid 63 års ålder anklagades han för våldtäkt på en 31-årig HIV-smittad kvinna, därtill utan kondom trots att han visste att hon var smittad. Han erkände sexakten men försvarade sig med att han duschat efteråt, vilket skulle minska risken för HIV-smitta. Han var också beredd att gifta sig med kvinnan, vilket skulle visa att det inte var våldtäkt.

Alltså: landets
vicepresident, och
ledare för det nationella AIDS-rådet
duschar mot HIV-smitta istället för att använda kondom.
Det var inte våldtäkt, för han vill gifta sig med den 32 år yngre kvinnan. Visserligen har han redan flera andra fruar, men iallafall.

Då ska man veta att Sydafrika är ett oerhört mycket mer välutvecklat land än Liberia.

Jag tvivlar inte längre på att det finns...stora luckor i kunskaperna om hur sjukdomar sprids.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4879822.stm
Senast redigerad av LasseHansson 2014-10-15 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in