2014-10-14, 01:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Nu pratar man om bakterieinfektion i citatet, men är det inte ungefär det samma som sker vid en allvarlig virusinfektion, som ebola?

Just detta med att vätska läcker ut i vävnaderna, så dom sväller upp har jag sett på ett par ebolafall (bilder givetvis) I ett av fallen påstods det att personen fortfarande levde, vilket var svårt att tro.

Det som orsakar blödningarna är dels att ebolaviruset infekterar blodkärlens celler (endotelcellerna) vilket leder till att blodkärlen läcker, dels att levercellerna infekteras vilket gör att blodet får svårare att koagulera (levercellerna gör de proteiner som behövs för det).
Citera
2014-10-14, 02:19
Medlem
BallersOnBoards avatar
Påverkas ebola av låga temperaturer?

Vet inte speciellt mycket om hur ebola påverkas av omgivningen och temperatur, om ens alls, men som det ser ut nu har väl mer eller mindre alla smittade blivit det i varmare delar av världen. Därför undrar jag som rubriken lyder, påverkas ebola av låga temperaturer? Alltså temperaturer ner mot -20 C.
Citera
2014-10-14, 02:41
Medlem
Eftersom Ebola sprids via kroppsvätskor så kommer iaf spridningen att påverkas.

Men viruset i sig dör knappast av kyla då det varken är levande från början eller stort nog för att förstöras av iskristaller vid frysning.
Citera
2014-10-14, 04:56
Medlem
Enligt CIDRAP (Center for Infectious Disease Research and Policy) är det troligen så att den här varianten av ebola kan smitta via luft/aerosol och därför smittat de som vårdat patienter. De rekommenderar fullt skydd istället för enbart ansiktsmask.

"We believe there is scientific and epidemiologic evidence that Ebola virus has the potential to be transmitted via infectious aerosol particles both near and at a distance from infected patients, which means that healthcare workers should be wearing respirators, not facemasks"

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2014/09/commentary-health-workers-need-optimal-respiratory-protection-ebola

Får se hur snabbt de lyckas skicka sådana dräkter till sjukvårdarna i Afrika. Annars lär de snart strejka mer än de redan gjort
Senast redigerad av Zamenis 2014-10-14 kl. 05:01.
Citera
2014-10-14, 06:40
Medlem
ettanollans avatar
Kan ebola föra smittan vidare via regn, mygg, fåglar etc?
Citera
2014-10-14, 07:15
Medlem
Stoppa alla flygningar till afrika och från. Detta virus ökar exponentiellt och kommer orsaka kaos och panik överallt.
Citera
2014-10-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Stoppa alla flygningar till afrika och från. Detta virus ökar exponentiellt och kommer orsaka kaos och panik överallt.

Ja det är det rätta. Inga människor får resa från Afrika utan att sitta i karantän tre veckor. Har man tagit sig till Afrika i dessa tider så får man välja mellan att stanna kvar där eller att sitta i karantän.

Här måste myndigheterna vara bestämda. Inget politiskt korrekt trams.
Citera
2014-10-14, 08:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Är det inte så att sjukdomen ökar exponentiellt för att peaka, sedan sjunker antalet insjuknade. Jag uppfattar det som att epidemier alltid följer den livscykeln. Finns det någon som säger att det inte blir så nu?

Jag förstår egentligen inte vad som gör att en epidemi smittar folk exponentiellt för att sedan avta? Är det viruset som avtar i styrka, eller är det att folk kommer under vård fortare än viruset sprids?
Citera
2014-10-14, 10:48
Medlem
Arngrips avatar
Tyskland har fått sitt första dödsfall

En 56-årig man som vårdats i Tyskland har dött i ebola.

Mannen var sjukvårdare i FN:s fredsstyrka Unmil – och flögs till Tyskland i torsdags från Liberia.

/../

Patienten smittades av ebola i Liberia och flögs i torsdags till Tyskland där han dog under natten mot tisdag, skriver tidningen.

Den 56-årige mannen var den tredje patienten som flugits till Tyskland. En annan person tillfrisknade i september efter att ha vårdats i Hamburg medan en annan fortfarande får behandling i Frankfurt, skriver TT.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article19692691.ab
Citera
2014-10-14, 10:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Är det inte så att sjukdomen ökar exponentiellt för att peaka, sedan sjunker antalet insjuknade. Jag uppfattar det som att epidemier alltid följer den livscykeln. Finns det någon som säger att det inte blir så nu?

Jag förstår egentligen inte vad som gör att en epidemi smittar folk exponentiellt för att sedan avta? Är det viruset som avtar i styrka, eller är det att folk kommer under vård fortare än viruset sprids?

Om smittan sprids inom ett avgränsat område så dör folk och andra blir immuna, färre kan med tiden smittas och antalet smittade minskar, epidemin bromsas och upphör. Men om viruset sprids till nya populationer i andra delar av världen så kan spridningen åter ta fart, det är min teori.
Citera
2014-10-14, 11:40
Medlem
Stig.af.Bussens avatar
Ebola är inte en luftburen smitta, sägs det för att lugna oss. Nähä? En ebolapatient blöder överallt, genom ögon, näsa, mun – genom alla kroppsöppningar. Blodet är ebolasmittat. Blod i munnen blandas med saliv. Saliv sprutar ut som en fin aerosol när man hostar eller nyser - saliv som varit i direkt kontakt med blod. Det är ju själva definitionen på en luftburen smitta. Eller ska vi tro på att ebolaviruset undviker saliven? Kanske dör direkt när det kommer i kontakt med saliv? Skulle inte tro det. Skulle dock vara bra om man kunde desinfektera mot ebola med saliv.

Nu kanske nån känner sig manad att protestera, med typ ”Nähä! För blod är för tjockt för att bilda aerosol!”. Så jag påpekar igen – saliv i kontakt med blod och blodiga slemhinnor, saliv med vanliga salivegenskaper. Saliv såsom saliv ska vara, utom att det har ofrivilliga ebolavirus som passagerare.

Jag säger inte att ebolaviruset trivs och förökar sig i saliv (det gör det inte). Ebola förökar sig inte på väggar, golv och sängkläder heller, men smittar likafullt från dessa källor.

Det kan ju hända att detta bara är aktuellt i slutstadiet , men blödningarna kan ju börja långsamt för att sedan accelerera, så ingen vet när, och om, det smittar via luften i något stadium.
Den amerikanska sköterskan, Nina Pham, kan ha blivit smittad på det sättet trots full skyddsutrustning på en klinik i USA. Man måste nämligen ta av sig utrustningen, utan att smitta ner utomstående och utan att vara kvar i det rum som patienten finns i. Såna rum finns dock inte, enl http://shepherdofthegurneys.blogspot.se/
Man klär av sig en bit ifrån patienten i samma rum, eller i en alkov!? ”Visst, det är OK, det smittar inte via luften”.
Skulle inte tro det.
Citera
2014-10-14, 13:01
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig.af.Bussen
Ebola är inte en luftburen smitta, sägs det för att lugna oss. Nähä? En ebolapatient blöder överallt, genom ögon, näsa, mun – genom alla kroppsöppningar. Blodet är ebolasmittat. Blod i munnen blandas med saliv. Saliv sprutar ut som en fin aerosol när man hostar eller nyser - saliv som varit i direkt kontakt med blod. Det är ju själva definitionen på en luftburen smitta. Eller ska vi tro på att ebolaviruset undviker saliven? Kanske dör direkt när det kommer i kontakt med saliv? Skulle inte tro det. Skulle dock vara bra om man kunde desinfektera mot ebola med saliv.

Nu kanske nån känner sig manad att protestera, med typ ”Nähä! För blod är för tjockt för att bilda aerosol!”. Så jag påpekar igen – saliv i kontakt med blod och blodiga slemhinnor, saliv med vanliga salivegenskaper. Saliv såsom saliv ska vara, utom att det har ofrivilliga ebolavirus som passagerare.

Jag säger inte att ebolaviruset trivs och förökar sig i saliv (det gör det inte). Ebola förökar sig inte på väggar, golv och sängkläder heller, men smittar likafullt från dessa källor.

Det kan ju hända att detta bara är aktuellt i slutstadiet , men blödningarna kan ju börja långsamt för att sedan accelerera, så ingen vet när, och om, det smittar via luften i något stadium.
Den amerikanska sköterskan, Nina Pham, kan ha blivit smittad på det sättet trots full skyddsutrustning på en klinik i USA. Man måste nämligen ta av sig utrustningen, utan att smitta ner utomstående och utan att vara kvar i det rum som patienten finns i. Såna rum finns dock inte, enl http://shepherdofthegurneys.blogspot.se/
Man klär av sig en bit ifrån patienten i samma rum, eller i en alkov!? ”Visst, det är OK, det smittar inte via luften”.
Skulle inte tro det.

Jag läste just en artikel om detta i går, där man nu inser att det faktiskt är luftburet och att man måste börja använda respirators och inte munskydd. Sannerligen på tiden! Hoppas bara länderna som inte har råd med ny skyddsutrustning får omedelbar hjälp av de som har råd. För detta måste göras NU!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in