2014-07-30, 09:03
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Ebola viruset har nog existerat alltid i olika former och hur kraftiga utbrotten varit, Nu verkar det vara ett större utbrott men det kommer ebba ut med tiden detta utbrott också!

Som någon sade tidigare utbrott har vart ute på landsbygden och varit tillräckligt isolerat för att inte kunna sprida i en större omfattning, Nu verkar det som att viruset lyckats få fäste större städer som Monrovia i Liberia läste att UD gett order om att alla svenska medborgare ska lämna Liberia tex på engång!

Tror likväl detta utbrott kommer hålla sig till västkusten i Afrika utan att sprida sig över hela landet förutsatt att ingen blitt smittad och lyckats dra sig runt om i landet...

Värre ändå kanske:

Citat:
"The Nigerian city of Lagos shut down and quarantined on Monday a hospital where a man died of Ebola, the first recorded case of the highly infectious disease in Africa's most populous country."

http://www.reuters.com/article/2014/07/28/us-health-ebola-nigeria-idUSKBN0FX15420140728

Om nu epidemin ändå skulle slå till, så hade det varit bättre om Östfrika drabbats, framförallt Somalia och Eritrea. Ur svensk synvinkel...
Citera
2014-07-30, 11:06
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Värre ändå kanske:

Om nu epidemin ändå skulle slå till, så hade det varit bättre om Östfrika drabbats, framförallt Somalia och Eritrea. Ur svensk synvinkel...
Du tänker inte på att de smittade kommer till Sverige då??? Men jag förstår vad du menar...
Citera
2014-07-30, 12:26
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

Ur svensk synvinkel är det bästa att minimera invandringen till Sverige, det är satans sadistiskt att önska döden för oskyldiga afrikaner i Afrika. De har dig ingenting gjort. Även om de tar sig till Sverige och gör saker de ej fattar är fel så är det ändå inte dem du ska anklaga, sök upp första bästa mediajude och meja ner dem, för där har vi orsaken till västvärldens problem.
Citera
2014-07-30, 12:34
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
Ur svensk synvinkel är det bästa att minimera invandringen till Sverige, det är satans sadistiskt att önska döden för oskyldiga afrikaner i Afrika. De har dig ingenting gjort. Även om de tar sig till Sverige och gör saker de ej fattar är fel så är det ändå inte dem du ska anklaga, sök upp första bästa mediajude och meja ner dem, för där har vi orsaken till västvärldens problem.

Det farliga med Ebola är att människor kortsiktigt kan röra sig över stora avstånd med exempelvis flyg och i vilka en större grupp människor andas samma luft.

Ebola är inte luftburet men saker och ting blir mer intimt än vad vanligt folk tror när de färdas i flygplan.

Invandring har inget med detta att göra. Får du Ebola är du färdig efter fyra dagar.
Vad som ger effekt på kort sikt och vad som påverkar Sverige är flygrutter, passkontroll och beredskap för eventuella pandemier. Har inget med uppehållstillstånd att göra.

Sprider sig detta över hela afrikanska kontinenten får flygplanen stå på marken. Och då är vi inne i ett helt annat skede än nu där det är ytterst osannolikt att Ebola når Sverige.
Citera
2014-07-30, 12:48
Medlem
Jimbos avatar
När tidigare epidemier blossat upp ute på landsbygden så har man begränsat spridningen genom att helt sonika bränna ner hela byar, inklusive de sjuka. Det är en barbarisk metod, men det är så stamfolken hållit smittan i schack.
Ebola är inget nytt för dem och de har nyttjat denna princip i åratal.

Men nu har den moderna tiden kommit ikapp och då kan man inte längre göra så, misstron till sjukvården är dock stor och okunskapen enorm och med det mängder av vidskepligheter.

Västvärlden har stått och sett på utan att göra en ordentlig insats och nu börjar situationen urarta rejält. Problemet kommer att öka när de afrikaner som har pengar flyr till Europa när deras länder börjar drabbas av epidemin. En flygtur går på några timmar och sedan riskerar vi sitta med en bomb i knäet.

Den omedelbara risken ligger dock de som flyr över sundet till Gibraltar och de som tar båtvägen över till Italien.
Resurser bör läggas på att öka kontrollen kring länder som Marocko, Egypten och andra länder som ligger utmed de norra delarna av afrikanska kontinenten.

Ebola må gå fort, men det gör å andra sidan transporter också.
Citera
2014-07-30, 12:51
Medlem
Maeglins avatar
Det är Gibraltar och Italien jag också oroar mig över. Med tanke på inkubationstiden hinner en person smitta andra innan döden och får vi in sjukdomen i den flyktingströmmen kan Ebola få fäste i Europa.
Citera
2014-07-30, 13:04
Medlem
Heaven.girls avatar
Hur snabbt smittar Ebola? När första symptomen bryter ut eller redan tidigare? Kan personer som är helt opåverkade ännu smitta?

Finns det något test för ebola som man kan ta eller går man bara på symptomen? Om det finns, hur snabbt/enkelt/kostsamt är detta test?

Ursäkta om jag upprepar frågor.
Citera
2014-07-30, 13:53
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
Hur snabbt smittar Ebola? När första symptomen bryter ut eller redan tidigare? Kan personer som är helt opåverkade ännu smitta?

Finns det något test för ebola som man kan ta eller går man bara på symptomen? Om det finns, hur snabbt/enkelt/kostsamt är detta test?

Ursäkta om jag upprepar frågor.

inkubationstiden är på mellan 2 och 21 dagar, om jag förstått allt rätt så kan man smitta under denna tiden. Är det så att du mot förmodan inte skulle dö kan du smitta andra i upp till 7 veckor efter att du tillfrisknat.

finns säkert tester man kan ta för att se om man är smittad vet dock inte hur pass tidigt man kan se om man blivit smittad.
Citera
2014-07-30, 14:14
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
inkubationstiden är på mellan 2 och 21 dagar, om jag förstått allt rätt så kan man smitta under denna tiden. Är det så att du mot förmodan inte skulle dö kan du smitta andra i upp till 7 veckor efter att du tillfrisknat.

finns säkert tester man kan ta för att se om man är smittad vet dock inte hur pass tidigt man kan se om man blivit smittad.

Så om man smittar vidare direkt så kan med andra ord till synes friska personer smitta ner andra som smittar vidare. Det kan spridas som en löpeld m.a.o.?

Jag vet att det endast smittar via kroppsvätskor, men jag ser ändå en risk för snabb spridning.
Citera
2014-07-30, 14:16
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
Så om man smittar vidare direkt så kan med andra ord till synes friska personer smitta ner andra som smittar vidare. Det kan spridas som en löpeld m.a.o.?

Jag vet att det endast smittar via kroppsvätskor, men jag ser ändå en risk för snabb spridning.

Det stämmer. Men det gäller inte enbart ebola. Det gäller många infektionssjukdomar, t.ex. vanlig influensa.
Citera
2014-07-30, 14:24
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Det stämmer. Men det gäller inte enbart ebola. Det gäller många infektionssjukdomar, t.ex. vanlig influensa.

Ja, men influensa är inte riktigt lika dödligt. Åtminstone inte för normalfriska människor.

En annan sak som påverkar är väl att eftersom ebola i princip aldrig funnits i norra europa så har vi 0 motståndskraft mot den. Så det smittar kanske lättare än influensa?

Jag tänker på mig själv t.ex. som väldigt sällan blir sjuk i influensa trots att jag utsätts för smittade personer och då talar vi små söta barn som nyser en rakt i ansiktet.
Citera
2014-07-30, 14:48
Medlem
Tumskruvens avatar
http://www.svt.se/nyheter/varlden/oron-okar-for-ebola

Citat:
– I Sverige har vi en bra beredskap. Det finns speciella lokaler på sjukhus runt om i landet som kan vårda personer med den här typen av sjukdomar. Och här på Folkhälsomyndigheten är vi är redo att snabbt ställa diagnosen. Det, tillsammans med vår allmänna nivå av sjukvårdshygien i Sverige, gör att risken att det skulle spridas i Sverige, som i det gjort i Afrika, är obefintlig, säger Tegnell.

Citat:
Han menar även att risken för att smittan sprider sig från området och tar formen av en världsomspännande epidemi är väldigt liten.

– Dels är det inte luftburet och det smittar när man redan är sjuk genom kroppsvätskor vilket gör att det är lättare att undvika smittan. Sedan är sjukdomsförloppet så snabbt att det bränner ut sig själv.

Men om viruset slutligen muterar sig och blir luftburet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in