2014-10-14, 07:56
Medlem
Intrycks avatar
Eller?

Är det, givet vilka som utgör rörelsen, en tillfällighet att det är just feminismen som har problem med begreppsförvirring och otydlig kommunikation?
Citera
2014-10-14, 08:01
Medlem

med tanke på den väldigt okoncisa och virriga trådstarten...kanske du som har "problemet"?
hmm?
Citera
2014-10-14, 08:15
Medlem
Intrycks avatar
Feminismen är alltså väldigt tom på innehåll. Det viktiga är den sociala dynamiken, vem som säger något, inte vad som sägs.

Men man får gärna bidra med ett svar på vad feminism, förutom att kalla sig själv för feminist, är.
Citera
2014-10-14, 08:35
Avstängd
PierreValdezs avatar
Feminist är den som bekänner sig till konspirationsteorin om patriarkatet. Man kan inte kalla sig feminist och förneka denna konspirationsteorin.

Så har jag uppfattat det.

Sen finns det ju olika inriktningar inom feminismen, precis som med nationalismen.
Citera
2014-10-14, 08:46
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Feminist är den som bekänner sig till konspirationsteorin om patriarkatet. Man kan inte kalla sig feminist och förneka denna konspirationsteorin.

Sen finns det ju olika inriktningar inom feminismen, precis som med nationalismen.

Men en konspirationsteori utgör väl inte i sig en ideologi?

En ideologi är att vilja något. Vad vill feminismen? (Kommer inte att följa några hänvisningar till andras definitioner. Vill läsa egna ord formuleras.)
Citera
2014-10-14, 09:00
Avstängd
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
Men en konspirationsteori utgör väl inte i sig en ideologi?

En ideologi är att vilja något. Vad vill feminismen? (Kommer inte att följa några hänvisningar till andras definitioner. Vill läsa egna ord formuleras.)

Fast jag skulle nog säga att inom feminismen finns det helt olika viljor. Samma sak som med nationalismen.

Men precis som med nationalismen har så klart feminismen något övergripande.

Och jag skulle nog klassa det som progressivitet. Feminismen är i mångt och mycket en progressiv rörelse, samtidigt ganska schizofren (som vi alla vet).
Citera
2014-10-14, 09:09
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Men precis som med nationalismen har så klart feminismen något övergripande.

Vad är detta "något"?
Citera
2014-10-14, 09:11
Avstängd
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
Vad är detta "något"?

enligt mig progressivismen.
Citera
2014-10-14, 09:12
Medlem
MGTOWSveriges avatar
Feminism är manshat, kort och gott.

Jag är medveten om att det finns några läger inom feminism och jag skulle inte kalla en feminist som Christina Hoff Sommers för manshatare, men hon är också väldigt hatad av en stor del feminister eftersom hon inte håller sig till de "sanningar" som manshatarna hittat på.
Hon är också en av få feminister med en gedigen utbildning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christina_Hoff_Sommers
https://twitter.com/CHSommers
https://www.youtube.com/playlist?list=PLytTJqkSQqtr7BqC1Jf4nv3g2yDfu7Xmd
Citera
2014-10-14, 09:23
Avstängd
PierreValdezs avatar
Jag ser inte feminism som manshat. Visst kan det finnas feminister som hatar män. Men detta är, anser jag, inte övergripande för ideologin.

Feminister är snarare emot manliga män och kvinnliga kvinnor. De vill förändra samhället i en mer progressiv anda. Därför hävdar jag att progressivismen är det övergripande för feminismen.

De pekar gärna på hur män skulle gynnas av ett feministiskt samhälle, då de skulle ha friheten att slippa vara manliga. Och kvinnor i sin tur slippa vara kvinnliga.

Progressivism kan sammanfattas som anti-konservatism. Det är det som jag menar är övergripande för feminismen.
Citera
2014-10-14, 09:26
Medlem
Citat:

"Konspirationsteori"? Really?

Patriarkat = Patriarkat (av grekiskans πατριάρχης, patriarkhēs, fadersvälde), patrikarkal och patriarkalisk (oinskränkt fadervälde) är gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande inom familjen, manliga ledares envälde och övervikt för männens inflytande i samhället.

en "konspirationteori" ?
Citera
2014-10-14, 09:30
Avstängd
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
"Konspirationsteori"? Really?

Patriarkat = Patriarkat (av grekiskans πατριάρχης, patriarkhēs, fadersvälde), patrikarkal och patriarkalisk (oinskränkt fadervälde) är gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande inom familjen, manliga ledares envälde och övervikt för männens inflytande i samhället.

en "konspirationteori" ?

Konspirationsteorin utgår från att det är något planerat, och inte organiskt. Vilket det enligt mig är om man lägger in biologin i ekvationen. Men feminister tycker väl att biologi är trams. Så de skiter i den biten för att kunna hålla ihop sin konspirationsteori.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in