2014-10-13, 22:23
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Ja, jag frågade ju om det här med vinet. Mig veterligen så är alkohol haram enligt koranen men Jesus pimplade rödtjut rätt så friskt. Så han brinner med andra ord i helvetet?
Jag tror inte att Jesus drack alkohol, eftersom han förbjöd ju alkohol enligt Bibeln. (Jag tror att det var Paulus som tillät det). Sen tror jag inte att Jesus omvandlade vatten till alkohol. Kan ju vara en alkoholfri dryck som han gav till sina närmaste, om nu berättelsen stämmer.

Enligt Bibeln var Jesus första mirakel att han omvandlade vatten till vin, men Koranen säger att Jesus första mirakel var att han talade i vaggan för att rättfärdiga sin mor. Detaljerna kan du se i denna korta film, om du har intresse.
Citera
2014-10-13, 22:31
Medlem
goran744s avatar
Jesus är Jesus och tillhör oss alla.
Den enda som kan säga sig äga honom är GUD.
Ingen av oss idag kan sitta och anse oss ha en slags förstfödslorätt på Jesus.
Jag anser att Jesus var här för oss alla och för GUD och åt oss.
Citera
2014-10-13, 22:32
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Fast det finns onekligen en motsvarighet till ett dödsrike. Att termen helvete är germansk och ursprungligen syftar på Hels Vite är en helt annan diskussion. Du känner väl till Lucifer, Harmageddon, Satan/Åklagaren etc.? Det är alltså uppenbart att det inom kristendom finns mer än gud, att katolska kyrkan sedan på medeltiden överdrev djävulen och helvetets roll inom religionen är sant, det är dock irrelevant för sakfrågan.

ja, ett dödsrike ja. det har har en lång tradition. men jag menar ändå att konceptet med en plats där människor genomlider ett evigt straff inte alls har stöd i bibeln. Harmageddon (platsen för "den sista striden") är inte synonymt med helvetet. Inte heller Gehenna som ofta nämns i sammanhanget. Dessa är ursprungligen historiska platser. Vet inte om jag missat något, men jag tror inte att det nånstans står uttryckligen att det finns ett evigt brinnande helvete i bibeln.
Citera
2014-10-13, 22:37
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
ja, ett dödsrike ja. det har har en lång tradition. men jag menar ändå att konceptet med en plats där människor genomlider ett evigt straff inte alls har stöd i bibeln. Harmageddon (platsen för "den sista striden") är inte synonymt med helvetet. Inte heller Gehenna som ofta nämns i sammanhanget. Dessa är ursprungligen historiska platser. Vet inte om jag missat något, men jag tror inte att det nånstans står uttryckligen att det finns ett evigt brinnande helvete i bibeln.

Enligt antik judendom så fanns dödsriket Sheol, men det är inget brinnande helvete där syndare straffas i all evighet utan snarare ett ställe där alla hamnar efter döden syndare som rättfärdig ungefär som grekernas Hades.
Citera
2014-10-13, 22:39
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag tror inte att Jesus drack alkohol, eftersom han förbjöd ju alkohol enligt Bibeln. (Jag tror att det var Paulus som tillät det). Sen tror jag inte att Jesus omvandlade vatten till alkohol. Kan ju vara en alkoholfri dryck som han gav till sina närmaste, om nu berättelsen stämmer.

Enligt Bibeln var Jesus första mirakel att han omvandlade vatten till vin, men Koranen säger att Jesus första mirakel var att han talade i vaggan för att rättfärdiga sin mor. Detaljerna kan du se i denna korta film, om du har intresse.

Givetvis drack han alkohol, det fanns inget alkoholfritt vin för 2000 år sedan. Och vart står det att han förbjöd alkohol?
Citera
2014-10-13, 22:42
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Enligt antik judendom så fanns dödsriket Sheol, men det är inget brinnande helvete där syndare straffas i all evighet utan snarare ett ställe där alla hamnar efter döden syndare som rättfärdig ungefär som grekernas Hades.

exakt så.
Citera
2014-10-13, 23:04
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Givetvis drack han alkohol, det fanns inget alkoholfritt vin för 2000 år sedan. Och vart står det att han förbjöd alkohol?
Det finns många verser i Bibeln som fördömer alkohol. Några exempel nedan:

Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller av avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra- ingen sådan får ärva Guds rike (Bibeln Första Korinthierbrevet 6:9-10)

Ve dig som iskänker vin åt din nästa och blandar ditt gift däri och berusar honom, för att få skåda hans blygd! Habackuk 2:15

Om Jesus drack alkohol så innebär det att han bröt mot Bibeln, eller har jag fel?
Citera
2014-10-13, 23:16
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Det finns många verser i Bibeln som fördömer alkohol. Några exempel nedan:

Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller av avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra- ingen sådan får ärva Guds rike (Bibeln Första Korinthierbrevet 6:9-10)

Ve dig som iskänker vin åt din nästa och blandar ditt gift däri och berusar honom, för att få skåda hans blygd! Habackuk 2:15

Om Jesus drack alkohol så innebär det att han bröt mot Bibeln, eller har jag fel?

Ja du har fel. Att dricka och att vara alkoholiserad är inte samma sak. Och ditt andra exempel talar om att det är fel att supa ner en annan människa med motivet att få ligga med honom/henne och inte att dricka alkohol i sig.
Senast redigerad av Himmler! 2014-10-13 kl. 23:18.
Citera
2014-10-13, 23:22
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ja du har fel. Att dricka och att vara alkoholiserad är inte samma sak. Och ditt andra exempel talar om att det är fel att supa ner en annan människa med motivet att få ligga med honom/henne och inte att dricka alkohol i sig.

Det står inte alkoholiserad det står dricker!!
Citera
2014-10-13, 23:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja det menas väl att man blandar sitt gift där i och då menar de antagligen giftet i ens egna baktankar
eller hur?
Så tänker jag om texten.
Citera
2014-10-13, 23:25
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det menas väl att man blandar sitt gift där i och då menar de antagligen giftet i ens egna baktankar
eller hur?
Så tänker jag om texten.

Ja, exakt det är vad texten säger. Baktankarna är synden inte alkoholen i sig.
Citera
2014-10-13, 23:27
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Det står inte alkoholiserad det står dricker!!

Men den gode muslimska profeten Jesus drack ju bevisligen, men han följde ju tydligen koranen till punkt och pricka. Och alkohol är nästan ett krav under vissa judiska högtider som t ex Purim, så alkohol är absolut inte förbjudet enligt Tanakh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in