var ett tags sedan man hörde något om dom så vad händer?
Sedan alla som faktiskt kunde något och gillade att "jävlas" har åkt in så är anonymous inte ett skit längre. Dom hade sitt roliga under sina 3 år i rampljuset nu finns det ingen som bryr sig längre. Anonymous har dött, och alla smågrupper som anslöt sig har förstått att vad dom än gör så bryr sig ingen det är bättre att tjäna pengar på sin it kunskap än att försöka hitta en våltäktsman online osv. Bättre att få credd för det man gör som liten sluten grupp än något skit som anonymous
Är den senaste videon där Anon säger att det ska hänga ut Hongkongs/Kinas styrade
elit om inte våldet mot demonstranterna upphör nåt att bry sig om? Har ju varit rätt tyst om dem ett bra tag men nu valde till och med Ekot i P1 att ta upp deras senaste löfte.
Jag är alltså en typisk anonymous-aktivist som varit aktiv i ett par år nu, och har därför ganska god insikt i vad Anonymous är, och tänkte här ge chansen åt Flashback att få sina frågor besvarade kring vad vår rörelse sysslar med. Jag twittrar tillsammans med fyra andra på nyhetskontot @AnonNewsSwe och registrerade namnet här på Flashback i somras för att inte få det kapat. Jag har ett gott nätverk med hacktivister från hela världen som jag dagligen samarbetar med och har även deltagit i många av de stora operationerna som till exempel #OpIsrael, #OpLastResort, #OpTurkey, #OpGTMO och #OpShip4Freedom. Listan på operationer som jag deltagit i kan göras lång, och för att förtydliga har jag då oftast deltagit som organisatör.
Jag snubblade nyligen över mitt arkiv med lösenord till diverse sociala medier-konton, och hittade då detta och tänkte att det kunde vara en bra idé att skapa en tråd där ni får chansen att skaffa er lite bättre inblick i vad vi är för ena och vad vi gör. Självklart ser vi även detta som ett tillfälle att få mer uppmärksamhet och kunna sprida budskapet om vilka vi är (vi är ju inte dumma i huvudet).
För att slippa svara flera gånger på just en specifik fråga som brukar komma upp så addresserar jag den här i första inlägget istället:
Störst medial uppmärksamhet i Sverige fick nog Anonymous under hösten 2012 när en liten grupp skids bestämde sig för att attackera diverse myndighetssidor, som en protest mot hur polisen och rättsväsendet behandlat The Pirate Bay och PRQ. Detta var emellertid något som de flesta ur Anonymous-kollektivet (speciellt de lite mer erfarna aktivisterna) tog starkt avstånd från, och detta av två skäl. Dessa två skäl har jag sammanfattat i spoilern här nedanför.
Anonymous är vana med att läsa förundersökningsprotokoll och domar gällande IT-relaterade brott. Vi ser att godtyckliga attacker (speciellt de riktade mot myndigheter) utan något särskilt progressivt syfte, faktiskt bara stjälper mer än vad det hjälper. Detta för att sådana aktiviteter bara kommer leda till ökade straff vid överdriven användning. Här fanns det inte heller något syfte med attackerna mer än att visa att de visst kunde ta ner flera myndighetssidor, om de så ville. Det är ett naivt agerande, och inte något som jag ställer mig bakom.
2. Attackerna som användes vid detta tillfälle var DDoS attacker, alltså en sorts överbelastningsattack som utnyttjar det faktum att det går att skicka flera stora paket mellan två noder väldigt snabbt, och om tillräckligt många gör detta mot samma nod så kommer den till slut att inte klara av all trafik och därför överbelastas. Det är helt enkelt en metod för att sänka en sida under en kort period. Dessa attacker är oerhört enkla att utföra, och således spreds script och program som kunde utföra dessa attacker. Detta mynnade ut i att många elever från grund- och gymnasieskolor fick tag på programmen och ville testa sin lycka med att ta ner hemsida efter hemsida, bara för att de kunde. Detta var något som inte nödvändigtvis fick förörande konsekvenser, men som i alla fall var svårt att stoppa och som drog Anonymous namn i smutsen. Tillsammans med argument #1 stödjer jag alltså inte det som skedde hösten 2012, och hoppas därmed slippa behöva gå in mer djupgående kring det.
Med det sagt: Fråga oss vad som helst.
Observera att idiotiska frågor eller frågor som inte rör Anonymous kommer att ignoreras.
Håll käften anonymous fjolla.. anonymous finns inte längre alla som faktiskt va med och som faktiskt kunde något bryr sig inte längre eller sitter inne...anonymous krig mot israel som annonserades i slutet på sommaren vad hände? anonymous krig mot IS som annonserades i september vad hände? Juste ni sitter och scannar hemsidor och undrar hur man göra sen haha anonymous har dött..
Du är säkert en av nollorna som laddade ner ett dos program som någon hade knåpat ihop med en rat i när ni skulle dosa svenska banker osv,, se där bara det att ni inte har koll på vad ni sysslar med är skrattretande. Andra svenskar drog ner brallorna på er kiddz ordentligt det va så roligt.Så försök inte rekrytera något här för det kommer inte att fungera. Hej då.
Senast redigerad av Aikia 2014-10-13 kl. 19:10.
Hur tar ni beslut om kommande attacker? Omröstning eller har ni någon högt uppsatt person som tar avgörande beslut?
skiddsen kör en omröstning på https://anonops.com/ inget att hänga i granen jag är stark motståndare till dessa nollor som får brallorna nerdragna av riktiga "hackers" som tröttnat på deras barnsligheter. Det va kul 2010-2013 tills alla försvann och slutade bry sig, dessutom huserar riktiga anonymous på 4chan, ni har stulit namnet era moralfittor må ni alla hamna i fängelse, era försök att dra folk på 4chan är skrattretande då alla skrattar åt dom.
Ingen bryr sig om moralbögarna i anonymous längre
Senast redigerad av Aikia 2014-10-13 kl. 19:19.
Hur tar ni beslut om kommande attacker? Omröstning eller har ni någon högt uppsatt person som tar avgörande beslut?
Vi har inga chefer eller officiella frontfigurer i Anonymous. Däremot finns det ibland temporära initiativtagare/ledare/styrgrupper för vissa små operationer. Dessa aktivister eller grupper är då oftast de som kom upp med idén för operationen, skapade operationsfilmen eller sitter som admin i IRC-kanalen där operationen planeras. Skillnaden mellan chefer och ledare förklarar vi här: https://twitter.com/AnonNewsSwe/status/518510856892862466 Dock ska det såklart tilläggas att det finns mer eller mindre inflytelserika anhängare, men så är det ju med alla relationer mellan människor. Vissa har gott rykte, andra har sämre. De aktivisterna som kan påverka mer är ofta de som sitter inne på mycket kunskap om hacking, demonstrerar mycket, har goda kontakter eller många följare på twitter. Det betyder dock inte att din röst är mer värd än någon annan aktivist, vilket märks starkt i samtal anonymous-aktivister emellan, och inte minst ute på gatan vid demonstrationer. Det har förekommit fall då aktivister tror sig vara bättre och mer värd än andra, men dessa har då oftast plockats eller kuppats bort av mer erfarna anhängare.
Vem som helst kan därför välja att skapa en operation, och det som avgör om många ansluter sig eller ej beror helt på hur kollektivet värderar din operation. Är det flera som tycker om den så kommer den förmodligen bli stor, genomförd på ett bra sätt med stora insatta resurser och kanske även få medial uppmärksamhet (även fast det ofta inte är huvudmålet).
Håll käften anonymous fjolla.. anonymous finns inte längre alla som faktiskt va med och som faktiskt kunde något bryr sig inte längre eller sitter inne...anonymous krig mot israel som annonserades i slutet på sommaren vad hände? anonymous krig mot IS som annonserades i september vad hände? Juste ni sitter och scannar hemsidor och undrar hur man göra sen haha anonymous har dött..
Du är säkert en av nollorna som laddade ner ett dos program som någon hade knåpat ihop med en rat i när ni skulle dosa svenska banker osv,, se där bara det att ni inte har koll på vad ni sysslar med är skrattretande. Andra svenskar drog ner brallorna på er kiddz ordentligt det va så roligt.Så försök inte rekrytera något här för det kommer inte att fungera. Hej då.
Har du något belägg för detta. eller trollar du bara