Citat:
Ursprungligen postat av
dildobandit
Ok tack. Så vem eller vilka mördade Da Costa om inte dom?
Ingen vet om da Costa blev mördad eller dräpt, men det är troligt att hon blev dödad. Styckade lik brukar hänga samman med mord/dråp. Likdelarna var mycket blodfattiga, och kanske blev da Costa knivskuren, och halsen och bukväggen saknades, så kanske avlägsnade styckaren (eller styckarna) dessa kroppsdelar för att dölja ett brott, men ärligt talat så vet ingen någonting säkert.
Den sista tiden fanns det många presumtiva mördare runt da Costa. Hon hade knarkskulder, tappade kontrollen över sitt missbruk, uppvisade riskbeteende, blev hotad och misshandlad på våren och sommaren 1984, och hon visade att hon hade pengar.
Hon berättade att hon fått mkt pengar av en kund för en natt, och kort före döden köpte hon - om jag minns rätt - ett armband för 400 och en bergsprängare för 900.
År 1984 kostade en kapsel ung 500 kr tror jag, och da Costa var sprutnarkoman, men la 1300 på onödiga prylar (och för 1300 skulle hon ju få nästan 3 kapslar). Intressant. Hon betalade också några skulder 1984, så pengar verkade hon ha, och man kan notera att händerna och armarna var helt rensade när de hittades.
Inte ett armband, inte en ring fanns kvar, fast da Costa älskade smycken. Enligt ett vittne hade hon ett tunt läderarmband på sig, men det återfanns aldrig.
Man kan tycka att det luktar rånmord
Och man kan undra om någon ville åt vad da Costa möjligen hade i magen.
Enligt en väninna var da Costa "stor i heroin" (och hon åkte ju också fram och tillbaka mellan Portugal och Sverige, och hennes make dömdes för knarkbrott), och heroinlangare och pundare har ibland kapslarna i munnen, och brinner det i knutarna så sväljer langaren helt enkelt.
Ingen kan länge bevisa ett dugg, men det finns flera rimliga teorier att förhålla sig till, och jag är förvånad över att ingen tagit upp en självklar sak - bukhålan kanske rensades för att någon genomsökte den, och Catrine kanske dog för att hon svalt något som gärningsmannen ville ha (knark eller värdesaker).