2014-10-12, 21:43
Medlem
orrecrists avatar
Som en liten motpol till tråden ´De sämsta uppläsarna av ljudbok´ kommer här den mera positivt laddade tråden ´De bästa ljudboks uppläsarna´. Där vi kan samla alla karismatiska röster som någonsin läst upp en ljudbok & även gör det med en viss auktoritet så lyssnar upplevelsen blir hänförande & högst tillfredsställande, på detta sätt kan andra ta del av informationen.

Detta är till viss del subjektivt, men kan ändå vara roligt & se vilka röster just ni föredrar, kanske kopplade till enskilda böcker, utvecklande svar med visst intellekt är såklart kul.

Har själv lyssnat på ett par trehundra ljudböcker & har så klart mina favoriter, så jag kan börja..

1. Stefan Sauk -Jussi Adler Olsen om avdelning Q. Hans sätt att läsa får mig att vilja lyssna om dessa böcker igen & igen.. Riktigt bra inlevelse & man hör att han verkligen har satt sig in i historien, han läser olika toner/dialekter beroende på vilken människa som ”talar”, så man med lätthet kan följa dom olika karaktärerna. Hans röst är mycket behaglig att lyssna till.

2. Peter Andersson (skådespelaren) tycker jag har en otrolig röst, mörk & fängslande, får mig alltid att lyssna lite extra noga.

3,4,5. Jonas Malmsjö, Katarina Ewerlöf gör också ett fantastiskt jobb & för att inte glömma, Tomas Bolme som förmodligen har läst in flesta böcker på svenska utan större konkurrens.

´Hittade liknande trådar, men ingen som direkt lägger vikt på själva uppläsaren utan istället på själva boken, visst den bästa balansen är såklart en bra bok med en bra uppläsare. Mod får ta bort om dom inte tycker den tillför något´
Senast redigerad av orrecrist 2014-10-12 kl. 22:00.
Citera
2014-10-12, 21:56
Medlem
Magnus Roosmann tycker jag väldigt mycket om, sedan Stefan Sauk som du nämnde som bör vara den bäste "ljudboksskådespelaren" som byter karaktärer och dialekter på tiondels sekunder och absolut Reine Brynolfsson.
Jag brukar söka på uppläsare när jag letar nya böcker så vi är inne på samma spår.
Vissa sämre böcker blir uthärdliga tack vare uppläsaren och tvärt om.
Senast redigerad av robbis7004 2014-10-12 kl. 22:00.
Citera
2014-10-12, 22:06
Medlem
Turbotores avatar
En till som diggar Magnus Roosman, action med Magnus blir genoms hans röst tio gånger bättre än när jag läser själv.
Citera
2014-10-12, 22:12
Medlem
Strychnos avatar
Jag tycker Johan Rabaeus är en bra uppläsare,
Han byter röster och gör så att man får lite mer inlevelse i berättelserna.

Magnus Roosman är ochså en favorit, även om han är lite "stel" i vissa böcker.
Citera
2014-10-12, 22:15
Medlem
Stefan sauk , helt klart!
Citera
2014-10-12, 23:10
Medlem
Studsbolls avatar
Olika uppläsare passar till olika typer av böcker. Sauk är som nämnts bra för deckarna av Jussi Adler Olsen, men jag hade inte velat ha honom i "Alfabetshuset" av samme författare. Dessutom är det jobbigt om en viss uppläsare/röst förknippas med en viss bokserie eller ett visst speciellt sammanhang; Pale Olofsson ÄR uppläsaren av Arnoldur Indridasons böcker om Erlendur, och jag hade inte klarat av någon annan på det jobbet, samtidigt som jag skulle avsky höra honom i ett annat sammanhang.

Ibland sitter präglingen uppläsare/specifik bok stenhårt: varje gång jag hör Tomas Bolme läsa Jan Guillous brobyggarsaga tänker jag bara på Tintin!!!
Citera
2014-10-12, 23:14
Medlem
Papa.Ubus avatar
Ernst Hugo Järegård läser Lovecraft. Föregående mening gör kommentarer överflödiga.
Citera
2014-10-13, 01:01
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ibland sitter präglingen uppläsare/specifik bok stenhårt: varje gång jag hör Tomas Bolme läsa Jan Guillous brobyggarsaga tänker jag bara på Tintin!!!

Det är för att man har blivit barnboksskadad,
Man har lyssnat på samma gubbe om och om och om igen...
I min hjärna ÄR Tintin Tomas Bolme, Troligtvis likadant för dig.
Man har fått det intjatat i skallen helt enkelt.
Citera
2014-10-13, 01:04
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Ernst Hugo Järegård läser Lovecraft. Föregående mening gör kommentarer överflödiga.

Postbanken anyone?

Han är/var en jävligt bra uppläsare, med en myndig men "rolig" röst.
Citera
2014-10-13, 11:52
Medlem
macys avatar
Jan Waldekranz är väl OK.
Citera
2014-10-13, 22:25
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbis7004
Magnus Roosmann tycker jag väldigt mycket om, sedan Stefan Sauk som du nämnde som bör vara den bäste "ljudboksskådespelaren" som byter karaktärer och dialekter på tiondels sekunder och absolut Reine Brynolfsson.
Jag brukar söka på uppläsare när jag letar nya böcker så vi är inne på samma spår.
Vissa sämre böcker blir uthärdliga tack vare uppläsaren och tvärt om.

Reine Brynolfsson -helt klart också en favorit!

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Apropå Jan Guillou så har jag hört att han själv läser upp sina egna böcker? Kan jag inte minnas jag hört, har nästan lyssnat på alla hans & enda gången han hört är i slutet på alla Hamilton böcker, då han förklarar varför han skrev som han gjorde & varför han gjorde ditt & datt, gillar Jan Guillou, mycket faktiskt, tycker han är en bra författare men hans röst är helt klart för självgod för min smak & skulle han läsa upp sina egna böcker skulle de bara kännas konstigt!

Edit: En av mina första ljudböcker jag lyssnade på var liftarens guide till galaxen & där har man ju tagit det steget längre, lagt till en jävla massa ljud, som en riktig radioteater, såsom rymdskepp som åker, prata i rör ljudet, robot ljud mm mm mm.. Först där ett tag trodde jag alla ljudböcker skulle vara så & tänkte tyst för mig själv, fan va spektakulärt.. Någon som vet fler böcker som är av samma typ?
Citera
2014-10-14, 20:47
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist

Apropå Jan Guillou så har jag hört att han själv läser upp sina egna böcker?

Nä, lille Jan läser inte sina egna böcker. Han är en alldeles för smart affärsman för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in