Citat:
Ursprungligen postat av
robbis7004
Magnus Roosmann tycker jag väldigt mycket om, sedan Stefan Sauk som du nämnde som bör vara den bäste "ljudboksskådespelaren" som byter karaktärer och dialekter på tiondels sekunder och absolut Reine Brynolfsson.
Jag brukar söka på uppläsare när jag letar nya böcker så vi är inne på samma spår.
Vissa sämre böcker blir uthärdliga tack vare uppläsaren och tvärt om.
Reine Brynolfsson -helt klart också en favorit!
Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Ibland sitter präglingen uppläsare/specifik bok stenhårt: varje gång jag hör Tomas Bolme läsa Jan Guillous brobyggarsaga tänker jag bara på Tintin!!!
Apropå Jan Guillou så har jag hört att han själv läser upp sina egna böcker? Kan jag inte minnas jag hört, har nästan lyssnat på alla hans & enda gången han hört är i slutet på alla Hamilton böcker, då han förklarar varför han skrev som han gjorde & varför han gjorde ditt & datt, gillar Jan Guillou, mycket faktiskt, tycker han är en bra författare men hans röst är helt klart för självgod för min smak & skulle han läsa upp sina egna böcker skulle de bara kännas konstigt!
Edit: En av mina första ljudböcker jag lyssnade på var
liftarens guide till galaxen & där har man ju tagit det steget längre, lagt till en jävla massa ljud, som en riktig radioteater, såsom rymdskepp som åker, prata i rör ljudet, robot ljud mm mm mm.. Först där ett tag trodde jag alla ljudböcker skulle vara så & tänkte tyst för mig själv, fan va spektakulärt.. Någon som vet fler böcker som är av samma typ?