2014-10-14, 22:19
Medlem
Knullkungens avatar
Jag gillar Irene Lind som läser Donna Leone.
Citera
2014-10-23, 21:16
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nä, lille Jan läser inte sina egna böcker. Han är en alldeles för smart affärsman för det.

Även om det var ett tag sedan jag lyssnade på den vill jag bestämt minnas att JG själv läste sin självbiografi "ordets makt och vanmakt". Han gjorde det dessutom men en slags klädsam självironi när det gällde hans mindre lyckade journalistiska bedrifter.
Citera
2014-10-23, 22:10
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Även om det var ett tag sedan jag lyssnade på den vill jag bestämt minnas att JG själv läste sin självbiografi "ordets makt och vanmakt". Han gjorde det dessutom men en slags klädsam självironi när det gällde hans mindre lyckade journalistiska bedrifter.

Haha, ironiskt nog har jag just den ljudboken på lager bland den sista i ordningen som jag inte lyssnat på!

Fattar inte vad alla verkar ha i mot Jan, bottnar de i avundsjuka? Hans journalistiska förmågor är jag inte insatt i men rent författar mässigt så tycker jag han är en av dom bästa svenska författarna!
Citera
2014-10-24, 00:19
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Haha, ironiskt nog har jag just den ljudboken på lager bland den sista i ordningen som jag inte lyssnat på!

Fattar inte vad alla verkar ha i mot Jan, bottnar de i avundsjuka? Hans journalistiska förmågor är jag inte insatt i men rent författar mässigt så tycker jag han är en av dom bästa svenska författarna!

Nja. Nu var ämnet alltså "de bästa ljudboksuppläsarna" och inte "de bästa författarna", vilket är två helt olika saker. Lille Janne är bevisligen en hejare på att skriva sådant som många vill läsa och får väl därmed passera som en bra författare, men någon begåvning för att läsa in böcker har han inte. Han kan inte ens låta bli att fnissa åt sina egna lustigheter.
Citera
2014-10-24, 21:24
Medlem
Sqeptisks avatar
Som sagt i "sämsta"-tråden så kan en bra uppläsare inte rädda en dålig bok, men det är fullt möjligt för en dålig dito att förstöra intrycket av en bra bok.
De bästa uppläsarna blir således de som med små medel får fram författarens berättelse i så oförvanskat skick som möjligt. Ett visst driv och inlevelse i uppläsandet kan man förvänta sig, men överdrivs det blir det lätt något slags barnradioteater över det hela.
Tycker bland annat Bolme, Brynofsson, Wahlund levererar! De flesta författarinläsningarna är självklart bra, då de återger sitt alster i den form som faktiskt var avsett från början.
Citera
2014-10-28, 22:38
Medlem
ibmachines avatar
Monika Zetterlund som läser sin självbiografi. Varje minut blir magisk. Länge sen nu, jag hörde den på kassettband, kan dock inte tänka mig att den tappat sin lyster...

Brad Pitt som läser All the Pretty Horses av Cormac McCarthy. Fantastiskt. Bättre än de flesta prestationerna han får till på film.

Humphrey Bower som läser Shantaram av Gregory David Roberts. Uppläsningen är en av de bästa jag hört, en skön Aussiedoftande dialekt med indiskklingande avsnitt. Perfect!
Och den tar aldrig slut!
Citera
2014-11-09, 11:19
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Ernst Hugo Järegård läser Lovecraft. Föregående mening gör kommentarer överflödiga.

Var tvungen att lägga beslag på den nu. Järegård är verkligen kung!

Angående topic så kan jag tipsa om Stephen Fry. Han läser alla Harry Potter-böckerna om man nu gillar sådant eller har barn som gör, men framförallt har han läst in Liftarens guide till galaxen. Ingen gör stackars Arthur Dent fullt så förvirrad och bortkommen som Stephen Fry.
Citera
2014-11-09, 12:52
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Var tvungen att lägga beslag på den nu. Järegård är verkligen kung!

Angående topic så kan jag tipsa om Stephen Fry. Han läser alla Harry Potter-böckerna om man nu gillar sådant eller har barn som gör, men framförallt har han läst in Liftarens guide till galaxen. Ingen gör stackars Arthur Dent fullt så förvirrad och bortkommen som Stephen Fry.

Även hört att Krister Henriksson som läser Potter på Svenska inte skall vara så dålig heller!
Citera
2014-11-11, 19:52
Medlem
psaks avatar
Max von Sydow har jag bara hört läsa en bok: klassikern Mörkrets hjärta, men det gjorde han så suveränt att den halvdana boken framstod som bättre än den var. Peter Andersson håller jag med om har en stämma som gjord för spänningsromaner.
Citera
2014-11-28, 23:16
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Max von Sydow har jag bara hört läsa en bok: klassikern Mörkrets hjärta, men det gjorde han så suveränt att den halvdana boken framstod som bättre än den var. Peter Andersson håller jag med om har en stämma som gjord för spänningsromaner.

Hm, Max von sydow verkar intressant! Kanske skall ta & lyssna på något från han..
Citera
2014-11-30, 09:08
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Även hört att Krister Henriksson som läser Potter på Svenska inte skall vara så dålig heller!
Stephen Fry läser upp Harry Potter-serien (engelska) alldeles utmärkt. Har knappt lyssnat på några böcker så jag kan egentligen inte jämföra med andra uppläsare men Fry vet att leva sig in i historien och är inte på något sätt monoton. Min favorituppläsare än så länge.
Citera
2015-04-23, 22:35
Medlem
Lyssnat några till Malmsjö
men fan varför måste han viska så jävla mycket så man måste höja ljudet ständigt
Hör jag kanske dåligt eller vad säger ni andra som gillar han?
Annars e han grym!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in