2014-10-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
nu vet jag inte hur kunnig du är osv men jag hör med dig ändå. jag har aktier i H&M, ICA och Ericsson samt lite aktiefonder. jag har inte tänkt att röra dessa de närmsta åren. då bör jag bara sitta lugnt eller? kanske köpa mer i det jag redan har?

Vi har gått under 200 dagars glidande medelvärde med ett par procent. Tittar vi historiskt har det inneburit rejäla tillbakagångar och kurserna har i regel spurtat nedåt i just det här läget vi befinner oss i nu (med undantag för 2011 då kursen faktiskt gick tllbaka till ursprungsnivå under 2 månader innan den sedan störtdök 25% på de nästkommande två.)

Min personliga uppfattning är att vi kommer uppleva något i stil med 2011 gällande storleken på fallet, kanske något lindrigare beroende på något bättre makrodata. En total nedgång på 17-20% låter rimligt i mina öron. Vi är 7,6% ned från toppen så då återstår upp till 12,4%. (Jag har använt mig av Six return index i mina beräkningar, men omxspi kommer ger snarlika tal).

För att besvara din fråga:
Det kan absolut vara läge att gå ur dina placeringar, samtidigt är det vansinnigt svårt att träffa botten eller i närheten av den. (Om du läser tidningarnas råd och analyser är ett tips att gå in i börsen igen när varenda ny artikel får dig deprimerad och ger dig en känsla av att aldrig nånsin vilja röra börsen igen.)

Nu vet jag inte hur stor del av din porfölj som varje aktie/fond utgör. Men jag skulle satsa på att diversifiera mer än du gjort nu. Vänta ett par veckor och se var kurserna tagit vägen. Om de sjunkit, köp in dig på ytterligare ett par bra stora bolag i andra sektorer.

Det här är naturligtvis bara mina 2 cents och historik är ingen garanti för framtiden.

Och kom ihåg att alltid ha riktigt billiga indexfonder istället för aktivt förvaltade, det lönar sig med råge i längden!
Senast redigerad av OlympusMons99 2014-10-12 kl. 11:15.
Citera
2014-10-12, 11:47
Medlem
Zpanarns avatar
Träffar skiten fläkten i morgon?

"Extreme fear"

www.cornucopia.cornubot.se
Citera
2014-10-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zpanarn

"Extreme fear"

Volatilitet index är runt 20, man brukar säga att folk är ordentligt rädda runt 40.. Så vi har en bit kvar att gå
Citera
2014-10-12, 11:54
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlympusMons99
En total nedgång på 17-20% låter rimligt i mina öron.
En total nedgång av vad, index?
Citera
2014-10-12, 11:54
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zpanarn

"Extreme fear"

https://www.youtube.com/watch?v=Z5HB-JXecjk

Frågan är om Draghi och alla gratis-pengar knarkare kommer att "springa eller slåss som en man"
Citera
2014-10-12, 12:21
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlympusMons99
Vi har gått under 200 dagars glidande medelvärde med ett par procent. Tittar vi historiskt har det inneburit rejäla tillbakagångar och kurserna har i regel spurtat nedåt i just det här läget vi befinner oss i nu (med undantag för 2011 då kursen faktiskt gick tllbaka till ursprungsnivå under 2 månader innan den sedan störtdök 25% på de nästkommande två.)

Min personliga uppfattning är att vi kommer uppleva något i stil med 2011 gällande storleken på fallet, kanske något lindrigare beroende på något bättre makrodata. En total nedgång på 17-20% låter rimligt i mina öron. Vi är 7,6% ned från toppen så då återstår upp till 12,4%. (Jag har använt mig av Six return index i mina beräkningar, men omxspi kommer ger snarlika tal).

För att besvara din fråga:
Det kan absolut vara läge att gå ur dina placeringar, samtidigt är det vansinnigt svårt att träffa botten eller i närheten av den. (Om du läser tidningarnas råd och analyser är ett tips att gå in i börsen igen när varenda ny artikel får dig deprimerad och ger dig en känsla av att aldrig nånsin vilja röra börsen igen.)

Nu vet jag inte hur stor del av din porfölj som varje aktie/fond utgör. Men jag skulle satsa på att diversifiera mer än du gjort nu. Vänta ett par veckor och se var kurserna tagit vägen. Om de sjunkit, köp in dig på ytterligare ett par bra stora bolag i andra sektorer.

Det här är naturligtvis bara mina 2 cents och historik är ingen garanti för framtiden.

Och kom ihåg att alltid ha riktigt billiga indexfonder istället för aktivt förvaltade, det lönar sig med råge i längden!
Tack för ett mycket bra svar
Citera
2014-10-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
En total nedgång av vad, index?

Precis.
Citera
2014-10-12, 12:48
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Småspararna hinner sitta kring middagsbordet och besluta över helgen att de ska ur börsen etc.

Sagt av FrankBuck i daytradertråden. Jag får upp en bild i huvudet där massor av människor börjar sälja av och priserna går ner i ett accelererande tempo. Vi lär den närmaste veckan få se mer om vart vi är på väg.
Citera
2014-10-12, 12:49
Medlem
Rubrik01s avatar
Jag har funderat över det här med alternativa placeringar till börsen. Just nu kan man som privatperson få ungefär 1,9 % ränta hos nischbanker.

Om Telia (väldigt stabil verksamhet) inte sänker sin utdelning så ger aktien just nu en direktavkastning på 6,54 %.

Man ska få en högre avkastning på börsen eftersom man tar en större risk men just nu tycker jag gapet börjar bli för stort.

Jag är neutral till svag bullish till börsen och mina två huvudargument är att räntan är toklåg och att vi inte upplevt en högkonjunktur än efter finanskrisen.

Vid IT-bubblan och finanskrisen hade vi haft tillväxt över 4 % på årsbasis innan börsen föll. 2013 var tillväxten 1,5 %.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---Sverige/
Citera
2014-10-12, 13:55
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Jag har funderat över det här med alternativa placeringar till börsen. Just nu kan man som privatperson få ungefär 1,9 % ränta hos nischbanker.

Om Telia (väldigt stabil verksamhet) inte sänker sin utdelning så ger aktien just nu en direktavkastning på 6,54 %.

Man ska få en högre avkastning på börsen eftersom man tar en större risk men just nu tycker jag gapet börjar bli för stort.

Jag är neutral till svag bullish till börsen och mina två huvudargument är att räntan är toklåg och att vi inte upplevt en högkonjunktur än efter finanskrisen.

Vid IT-bubblan och finanskrisen hade vi haft tillväxt över 4 % på årsbasis innan börsen föll. 2013 var tillväxten 1,5 %.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---Sverige/

Menar du det nominella gapet eller det procentuella? Det är lätt att lura sig där.

http://www.teliasonera.com/sv/investerare/utdelning/ jämför det med kurserna som var 2008...
Citera
2014-10-12, 16:23
Medlem
Cautions avatar
Vad tror ni om att lägga in sig i Xact Bear-2 för att skydda portföljen mot fortsatta nedgångar under nästkommande vecka?
Citera
2014-10-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caution
Vad tror ni om att lägga in sig i Xact Bear-2 för att skydda portföljen mot fortsatta nedgångar under nästkommande vecka?

Köp "vanliga" Xact Bear som bara har 1,5 ggr hävstång. Finns ju alltid "risk" för en rekyl i veckan, och då vill du ha så lite hävstång som möjligt.

Generellt tycker jag marknaden känns väldigt riskfylld just nu, och jag personligen skulle inte vilja utsätta mig för ännu större risk med hjälp av hävstång. Så jag hade tagit den "mildaste" björnen om jag varit tvungen att välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in