Citat:
Ursprungligen postat av
Woooqe
nu vet jag inte hur kunnig du är osv men jag hör med dig ändå. jag har aktier i H&M, ICA och Ericsson samt lite aktiefonder. jag har inte tänkt att röra dessa de närmsta åren. då bör jag bara sitta lugnt eller? kanske köpa mer i det jag redan har?

Vi har gått under 200 dagars glidande medelvärde med ett par procent. Tittar vi historiskt har det inneburit rejäla tillbakagångar och kurserna har i regel spurtat nedåt i just det här läget vi befinner oss i nu (med undantag för 2011 då kursen faktiskt gick tllbaka till ursprungsnivå under 2 månader innan den sedan störtdök 25% på de nästkommande två.)
Min personliga uppfattning är att vi kommer uppleva något i stil med 2011 gällande storleken på fallet, kanske något lindrigare beroende på något bättre makrodata. En total nedgång på 17-20% låter rimligt i mina öron. Vi är 7,6% ned från toppen så då återstår upp till 12,4%. (Jag har använt mig av Six return index i mina beräkningar, men omxspi kommer ger snarlika tal).
För att besvara din fråga:
Det kan absolut vara läge att gå ur dina placeringar, samtidigt är det vansinnigt svårt att träffa botten eller i närheten av den. (Om du läser tidningarnas råd och analyser är ett tips att gå in i börsen igen när varenda ny artikel får dig deprimerad och ger dig en känsla av att aldrig nånsin vilja röra börsen igen.)
Nu vet jag inte hur stor del av din porfölj som varje aktie/fond utgör. Men jag skulle satsa på att diversifiera mer än du gjort nu. Vänta ett par veckor och se var kurserna tagit vägen. Om de sjunkit, köp in dig på ytterligare ett par bra stora bolag i andra sektorer.
Det här är naturligtvis bara mina 2 cents och historik är ingen garanti för framtiden.
Och kom ihåg att alltid ha riktigt billiga indexfonder istället för aktivt förvaltade, det lönar sig med råge i längden!