2014-10-11, 15:10
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Avtagande tillväxttakt nu i antal nya fall, antingen har smittspridningen minskat en aning eller så är det brister i inrapporteringen.
Om man har sett Vice News minidokumentär som släpptes för några dagar sedan så har man nog inte särskilt stor tillit till de officiella rapporterna om utbrottet. Det är ju kaos där nere. Folk ligger och dör i slummen, det dumpas kroppar i floder, sjukhusen har ingen plats för sjuka, det finns inte tillräckligt med läkare och så vidare. Att det är brister i inrapporteringen är en underdrift skulle jag vilja säga.
Senast redigerad av TrialEnd 2014-10-11 kl. 15:14.
Citera
2014-10-11, 15:31
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Om man har sett Vice News minidokumentär som släpptes för några dagar sedan så har man nog inte särskilt stor tillit till de officiella rapporterna om utbrottet. Det är ju kaos där nere. Folk ligger och dör i slummen, det dumpas kroppar i floder, sjukhusen har ingen plats för sjuka, det finns inte tillräckligt med läkare och så vidare. Att det är brister i inrapporteringen är en underdrift skulle jag vilja säga.

Även WHO tror att det är stora brister i inrapporteringen tyvärr. Helt förståeligt, att ha ens en hyfsad kontroll under de förhållandena känns snudd på omöjligt.
I Sierra Leone har de börjat distribuera "home-kit" (smärtstillande, vätskeersättning, handskar) då sjukvården inte har en chans att ordna vård till alla som behöver.
http://www.nytimes.com/2014/10/11/world/africa/officials-admit-a-defeat-by-ebola-in-sierra-leone.html?referrer=
Citera
2014-10-12, 02:54
Medlem
Jag har inte orkat läsa hela denna tråden men har funderat över om ebola kan spridas med mygg eller flugor.
Alltså om en fluga sätter sej på ex en ebolasjuks spya eller blod och sedan på någon mat eller vid en frisk människas mun eller ögon?
Eller om en mygga sticker en ebolasjuk och sedan sticker en frisk människa?
Visst kan det väl finnas risk att virus överförs på det sättet?
Citera
2014-10-12, 03:26
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothicat
Jag har inte orkat läsa hela denna tråden men har funderat över om ebola kan spridas med mygg eller flugor.
Alltså om en fluga sätter sej på ex en ebolasjuks spya eller blod och sedan på någon mat eller vid en frisk människas mun eller ögon?
Eller om en mygga sticker en ebolasjuk och sedan sticker en frisk människa?
Visst kan det väl finnas risk att virus överförs på det sättet?
Jag jobbar inte med biomedicin men jag kan tänka mig att mygg/flugor inte fungerar som värdar för ebolaviruset. Viruset kan helt enkelt inte överleva hos dessa. Jag har inte hört något om att viruset skulle kunna föras över till människor via andra väsen än en viss typ av fladdermöss? Men jag kan mycket väl ha fel!
Citera
2014-10-12, 12:28
Medlem
Catings avatar
En sjukvårdspersonal, som arbetar på det sjukhus i Dallas som vårdade ebolapatienten Duncan, har testats positiv för ebola.

Innan vi blir än värre uppskrämda, så tänk på alla sjukvårdare Duncan mötte första gången han uppsökte sjukhuset.
Ingen visste att han var ebola smittad då, och min gissning är att den som nu testats positiv är en av dem som undersökte honom innan han fick diagnosen. Jag vet inte, men hoppas det är så..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19683201.ab
Senast redigerad av Cating 2014-10-12 kl. 12:30.
Citera
2014-10-12, 12:32
Medlem
KaptenTrulles avatar
Även Helsingborgs dagblad har skrivit, '' En sjukskötare som vårdat den nu avlidne ebolapatienten i Texas uppges ha drabbats av ebola. Det är den första som smittats i US ''

http://hd.se/utrikes/2014/10/12/flash-ebolafall-i-texas/
Citera
2014-10-12, 12:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Avtagande tillväxttakt nu i antal nya fall, antingen har smittspridningen minskat en aning eller så är det brister i inrapporteringen.

Här kommer det mer http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ebolafall-i-texas_4003311.svd En av vårdarna i USA har drabbats. Nästan varannan patient som vårdats i västvärlden resulterar i att någon i vårdpersonalen drabbas.

Undrar hur lätt det blir att hitta frivilliga till Afrika när de inte ens kan skydda sig i USA och Spanien där de borde ha utmärkta förutsättningar?
Citera
2014-10-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
En sjukvårdspersonal, som arbetar på det sjukhus i Dallas som vårdade ebolapatienten Duncan, har testats positiv för ebola.

Innan vi blir än värre uppskrämda, så tänk på alla sjukvårdare Duncan mötte första gången han uppsökte sjukhuset.
Ingen visste att han var ebola smittad då, och min gissning är att den som nu testats positiv är en av dem som undersökte honom innan han fick diagnosen. Jag vet inte, men hoppas det är så..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19683201.ab
Jag hoppas på helt annat. Att drt är en av de som vårdade honom i slutskedet och att det har slarvats.
Det har ju hela tiden hävdats att det endast smittar när den sjuka har kraftiga symtom. Om det är någon Av de tidiga vårdkontakerna så stämmer det ej, då smittas det betydligt tidigare och lättare.
Citera
2014-10-12, 12:49
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Jag jobbar inte med biomedicin men jag kan tänka mig att mygg/flugor inte fungerar som värdar för ebolaviruset. Viruset kan helt enkelt inte överleva hos dessa. Jag har inte hört något om att viruset skulle kunna föras över till människor via andra väsen än en viss typ av fladdermöss? Men jag kan mycket väl ha fel!

Viruset klarar sig flera dagar utanför en människokropp och de döda är allra farligast sägs det. Så visst måste en mygga som suger blod vara smittsam. Den bär inte på något desinfektionsmedel.

Man har aldrig hört talas om att fladdermössen biter människor så det har antagligen skett indirekt.
Citera
2014-10-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Här kommer det mer http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ebolafall-i-texas_4003311.svd En av vårdarna i USA har drabbats. Nästan varannan patient som vårdats i västvärlden resulterar i att någon i vårdpersonalen drabbas.

Undrar hur lätt det blir att hitta frivilliga till Afrika när de inte ens kan skydda sig i USA och Spanien där de borde ha utmärkta förutsättningar?
Det finns nog gott om frivilliga. Fler än vad som har möjlighet att åka. Sjukvårdarna är nog de sista att få panik. De vet att den enda anledningen till att någon annan blivit smittad är för att det brustit i rutinerna.
Citera
2014-10-12, 12:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Otroligt långsökt att någon har bajs på fingrarna, desto mer sannolikt att någon har virus på fingrarna som sedan hamnar i risgrynsgröten. Nu står vi inför virussäsongen, allsköns virus börjar snart att spridas okontrollerat, varför inte ebola?

På restauranger jobba inte världens renligaste människor. Efter att de varit på toaletten hinner de inte tvätta händerna ordentligt utan rusar ut för att laga mera käk.
Citera
2014-10-12, 12:56
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Viruset klarar sig flera dagar utanför en människokropp och de döda är allra farligast sägs det. Så visst måste en mygga som suger blod vara smittsam. Den bär inte på något desinfektionsmedel.

Man har aldrig hört talas om att fladdermössen biter människor så det har antagligen skett indirekt.

Var det inte en pojke som lekte eller liknande med en fladdermus ? sen äter dom kött som eventuellt inte grillats ordentligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in