2014-10-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan få vinterkräksjuka utan att komma i direktkontakt med andras bajs och kräk.

Nej det kan man INTE. Vinterkräksjuka är INTE luftburen.
Källa:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vinterkräksjuka

Vänligen läs på innan du skriver inlägg, tack.
Citera
2014-10-10, 21:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Nej det kan man INTE. Vinterkräksjuka är INTE luftburen.
Källa:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vinterkräksjuka

Vänligen läs på innan du skriver inlägg, tack.
`
Jag har fått vinterkräksjuka utan att ha vidrört någon annans bajskorvar eller kräk, om detta är jag hundra procent säker. Har du själv sett någon oidentifierad bajskorv på ett allmänt julbord mellan sillsallad och lax någon gång? Du är mer än lovligt knäpp tycker jag.
Citera
2014-10-10, 21:55
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
`
Jag har fått vinterkräksjuka utan att ha vidrört någon annans bajskorvar eller kräk, om detta är jag hundra procent säker. Har du själv sett någon oidentifierad bajskorv på ett allmänt julbord mellan sillsallad och lax någon gång? Du är mer än lovligt knäpp tycker jag.

Hehe Nää det är nog du som behöver sinnesundersökas, no offence alltså men tänk att serveringspersonal går på muggen för att tex göra nr 2, slarvig torkning och bristfällig handhygien tar med bajs till din fina julbufFe. Du moffar i dig av skinkan med bajspartiklar = success för bacillerna som får en ny varm värd att husera fritt i. Case closed.

Från mobilen..
Mvh
/F
Citera
2014-10-10, 23:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Hehe Nää det är nog du som behöver sinnesundersökas, no offence alltså men tänk att serveringspersonal går på muggen för att tex göra nr 2, slarvig torkning och bristfällig handhygien tar med bajs till din fina julbufFe. Du moffar i dig av skinkan med bajspartiklar = success för bacillerna som får en ny varm värd att husera fritt i. Case closed.

Från mobilen..
Mvh
/F

Otroligt långsökt att någon har bajs på fingrarna, desto mer sannolikt att någon har virus på fingrarna som sedan hamnar i risgrynsgröten. Nu står vi inför virussäsongen, allsköns virus börjar snart att spridas okontrollerat, varför inte ebola?
Citera
2014-10-10, 23:33
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
`
Det handlar som tidigare påpekats om dålig hygien. Någon sköter inte sin handhygien rätt och tar i ett handtag som du tar i, hanterar någonting vid maten som du käkar osv. Det är inte luftburet utan en kontaktsmitta.
Citera
2014-10-11, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Det handlar som tidigare påpekats om dålig hygien. Någon sköter inte sin handhygien rätt och tar i ett handtag som du tar i, hanterar någonting vid maten som du käkar osv. Det är inte luftburet utan en kontaktsmitta.

Exakt, sen är väl vinterkräksjuka även en extremt smittsam sjukdom vad jag vet? I den där wikipedialänken stod det väl något om att desinfektionsmedel inte funkar på den. Nu har ju detta gått lite off-topic :P Det hade varit rätt gutt om vi hade kunnat byta ut ebolan mot vinterkräksjuka dock
Citera
2014-10-11, 08:13
Medlem
Vossevangens avatar
Interessant artikkel om Ebola tilfellene i Nigeria.
Smitten ble bragt til Nigeria av en person fra Liberia som var en høytstående embetsmann i Liberia.
Han passere alle screening tester i forbindelse med reisen.
Det var en nigeriansk lege som satte ham i isolat på sitt eget legekontor, og derved sannsynligvis stanset videre spredning.
Liberias president kontor forlangte ham "løslatt", men legen holdt ham i isolat.
Pasienten døde, og deretter døde legen selv og 4 andre på hennes legekontor av Ebola.

Det har nå gått mer enn 21 dager og utbruddet i Nigeria ansees som avsluttet.

http://www.nrk.no/verden/ofrer-livet-i-ebola-kampen-1.11976388
Citera
2014-10-11, 08:54
Medlem
Citat:
Otroligt långsökt att någon har bajs på fingrarna, desto mer sannolikt att någon har virus på fingrarna som sedan hamnar i risgrynsgröten. Nu står vi inför virussäsongen, allsköns virus börjar snart att spridas okontrollerat, varför inte ebola?
Vinterkräksjukan virus finns just i kräk och bajs. Det är så det sprids, att någon bär med sig viruspartiklar från kräk och bajs på sina händer eller kläder och sen vidare till andra. Härligt att veta ;-)
Citera
2014-10-11, 12:15
Medlem
Catings avatar
En mycket läsvärd artikel om en läkare som överlevt Ebola;

"Ebola: Second doctor infected by Patrick Sawyer survives; tells full story"
Citera
2014-10-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
En mycket läsvärd artikel om en läkare som överlevt Ebola;

"Ebola: Second doctor infected by Patrick Sawyer survives; tells full story"
Väldigt intressant! Lärde mig en hel del.

Vätskeersättning tycks vara enormt viktigt om man ska överleva.

Är det vanligt att bli så förvirrad som Patrick blev innan han dog? Han verkade ju ha blivit helt borta mot slutet. Slet ut sitt dropp så att det sprutade blod, yrade om möten och flygtider och försökte upphöra behandlingen och lämna sjukhuset. Han dog också på toan, vilket borde innebära att han varit där ett tag istället för att få dropp i sängen.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-10-11 kl. 13:04.
Citera
2014-10-11, 13:47
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Väldigt intressant! Lärde mig en hel del.

Vätskeersättning tycks vara enormt viktigt om man ska överleva.

Är det vanligt att bli så förvirrad som Patrick blev innan han dog? Han verkade ju ha blivit helt borta mot slutet. Slet ut sitt dropp så att det sprutade blod, yrade om möten och flygtider och försökte upphöra behandlingen och lämna sjukhuset. Han dog också på toan, vilket borde innebära att han varit där ett tag istället för att få dropp i sängen.

Man kan absolut bli förvirrad av dehydrering, även om jag inte vet om det var som hände i just detta fallet. Kanske en kombination av dödsångest, förnekelse, panik och just dehydrering?
Citera
2014-10-11, 14:48
Medlem
Avtagande tillväxttakt nu i antal nya fall, antingen har smittspridningen minskat en aning eller så är det brister i inrapporteringen.
Senast redigerad av Zamenis 2014-10-11 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in