Citat:
Ursprungligen postat av
Quoter
Den okände gärningsmannen bör i så fall ha haft rejält med tur, i kvadrat, på sin sida. Inte nog med att vederbörande inte lämnade några vettiga spår efter sig, ingen såg eller hörde talas om denna person heller. Men ändå var han eller hon tillräckligt skakis att bli het i utredningen så att gärningsmannen bestämde sig för att elda upp mordoffret och låsa brottsplatsen. Den här okände filuren bör också ha haft det lite dåligt ekonomiskt, precis som Rahman, eftersom det inte gick att hitta speciellt många kronor i Märtas lägenhet. Inte nog med det, han eller hon fick också tag på just det mordvapen som kom från en annan hemvårdares lägenhet som Joy besökte 2 ggr samma dag. Till råga på allt begicks mordet ungefär vid den tiden när Rahman stack från arbetsplatsen (och saknar bekräftat alibi) hem till fru och barn. Sannolikt så stod den personen brevid Rahman i kön, i den affären som Rahman brukade besöka, och inhandlade material till förstörandet (t-gul). Att Rahman varit aktuell i ett annat ärende som rörde ett överfall på en pensionär var alltså en slump, i denna hypotes.
Hur ska polisen ha en ärlig chans att hitta någon som har sådan sinnessjuk tur på sin sida? 
Mordvapnet har vi gått igenom flera gånger i tråden, och min slutsats är ju att det inte är något särskilt starkt bevis, ety det kunde ha kommit över till BO:s lägenhet vid ett tidigare tillfälle (finns en del som tyder på det), och helt enkelt varit något som funnits till hands för GM. Om nu bandet verkligen kom från julbonaden.
Däremot är ju kvittot besvärande för JR, men räcker denna bevisning? Jag är som sagt tveksam.
Sedan tror jag du förenklar en hel del angående vår hypotetiska okända GM. Som sagt kan BO haft kontakter ingen annan vetat om, och där kan också ha funnits motiv som också han ha handlat om annat än pengar, och hur agerar en människa som - kanske i vredesmod - begått ett mord? Irrationellt - inte otroligt!
Kan nog hålla JR som en trolig gärningsman - men vad jag vänder mig emot är tvärsäkerheten hos en del debatörer. Det är inte säkert att reningen och frikännandet var juridiskt felaktiga.