2014-10-11, 22:45
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Men även bevisningen med påsen från prisma mm.

Påsen kom inte från Prisma mat-affären. Dock gjorde kvittot det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Men framför allt: Vilken klumpig GM! Och hur kunde han klara sig? Helt otroligt

Mord som inte är planerade in i minsta detalj brukar vara lite klumpiga av sig. Han klarade sig därför att polisen slarvade med att dokumentera alibi på andra hemtjänst-anställda + att handduken kastades (hade kunnat bli bästa beviset).
Citera
2014-10-12, 02:08
Medlem
Joy Rahman fick inget liv på rosor efter sin frigivning, det är något att glädjas åt.

De miljoner han "tjänade" på åren på anstalten spenderade han i ett företag som lånade ut pengar mot en viss ränta till folket i Bangladesh. Notera att media beskrev den här verksamheten som någon form av välgörenhet, där fattiga fick låna, och att den gode Rahman inte längre bara stämplades som offer utan också som helgon. Mikrolån går inte ut på att långivarn skänker något utan att pengarna som lånas ut ska betalas tillbaka mot en viss ränta, precis som vilket annat banklån som helst. Ofta är räntan betydlig högre än bankernas, med skillnaden att fattiga, som annars blir avvisade från bankerna, godkänns som låntagare.

Tyvärr blev en kassör i företaget mördad och Rahman häktas som en av de misstänkta. Bevisningen höll inte. Han hade tur i oturen den gode Rahman... två mord sker i hans närhet och han är misstänkt/dömd för båda men frias till slut. Hur stor är sannolikheten? Eller var det bara "bad luck"?

Nu ligger han ett par meter under jord och rösterna som i sann PK-anda argumenterade för hans frivigning i Sverige har även dom tystnat.....
Citera
2014-12-17, 07:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
---

Alternativ gärningsman i Rahmanfallet är vem?
Någon riktigt bra kandidat finns väl inte, men man kan knappast bygga en fällande dom enbart på det argumentet, för det finns åtminstone två möjligheter till. Dels någon annan innom hemtjänsten, och dels en GM som inte förekommit i utredningen - någon helt okänd. Jag har skrivit det förut i tråden, men människor kan ha kontakter andra inte vet om. När en gammal ogift släkting dog, så upptäckte vi att hon haft en hel del kontakter som ingen i släkten vetat om.

Det finns indicier som talar för JR som gärningsman, men räcker de till en fällande dom? Jag är tveksam...
Citera
2014-12-17, 09:13
Medlem
DigDeeps avatar
Går igenom FUP:en och hittar en lite märklig detalj:

"Intill kroppen, under högra armen,ligger en literflaska T-Gul innehållande någon deciliter vätska. Under halsen på flaskan finns ett hål, som efter en vass kniv, som stuckits in och vridits om en aning. Ovanför den vänstra axeln ligger 2st Säkerhetskorkar som båda passar till flaskan.

(Den andra flaskan smälte sönder under den brand som uppstod)

Här är någon som inte vet hur man öppnar en säkerhetskork utan har använt en kniv för att "vrida" upp korken...

En yngre person....eller någon som är "korkad"...
Citera
2014-12-17, 19:34
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigDeep
Här är någon som inte vet hur man öppnar en säkerhetskork utan har använt en kniv för att "vrida" upp korken...

En yngre person....eller någon som är "korkad"...
Eller helt enkelt någon som är väldigt stressad. Även smarta personer kan göra riktigt korkade saker under kraftig stress och här handlar det om någon som är stressad. Har för mig att gärningsmannen också kräktes på brottsplatsen? Vilket också kan tyda på stress.
Citera
2014-12-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Eller helt enkelt någon som är väldigt stressad. Även smarta personer kan göra riktigt korkade saker under kraftig stress och här handlar det om någon som är stressad. Har för mig att gärningsmannen också kräktes på brottsplatsen? Vilket också kan tyda på stress.

Då borde det väl gå att se om det var JR som kräktes eller inte? Eller var tekniken med DNA inte så utvecklat 1993?
Citera
2014-12-17, 23:13
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Någon riktigt bra kandidat finns väl inte, men man kan knappast bygga en fällande dom enbart på det argumentet, för det finns åtminstone två möjligheter till. Dels någon annan innom hemtjänsten, och dels en GM som inte förekommit i utredningen - någon helt okänd. Jag har skrivit det förut i tråden, men människor kan ha kontakter andra inte vet om. När en gammal ogift släkting dog, så upptäckte vi att hon haft en hel del kontakter som ingen i släkten vetat om.

Det finns indicier som talar för JR som gärningsman, men räcker de till en fällande dom? Jag är tveksam...

Den okände gärningsmannen bör i så fall ha haft rejält med tur, i kvadrat, på sin sida. Inte nog med att vederbörande inte lämnade några vettiga spår efter sig, ingen såg eller hörde talas om denna person heller. Men ändå var han eller hon tillräckligt skakis att bli het i utredningen så att gärningsmannen bestämde sig för att elda upp mordoffret och låsa brottsplatsen. Den här okände filuren bör också ha haft det lite dåligt ekonomiskt, precis som Rahman, eftersom det inte gick att hitta speciellt många kronor i Märtas lägenhet. Inte nog med det, han eller hon fick också tag på just det mordvapen som kom från en annan hemvårdares lägenhet som Joy besökte 2 ggr samma dag. Till råga på allt begicks mordet ungefär vid den tiden när Rahman stack från arbetsplatsen (och saknar bekräftat alibi) hem till fru och barn. Sannolikt så stod den personen brevid Rahman i kön, i den affären som Rahman brukade besöka, och inhandlade material till förstörandet (t-gul). Att Rahman varit aktuell i ett annat ärende som rörde ett överfall på en pensionär var alltså en slump, i denna hypotes.

Hur ska polisen ha en ärlig chans att hitta någon som har sådan sinnessjuk tur på sin sida?
Citera
2014-12-18, 08:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Den okände gärningsmannen bör i så fall ha haft rejält med tur, i kvadrat, på sin sida. Inte nog med att vederbörande inte lämnade några vettiga spår efter sig, ingen såg eller hörde talas om denna person heller. Men ändå var han eller hon tillräckligt skakis att bli het i utredningen så att gärningsmannen bestämde sig för att elda upp mordoffret och låsa brottsplatsen. Den här okände filuren bör också ha haft det lite dåligt ekonomiskt, precis som Rahman, eftersom det inte gick att hitta speciellt många kronor i Märtas lägenhet. Inte nog med det, han eller hon fick också tag på just det mordvapen som kom från en annan hemvårdares lägenhet som Joy besökte 2 ggr samma dag. Till råga på allt begicks mordet ungefär vid den tiden när Rahman stack från arbetsplatsen (och saknar bekräftat alibi) hem till fru och barn. Sannolikt så stod den personen brevid Rahman i kön, i den affären som Rahman brukade besöka, och inhandlade material till förstörandet (t-gul). Att Rahman varit aktuell i ett annat ärende som rörde ett överfall på en pensionär var alltså en slump, i denna hypotes.

Hur ska polisen ha en ärlig chans att hitta någon som har sådan sinnessjuk tur på sin sida?
Mordvapnet har vi gått igenom flera gånger i tråden, och min slutsats är ju att det inte är något särskilt starkt bevis, ety det kunde ha kommit över till BO:s lägenhet vid ett tidigare tillfälle (finns en del som tyder på det), och helt enkelt varit något som funnits till hands för GM. Om nu bandet verkligen kom från julbonaden.

Däremot är ju kvittot besvärande för JR, men räcker denna bevisning? Jag är som sagt tveksam.

Sedan tror jag du förenklar en hel del angående vår hypotetiska okända GM. Som sagt kan BO haft kontakter ingen annan vetat om, och där kan också ha funnits motiv som också han ha handlat om annat än pengar, och hur agerar en människa som - kanske i vredesmod - begått ett mord? Irrationellt - inte otroligt!

Kan nog hålla JR som en trolig gärningsman - men vad jag vänder mig emot är tvärsäkerheten hos en del debatörer. Det är inte säkert att reningen och frikännandet var juridiskt felaktiga.
Citera
2014-12-18, 19:36
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Eller var tekniken med DNA inte så utvecklat 1993?
Stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Då borde det väl gå att se om det var JR som kräktes eller inte?
Jo, men provet lär ha förstörts när Joy Rahmans dom vann laga kraft, så inget lär finnas kvar. Är avsiktligt vag för att dölja att jag inte minns exakt, och inte orkar leta, inte för att bli konspiratorisk.
Citera
2014-12-20, 09:03
Medlem
Vad var beläggen för att Rahman hade det dåligt ställt ekonomiskt. Eller för den delen att ett rån hemma hos Märta skulle ha löst några problem i den vägen. Han hade vad jag vet inga kronoskulder. Han och hans fru hade för att vara låginkomsttagare ett rejält sparkonto. Inte bara en buffert om det kniper utan i sig ett bevis mot en ekonomi i kaos. De tomma lönekontona säger givetvis inte ett smack. Är räkningarna betalda mat finns i frysen och det ligger några sedlar i respektive plånbok är det en helt normal månad ur ett låginkomsttagare perspektiv.

Att han skulle varit knarkare i desperat behov av pengar är ju även det papperstunt. Han rökte hash ibland vilket massor av människor gör utan att tappa fotfäste. Och om Rahman gjort det så borde åklagaren kunnat belägga det När hon tvingas dra fram saker som att han gång tagit en konjak med en klient på arbetstid så inser man hur tom på belägg hon i själva verket var i det avseendet. Desutom klarade han ju alla tester hos psykolog och det galant.
Senast redigerad av severus 2014-12-20 kl. 09:07.
Citera
2014-12-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Stämmer.

Jo, men provet lär ha förstörts när Joy Rahmans dom vann laga kraft, så inget lär finnas kvar. Är avsiktligt vag för att dölja att jag inte minns exakt, och inte orkar leta, inte för att bli konspiratorisk.
Att förstöra material efter lagkraftvunnen dom är ju rutin tyvärr. Men jag tycker det hela är litet märkligt. PCR uppfanns ju kring 1980 och det användes ju i rättegången mot OJ i USA som var ungefär samtidigt.Var det verkligen helt omöjligt med ett sådant dunderbra material.
Citera
2014-12-20, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mordvapnet har vi gått igenom flera gånger i tråden, och min slutsats är ju att det inte är något särskilt starkt bevis, ety det kunde ha kommit över till BO:s lägenhet vid ett tidigare tillfälle (finns en del som tyder på det), och helt enkelt varit något som funnits till hands för GM. Om nu bandet verkligen kom från julbonaden.

Däremot är ju kvittot besvärande för JR, men räcker denna bevisning? Jag är som sagt tveksam.

Sedan tror jag du förenklar en hel del angående vår hypotetiska okända GM. Som sagt kan BO haft kontakter ingen annan vetat om, och där kan också ha funnits motiv som också han ha handlat om annat än pengar, och hur agerar en människa som - kanske i vredesmod - begått ett mord? Irrationellt - inte otroligt!

Kan nog hålla JR som en trolig gärningsman - men vad jag vänder mig emot är tvärsäkerheten hos en del debatörer. Det är inte säkert att reningen och frikännandet var juridiskt felaktiga.
Varken kvittot eller bandet är några bevis var för sig. Tillsammans är det en annan femma. I synnerhet om man hade kunnat hitta vettiga motiv och eller några tecken på att JR var mer eller mindre bindgalen. Men det gjorde man inte.

Sammanfattningsvis en osannolik gärningsman men med en hel del bevis emot sig.Frågan blir då hur säkra bevisen var var och ett för sig. Kan man lita på mönsteranalysen? hur långt tillbaka bör man gå för att kolla köp av två flaskor t-gul? För att utesluta möjligheten att den fanns till hands redan när mordet begicks.
Senast redigerad av severus 2014-12-20 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in