2014-07-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Var finns de upplagda?

För övrigt: Dixk Sundevall är beredd att göra vad som helst för att hjälpa dömda-skyldiga eller inte spelar ingen roll. Det viktigaste för han är att testa så långt det går för att se om det går.

Det är väl iofs ett helt okay sätt att arbeta på.Det relevanta är ju vad man kan bevisa. Håller bevisning så går det ju inte att få resning normalt sett. Det här är ju det möjliga undantaget. Men där hamnar ju bevisbördan på de som påstår det. Själv är jag öppen för det, Men knappast övertygad så här långt.
Senast redigerad av severus 2014-07-07 kl. 09:38.
Citera
2014-07-08, 16:44
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Håller bevisning så går det ju inte att få resning normalt sett. Det här är ju det möjliga undantaget.

Fast det känns inte helt korrekt. Jag vill säga att det krävs lite politiskt tryck - eller från allmänheten - innan det kan bli resning och få någon morddömd friad. Rahmans första ansökan slogs av som en gren av Högsta domstolen, andra gick igenom när det blev lite tryck. Jag tror ej Rahman-gubben blivit fri om det inte vore för Dick Sundevall och alla andra som körde på. Vad tror du?

Citat:
Men där hamnar ju bevisbördan på de som påstår det. Själv är jag öppen för det, Men knappast övertygad så här långt.

Alternativ gärningsman i Rahmanfallet är vem?
Citera
2014-07-08, 16:50
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Tro mig man kan garantera att det inte finns två personer med samma mönster på fingertopparna. Det kräver inga studier. Det räcker med sannolikhetsberäkningar. Du landar på en sannolikhet som med bred marginal slår det vi till vardags kallar omöjligt. På samma sätt kan man garantera att två olika textilier inte bildar exakt samma mönster.Det är det som din siffra anger.

Jag kan också garantera för dig - på samma sätt som du kan garantera för mig, trots att du inte studerat alla fingeravtryck i hela världen på samma sätt som jag inte studerat ett enda tygband faktiskt - att mordvapen i fallet kom från andra pensionärens julbonad. Att kalkylera lite med sannolikheten räcker där också. Det räckte - som sagt - för Svea hovrätt som friade den gulliga lilla hemvårdaren. Och ögonen - glöm inte Rahmans ögon vad ni än gör.

Citat:
Men det man inte kan, eller inte kunnat åtminstone, garantera är att en analytiker av fingeravtryck gör rätt. Att han inte ser likheter som inte finns där. Eller för den delen missar sådana som finns där. Det finns det studier som visat. Det är möjligt att man nu har rutiner som säkrar analysen. Hur det är med tygtejper, detta välutforskade område, vet jag inte. Inte heller hur säkerheten påverkas av att man förändrar mönstret för att få det att passa ihop. Tyvärr ger inte hovrättens dom någon som helst ledning här.

Självklart kan alla göra fel i livet - eller i något viktigt i sitt yrke - men menar du att möster-analytiker-nissen gjort fel, på något sätt?
Citera
2014-07-08, 20:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Fast det känns inte helt korrekt. Jag vill säga att det krävs lite politiskt tryck - eller från allmänheten - innan det kan bli resning och få någon morddömd friad. Rahmans första ansökan slogs av som en gren av Högsta domstolen, andra gick igenom när det blev lite tryck. Jag tror ej Rahman-gubben blivit fri om det inte vore för Dick Sundevall och alla andra som körde på. Vad tror du?
Helt rätt.

Citat:
Alternativ gärningsman i Rahmanfallet är vem?
Det finns ingen. J.R. var skyldig.
Citera
2014-07-13, 01:07
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Var finns de upplagda?

För övrigt: Dixk Sundevall är beredd att göra vad som helst för att hjälpa dömda-skyldiga eller inte spelar ingen roll. Det viktigaste för han är att testa så långt det går för att se om det går.
Testat att kolla första inlägget?
Citera
2014-09-06, 20:26
Medlem
Citat:
Jag kan också garantera för dig - på samma sätt som du kan garantera för mig, trots att du inte studerat alla fingeravtryck i hela världen på samma sätt som jag inte studerat ett enda tygband faktiskt - att mordvapen i fallet kom från andra pensionärens julbonad. Att kalkylera lite med sannolikheten räcker där också. Det räckte - som sagt - för Svea hovrätt som friade den gulliga lilla hemvårdaren. Och ögonen - glöm inte Rahmans ögon vad ni än gör.

Självklart kan alla göra fel i livet - eller i något viktigt i sitt yrke - men menar du att möster-analytiker-nissen gjort fel, på något sätt?
Felet var att argumentera utifrån omöjligheten att avtrycken kunde bli identiska. Det är mycket riktigt omöjligt men det är inte poängen. Vilket jag försökte förklara genom att spinna vidare på din liknelse med fingeravtryck. Problemen här är inte att någon kan göra fel någon gång. Problemet är att även om människor inte kan ha identiska fingertoppar finns det ingen säkerställd standard för att bedöma de faktiska avtrycken. I USA har det lett till att man ibland avvisar fingeravtryck som bevisning. SKL har faktiskt en intressant rapport om saken upplagd på sin hemsida. Läsning som rekommenderas.
Citera
2014-09-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Helt rätt.

Det finns ingen. J.R. var skyldig.
Det är ju möjligt.Men inte utifrån det argumentet. I så fall skulle det inte finnas några olösta mord alls.
Senast redigerad av severus 2014-09-06 kl. 21:15.
Citera
2014-09-08, 15:35
Medlem
Citat:
Det är det tråkiga med historien. Alltså att man (massmedia, advokat Althin, Sundevall mfl) pratade så mycket om rasism att domstolen kände sig tvingade att ge han resning och för Svea HR leta efter minsta lilla möjlighet att fria.

Var poliserna som ledde utredningen rasister? Åklagaren TR och HR som fällde? Absurt!

Samtidigt hoppas man att massmedias tryck (som är för lågt) skulle funka i fallet med Kaj Linna som faktiskt är oskyldig på riktigt
Citera
2014-10-08, 23:38
Medlem
Brottsplatsbilder. Man förstår brutaliteten i brottet på ett annat sätt (varning för känsliga-jag ångrar mig att jag tittade på det).
Men även bevisningen med påsen från prisma mm. Känns som att indiciekedjan som fanns blev ännu starkare efter att ha sett bilderna.

Men framför allt: Vilken klumpig GM! Och hur kunde han klara sig? Helt otroligt

http://minfil.org/Z0Nbedb3bb/bilder.zip
Citera
2014-10-09, 02:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Brottsplatsbilder. Man förstår brutaliteten i brottet på ett annat sätt (varning för känsliga-jag ångrar mig att jag tittade på det).
Men även bevisningen med påsen från prisma mm. Känns som att indiciekedjan som fanns blev ännu starkare efter att ha sett bilderna.

Men framför allt: Vilken klumpig GM! Och hur kunde han klara sig? Helt otroligt

http://minfil.org/Z0Nbedb3bb/bilder.zip
JR var en sjuk jävel. När man ser bilderna undrar man om han inte var ännu sjukare än man trodde ... ser ju ut som sexuella motiv så det skriker om det...
Citera
2014-10-09, 17:31
Medlem
Hon kämpade för sitt liv bokstavligen
Citera
2014-10-11, 12:42
Medlem
Kan undra om det fanns pengar till begravning och hemtransport eller har vi betalat det också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in