Citat:
Ursprungligen postat av
Jens67
Jan Björklund är en duktig debattör och en kompetent partiledare, men trots att han varit med länge har
han aldrig stuckit ut. Han saknar karisman som t.ex Reinfeldt har.
Hade varit kul att se lite nya ansikten i partierna istället.
Nu menar jag inget illa å Reinfeldts håll, men jag anser fortfarande att Björklund är långt mer karismatisk. Däremot syns han kanske inte lika mycket,vilket du har rätt i. Anledningen till att hans personröster var lägre än Ohlssons beror nog på att han blev för ensidig i skolfrågan och inte var aktiv på sociala nätverk. Sociala nätverk ÄR viktigt, bara han och Reinfeldt använder inga,men Reinfeldt var ju statsminister,so go figure. Han kunde faktiskt lyckats bättre om han skulle varit lika aktiv som Hägglund. Han är rätt rolig, dessutom charmig,uttrycksfull,självsäker och ofta välklädd. Mer utrymme i media å hans vägnar hade inte skadat alls. Ohlsson var däremot precis överallt och reste runt nästan lika frenetiskt som Åkesson, hon tog även an sig hemmafester och i princip varje debatt hon erbjöds.
Jag förstår att man kanske vill se nytt blod,men i ett läge som detta är inte helt nya personer rätt väg att gå. Vi vet inte om efterträdaren kommer vara lika positiv till Alliansen, lika duktig i debatter, lika självsäker och kunna axla ledarrollen lika bra. Dessutom tycker jag någon som besitter militär expertis känns mycket säkrare i ett läge som detta när ryssen knackar på dörren. Inget illa menat åt Ohlsson, men någon helt utan militär erfarenhet känns inte stabil nog att leda det parti som profilerar sig starkast inom försvar.
Jag tror Björklund skulle kunna bli omåttligt populär om han byter räls till försvarspolitik,syntes mer i media(som han börjar göra nu) och använder sociala nätverk och snackar med "vanligt folk" i större utsträckning. Inget fel med hans skolpolitik alls, men hans trovärdighet i försvarsfrågor(som vänstermedia ej än hunnit svartmåla), skulle vara större med tanke på hans utmärkelser och fläckfria register inom det området. Tror dessutom detta kan locka mer folk till partiet än Ohlssons sociala engagemang någonsin kommer göra.