2014-10-11, 16:32
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Detta är en utrikespolitisk katastrof för Turkiet. Det är något som bör medges oavsett vilka grupper man sympatiserar med.
Deras syrien politk har varit hår kritiserad från första början och kritiken ökar med tiden. Ju mer tiden går dessto mer får världen se vad Turkiet har för hållning i frågor. Vad dem anser är brådskande, vad de prioriterar, vilka tillvägagångsätt de föredrar. Man kan ju utan vidare se att Turkiet står helt ensam i varenda fråga medan alla andra västländer övervägande har samma hållning eller liknande.

När ett lands utrikespolitk leder till en revolt på hemaplan så är det väldigt illa. Då framstår beslustfattarna som att de är ännu mer ensammare.
Citera
2014-10-11, 16:42
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Deras syrien politk har varit hår kritiserad från första början och kritiken ökar med tiden. Ju mer tiden går dessto mer får världen se vad Turkiet har för hållning i frågor. Vad dem anser är brådskande, vad de prioriterar, vilka tillvägagångsätt de föredrar. Man kan ju utan vidare se att Turkiet står helt ensam i varenda fråga medan alla andra västländer övervägande har samma hållning eller liknande.

När ett lands utrikespolitk leder till en revolt på hemaplan så är det väldigt illa. Då framstår beslustfattarna som att de är ännu mer ensammare.

Inget land i världen förstår sig på Turkiets inrikespolitik och övervåld mot sitt folk och förtryckandet av 25% av sina invånare och britter mänskliga rättigheter gång på gång.

Där av EU:s konstanta svar till Turkiet vilket är NEJ. Ni får inte bli medlem förrän ni följer mänskliga rättigheter.

Och nu är första stora prövningen för Turkiet när det gäller utrikespolitik.

Nu förstår inte omvärlden vad Turkiet håller på med. Det skördar med kritik till Turkiet från ledare världen över. Till och med inifrån!

Total fiasko, en tidsfråga bara när NATO inser att Turkiet är inget att lita på.
Citera
2014-10-11, 16:48
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Om kurderna hade varit bra krigare eller starka så hade som krigat och inte flytt från IS och istället bränna ner butiker och statliga byggnader men dom är råttor som väntar på att fienden ska somna så dom kan attackera ( detta gäller inte gamla och barn)
Och vart fan var man innan IS nådde fram och omringade Ayn el arab? Vart är barzani med sina soldater?
Jag fattade knappt nånting här, men jag lyckades tyda det sista. Einstein, KRG är separerad ifrån Kobane av IS och Turkiet. Vad ska Barzani göra tycker du när det tydligen inte är någon skillnad på Turkiet och IS? Ingen av dessa aktörer släpper igenom stöd eller förstärkning till Kobane. Under senaste tiden har jag gång på gång frågat mig själv vad jag gör här inne. Det är inte givande att diskutera självklara grejer som den här tex. Vad ska Barzani göra när det inte finns något han kan göra?

Citat:
Jag känner inte behovet att nämna att IS är terrorister och försöka rättfärdiga dom hela tiden för att ingen förnekar att dom är skit. tillskillnad från er "PRO-kurder" som försöker rättfärdiga PKK's handlingar och existens.
Ni menar på att det är fel av kurderna att de organiserade sig och etablerade ett försvar för att skydda folket. Det är det som Turkiet har problem med, de är rädd för att kurderna ska få inflyttande i Syrien, för då skulle kurderna i Turkiet kräva samma sak. Om kurderna börjar prata, skriva och läsa på sitt eget språk i en angränsande region så är det ett problem för Turkiet. Då är det ur deras perspektiv helt rätt och rimligt att ha en pakt med satan så att denna ska slakta kurderna så vågade vara kurder. Detta är själva kärnan i problemet, förneka inte det! Och försök inte dölja problemet genom att kasta ett terrorist lakan över det! PKK vill att kurderna har samma rättigheter som turkarna, staten Turkiet vill inte det.

Om du är mer mån om att benämna YPG som terrorister än IS, så har du något fel i huvudet. Att dessutom väljer att göra det nu när vi har etniska rensningen på yezidikurderna och nu ännu en situatuation där samma sak kan hända. Ni försöker hela tiden flytta fokus från de viktiga saken genom att smutskasta en grupp som i Syrien inte betraktas som skräckinjagande terrorister. De som nu håller på att slaktas och avrättas kallar ni för terrorister. Ni försöker alltså rättfärdiga etnisk rensning på kurder genom att sätta etiker på dem. Sedan så har du fått för dig att du är rätt person att kalla andra för råttor?
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-11 kl. 16:56.
Citera
2014-10-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Inget land i världen förstår sig på Turkiets inrikespolitik och övervåld mot sitt folk och förtryckandet av 25% av sina invånare och britter mänskliga rättigheter gång på gång.

Där av EU:s konstanta svar till Turkiet vilket är NEJ. Ni får inte bli medlem förrän ni följer mänskliga rättigheter.

Och nu är första stora prövningen för Turkiet när det gäller utrikespolitik.

Nu förstår inte omvärlden vad Turkiet håller på med. Det skördar med kritik till Turkiet från ledare världen över. Till och med inifrån!

Total fiasko, en tidsfråga bara när NATO inser att Turkiet är inget att lita på.

Anledningen varför Turkiet inte får gå med i eu är för att EU är en kristenklubb.

Det är enkelt dör omvärlden att säga att Turkiet ska göra si
Och så, det är ju inte dom som gränsar till alla idioter. Så om man inte gör så som alla andra vill att man ska göra i det här fallet så är det fiasko? Det är bra att man inte invaderar SYRISK mark. Ni som vill att man ska öppna gränsen, det låter som en bra idé om det är ut men inte in.
Citera
2014-10-11, 17:12
Medlem
Citat:
Jag fattade knappt nånting här, men jag lyckades tyda det sista. Einstein, KRG är separerad ifrån Kobane av IS och Turkiet. Vad ska Barzani göra tycker du när det tydligen inte är någon skillnad på Turkiet och IS? Ingen av dessa aktörer släpper igenom stöd eller förstärkning till Kobane. Under senaste tiden har jag gång på gång frågat mig själv vad jag gör här inne. Det är inte givande att diskutera självklara grejer som den här tex. Vad ska Barzani göra när det inte finns något han kan göra?

Ni menar på att det är fel av kurderna att de organiserade sig och etablerade ett försvar för att skydda folket. Det är det som Turkiet har problem med, de är rädd för att kurderna ska få inflyttande i Syrien, för då skulle kurderna i Turkiet kräva samma sak. Om kurderna börjar prata, skriva och läsa på sitt eget språk i en angränsande region så är det ett problem för Turkiet. Då är det ur deras perspektiv helt rätt och rimligt att ha en pakt med satan så att denna ska slakta kurderna så vågade vara kurder. Detta är själva kärnan i problemet, förneka inte det! Och försök inte dölja problemet genom att kasta ett terrorist lakan över det! PKK vill att kurderna har samma rättigheter som turkarna, staten Turkiet vill inte det.

Om du är mer mån om att benämna YPG som terrorister än IS, så har du något fel i huvudet. Att dessutom väljer att göra det nu när vi har etniska rensningen på yezidikurderna och nu ännu en situatuation där samma sak kan hända. Ni försöker hela tiden flytta fokus från de viktiga saken genom att smutskasta en grupp som i Syrien inte betraktas som skräckinjagande terrorister. De som nu håller på att slaktas och avrättas kallar ni för terrorister. Ni försöker alltså rättfärdiga etnisk rensning på kurder genom att sätta etiker på dem. Sedan så har du fått för dig att du är rätt person att kalla andra för råttor?

Ska jag fråga dig om vem jag ska kalla råttor? Kurderna har "krigat" som råttor i decennier. Det är fakta. Varför skriver du inte med turkmenerna som blev/blir slaktade av is? Dom som ingen brydde sig om för att dom inte är en propaganda maskin som ni är. Ni är dom största rasisterna och separatisterna.
Citera
2014-10-11, 17:14
Medlem
gavlips avatar
Har regeringen inringat Aleppo än?
Citera
2014-10-11, 17:15
Medlem
interiorcores avatar
Det är det här som är avgörande för utfallet i Kobane.
Citat:
"(Islamic State) is getting supplies and men, while Turkey is preventing Kobani from getting ammunition. Even with the resistance, if things stay like this, the Kurdish forces will be like a car without fuel," said Rami Abdelrahman, who runs the Syrian Observatory for Human Rights, an organisation that monitors the conflict in Syria through sources on the ground.
http://www.trust.org/item/20141011143444-dum0o/

Turkiet spelar ett farligt spel och jag tror inte de turkiska inläggskrivarna rikigt begripper det. De är här inne och mer eller mindre försöker rättfärdiga att det är okey att IS slaktar kurderna i Kobane eftersom de har koppling till den kurdiska motståndsrörelsen. Om det sker avrättningar i Kobane så är det okey, detta är deras linje. De är upptagna med att i varje inlägg påpeka att YPG har någon länk till PKK, men de kommer aldrig på tanken att inkräktarna som tänkt ta över staden har en miritlista som består av hallshuggningar, massavrättningar, sexuella övergrepp osv. Detta är inte vikigt i deras ögon, det är mer viktigare att förklara varför kurderna i Kobane förtjännar denna IS behandling.

Turkiet spelar ett farligt spel, för vad händer om en massaker inträffar i Kobane? Turkiet kommer ensam få hela skulden för det. Jag har ingen aning vad som kommer hända vid en sådan situation, men det kommer antagligen vara något utöver det vanliga.
Citera
2014-10-11, 17:26
Medlem
Ni har inte lagt fram något som visar att Turkiet stöder IS. Förutom någon skribent som skrev några rader o september. Man tillåter inte vapentransport åt kurderna, visa något som bevisar att man tillåter det åt IS. Man är neutral, varför ska man ingripa.
Citera
2014-10-11, 17:31
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ska jag fråga dig om vem jag ska kalla råttor? Kurderna har "krigat" som råttor i decennier. Det är fakta. Varför skriver du inte med turkmenerna som blev/blir slaktade av is? Dom som ingen brydde sig om för att dom inte är en propaganda maskin som ni är. Ni är dom största rasisterna och separatisterna.
Försök nu inte att skifta fokus från det aktuella och relevanta till något annat som ingen endå har möjlighet att verifiera. Jag känner inte till något som hänt den lilla turkmenska befolkningen i Syrien, men frågan är varför du själv inte skriver något om det? Du skriver inte om det och sedan när andra skriver något om kurder så kallar du dem propaganda maskiner. Det ser inte bra ut i en betraktares ögon.

Rasister vet jag inte, med tanke på att PYD har gett sina minoriteter de rättigheter som Turkiet inte ger sin stora kurdiska minoritet. Jag läste i dem gamla syrien trådarna att assyrierna i Hasaka är positivt diskriminerade jämfört med den kurdiska majortiteten. Separatister kan man möjligen kalla dem, trots att de själva inte strävar efter att separera sig.

Nu är vi ändå talar om IS och vilka dem slaktar. Din regering och stat förhandlade med IS. De bytte 180 IS män mot 46 turkar. Nu har det dött uppemot 40 personer i Turkiet (majoriteten kurder) pga av att staten vägrar tillåta kurder förstärka Kobane. Märker du skillnaden på hur visa etniciteter betraktas olika av den turkiska staten?
Citera
2014-10-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Har regeringen inringat Aleppo än?

Inte riktigt ännu, men det är inte allt för långt ifrån.
Citera
2014-10-11, 17:33
Medlem
Citat:
Det är det här som är avgörande för utfallet i Kobane. http://www.trust.org/item/20141011143444-dum0o/

Turkiet spelar ett farligt spel och jag tror inte de turkiska inläggskrivarna rikigt begripper det. De är här inne och mer eller mindre försöker rättfärdiga att det är okey att IS slaktar kurderna i Kobane eftersom de har koppling till den kurdiska motståndsrörelsen. Om det sker avrättningar i Kobane så är det okey, detta är deras linje. De är upptagna med att i varje inlägg påpeka att YPG har någon länk till PKK, men de kommer aldrig på tanken att inkräktarna som tänkt ta över staden har en miritlista som består av hallshuggningar, massavrättningar, sexuella övergrepp osv. Detta är inte vikigt i deras ögon, det är mer viktigare att förklara varför kurderna i Kobane förtjännar denna IS behandling.

Turkiet spelar ett farligt spel, för vad händer om en massaker inträffar i Kobane? Turkiet kommer ensam få hela skulden för det. Jag har ingen aning vad som kommer hända vid en sådan situation, men det kommer antagligen vara något utöver det vanliga.

Igen, is är samma skit som pkk. Dom är djur äckliga djur allihop, dom håller på med samma skit. Har du hört talas om någon som har lyckats gå ur PKK, Vad som händer med den?

Ayn el arab ligger inte i Turkiet, vi har inget ansvar för det som händer i Syrien.
Citera
2014-10-11, 17:37
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ni har inte lagt fram något som visar att Turkiet stöder IS. Förutom någon skribent som skrev några rader o september. Man tillåter inte vapentransport åt kurderna, visa något som bevisar att man tillåter det åt IS. Man är neutral, varför ska man ingripa.
Jag har skrivit enormt många inlägg om ämnet och i varenda finns det länk till källan. Säg inte att vi inte lagt fram bevis bara för att du är ny här och inte vet ett skit vad du pratar om. Om du vill kan du läsa alla mina inlägg, men du kan glömma att jag lettar upp dem och serverar dem åt dig på en silverfatt så som jag gjorde igår.

Sedan så är frågan om någon ens måste bevisa något med tanke på att USAs vicepresident nyligen råkade säga hela sanningen när en mikrofon var framtyckt mot munen på honom. Det spelar ingen att han bett om ursäkt så ta inte ens upp det. Det som han sa är sant! Turkiet tillsammans med gulfstaterna slängde pengar på vem som helst som var villig att strida mot assad. Även jihadister och Al qaida grupper som IS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in