2014-10-11, 08:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Granit småbolag och Didner & Gerge Småbolag har slagit Avanza Zero senaste tre åren t.ex.
Stockholmsbörsen är dock ett ganska volatilt index att jämföra mot och har därför klassats som medel-högrisk, tror Avanza zero klassades som 6 av 7 fram till nyligen då den blev 5 av 7.
Det finns ingen garanti att småbolagsfonderna slår AZ de kommande 3 åren. En fonds risk räknas som volatiliteten över en viss tid, vanligen 3 år. Vi har haft en stadig uppgång senaste 3 åren och småbolagen har mycket riktigt vuxit till sig mer än de större i värde men nu när det vänder ner får småbolagen stryk först. Jämför de 3 fonderna nu efter de senaste 3 månaderna.

Risken är alltså betydligt högre i småbolagen men även chansen till hög avkastning. Över lång tid är nog medelavkastningen nära index.
Citera
2014-10-11, 09:16
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Risken är alltså betydligt högre i småbolagen men även chansen till hög avkastning. Över lång tid är nog medelavkastningen nära index.

Hade det funnits garantier på börsen hade man ju blivit rik. Men jag får påpeka det gång på gång att småbolagsfonderna haft samma risk som avanza zero - pga omxs30 är ett väldigt volatilt index.

Kollar du över ett år på de fonder jag nämde så ligger de över avanza zero ändå.
Men vi kan väl bestämma oss för att bara kolla på tre månader, så att du får rätt...
Citera
2014-10-11, 10:16
Medlem
Alla mina aktier lade sig på extrema låga och röda nivåer igår. Alla på minus och 2 av de landade på -20-25%. Fast inga negativa pm eller liknande. Traders som förstör? Tillfällig årlig svacka? Början till en börskrasch?
Verkar vara en stigande trend som har hållt i sig den senaste tiden och gårdagen var kulmen av den röda siffer-stormen (hoppas jag!).
Någon annan som har märkt av detta? Eller har jag sådan otur att hela min portfölj på 7+12 aktier visar väldigt starka röda siffror de senaste? Kan inte vara en slump känns det som.
Citera
2014-10-11, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Varför skulle de inte vara jämförbara? Menar du att man bara får jämföra fonder som också placerar efter OMXS30?
Jag hävdar att du ska jämföra mot risken och där har omxs30 varit likvärdig när det gäller risk i och med att omxs30 är väldigt konjukturkänslig.

Självklart har du en poäng i att man ska kolla på risken, men det är fortfarande olika regler som de två fonderna måste förhålla sig till. Som RostigHink påpekade så brukar småbolag dyka mer i nedgångar än vad större bolag gör så att jämföra dem på 3 år, i en riktig Bullmarket är inte heller rättvist.

Och som sagt, jag säger inte emot dig. Jag är väl medveten om att det finns fonder som slår index över tid, men de flesta gör inte det. Jag har själv Didner & Gerge Småbolag i min portfölj eftersom jag tror att den kan slå index över tid.
Citera
2014-10-11, 10:46
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Alla mina aktier lade sig på extrema låga och röda nivåer igår. Alla på minus och 2 av de landade på -20-25%. Fast inga negativa pm eller liknande. Traders som förstör? Tillfällig årlig svacka? Början till en börskrasch?
Verkar vara en stigande trend som har hållt i sig den senaste tiden och gårdagen var kulmen av den röda siffer-stormen (hoppas jag!).
Någon annan som har märkt av detta? Eller har jag sådan otur att hela min portfölj på 7+12 aktier visar väldigt starka röda siffror de senaste? Kan inte vara en slump känns det som.

Början till en börskrash.

Det kommer att bli en rekyll uppåt från 1260 (support line) men långsiktigt kommer det gå ned över ett tag tills den bottnar och den nya uppgången börjar.
Senast redigerad av Key. 2014-10-11 kl. 10:58.
Citera
2014-10-11, 10:51
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.

Förklarar gärna detta. Eller är du en av alla domedagsprofeter som kryper fram så fort det börjar gå nedåt? Zooma gärna ut en omxs graf till 3-5 år och förklara för mig hur detta är en börskrasch.
Citera
2014-10-11, 11:04
Medlem
Jag tror personligen att vi kommer falla tills vi ser bättre statistik från Tyskland.. Tror inte Draghi kan vända detta genom att bara snacka, kolla vad som skedde i onsdags när FED försökte lugna marknaden.. En tillfällig rekyl uppåt sedan mer dålig statisk från Tyskland. Från den högsta uppgången i år på dow jones till den värsta nedgången på dow jones allt detta under två dagar!! Detta har inte skett på 17 år!!

Dock vill jag notera att jag tror inte att det här kommer utvecklas till någon "börskrasch". Om man tittar på börsen de senaste åren kan man se att vi kan falla riktigt ordentligt innan man kan börja prata om "börskrasch". Men man bör vara försiktig..
Citera
2014-10-11, 11:10
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joesko
Förklarar gärna detta. Eller är du en av alla domedagsprofeter som kryper fram så fort det börjar gå nedåt? Zooma gärna ut en omxs graf till 3-5 år och förklara för mig hur detta är en börskrasch.

Visst, här är en monthly graf på OMX30 sedan 2001
Citera
2014-10-11, 11:20
Medlem
Citat:

Det kommer att bli en rekyll uppåt från 1260 (support line) men långsiktigt kommer det gå ned över ett tag tills den bottnar och den nya uppgången börjar.
Jaha, brukar du titta i backspegeln när du är ute och kör bil också eller? Att blicka framåt brukar vara ett säkrare kort...
Citera
2014-10-11, 11:22
Medlem
Citat:
Det där kallar jag för ignorance med andra ord ska du vänta 5 år minst innan du får de pengarna tillbaka efter en krash..ingen smart strategi enligt mig direkt.

Det handlar om att tamja vågorna, inte köpa på all time high.
Hur räknar du egentligen? Var får du "5 år" ifrån?
Och hur lyckas just du "tämja vågorna" när ingen annan klarar det?
För du är väl inte en 22-årig finnig ekonomistudent som bor hemma hos mamma och leker investerarguru på FB?
Citera
2014-10-11, 11:33
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jaha, brukar du titta i backspegeln när du är ute och kör bil också eller? Att blicka framåt brukar vara ett säkrare kort...

"Those who don't know history are doomed to repeat it."

Allt är cycklist, som när du andas behöver börsen också göra det. Spelar ingen roll vad du har framför dig, den måste andas ut också den kan inte bara ta in pengar (luft) och blåsa upp sig hur mycket som helst och gå upp i evigheter.

En bra investerare vet när hans ska kliva in i en marknad och när hans ska kliva ur för att göra en bättre avkastning.

Vill man vara passiv sparare så går det också men det är bara idiotiskt att vara kvar i en krash eller nedgång.

Jag förstår t ex inte folk som valde att kliva in när kursen låg över 1400 hur går det till liksom?

De enda man kan göra nu är att köpa på rekyler, jag tror vi har en lågkonjunktur på gång eftersom riksbanken har sagt att de ska höja räntan 2015 bland annat men också av många andra anledningar som överdrivna huspriser.
Senast redigerad av Key. 2014-10-11 kl. 11:49.
Citera
2014-10-11, 11:39
Medlem
njekss avatar
Ni som tror på en börskrasch behöver inte investera, det är ingen som tvingar er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in