Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2014-05-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Naturligtvis ska du ge dig i kast med deras solokarriärer, som i flera fall når upp till topparna med Beatles. Det kanske jag är ensam om att tycka, men skivor som Band on the Run, All Things Must Pass, Ram och Venus & Mars är i mina öron lika bra som skivor som Abbey Road och Revolver. Skulle vara intressant att höra vad andra tycker i denna frågan, men ärligt talat tycker jag att t.ex. Band on the Run innehåller lika många djävligt bra låtar som Revolver gör. På Ram sjunger Paul verkligen som en Gud ("Monkberry Moon Delight" och "The Back Seat Of My Car") och All Things Must Pass är en fullständigt fantastisk prestation med några av Georges bäst skrivna låtar ("My Sweet Lord", titelspåret "All Things Must Pass", "Hear Me Lord", "What Is Life" med flera). Skivan kandiderar med Abbey Road som bästa Beatles-relaterade skivan överhuvudtaget. Helt makalös! John Lennon/Plaston Ono Band tycker jag är lite överskattad dock. "Mother" är dock en grymt bra låt.
Jag får nog forska lite mer i sologrejerna, säkert har jag hört mer än jag tror. Ringo har jag sämre koll på. Men han kanske inte gjort så mycket som är bra?
Citera
2014-05-23, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag får nog forska lite mer i sologrejerna, säkert har jag hört mer än jag tror. Ringo har jag sämre koll på. Men han kanske inte gjort så mycket som är bra?

Den självbetitlade Ringo från 1973 är inte så pjåkig. Sannolikt hans bästa soloskiva; både Lennon, McCartney och Harrison bidrog med låtar och spelade på skivan. Innehåller låtar som "I'm the greatest", "Photograph", "You're sixteen" och "Six o'clock" som är riktigt bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ringo_%28album%29
Senast redigerad av Oilkink 2014-05-23 kl. 14:34.
Citera
2014-05-23, 22:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolfieWST
Föredrag om Paul McCartney :
Jo, nu är de såhär. Jag ska ha ett föredrag om Paul McCartney snart och skulle behöva lite hjälp.
Har kollat runt lite på internet och känner att jag inte hittar all fakta jag behöver och undrar då om det är någon snäll person som har lust att berätta lite om honom, mesta dels om hur han blev känd, men också övrig fakta.

Föredraget ska vara på 6 minuter så skriv så mycket ni kan!

Tack snälla!

Fick du ämnet dig påtvingat? En beatlestråd är alldeles för helig för att besudlas av läxhjälpsfixare. Har hyllmeter Macca och Beatles, och sedan finns ju nätet - "känner att jag inte hittar all fakta jag behöver"... my ass, det är som att dra WW2 på två minuter... hoppas innerligt ditt föredrag gick åt helvete.

On-t: Påfallande många som rankar Abbey Road högst av plattorna, tycker själv inte de går att rangordna men med en revolver mot skallen skulle jag nog sätta den 4-5 någonstans - ivf efter Rubber Soul, Pepper och Vita. Ok den har hög lägstanivå, inga klavertramp men är jag ensam om att finna den lite själlös?

Fan! Fortfarande arg... "så skriv så mycket ni kan!"....
Citera
2014-05-23, 22:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Naturligtvis ska du ge dig i kast med deras solokarriärer, som i flera fall når upp till topparna med Beatles. Det kanske jag är ensam om att tycka, men skivor som Band on the Run, All Things Must Pass, Ram och Venus & Mars är i mina öron lika bra som skivor som Abbey Road och Revolver. Skulle vara intressant att höra vad andra tycker i denna frågan, men ärligt talat tycker jag att t.ex. Band on the Run innehåller lika många djävligt bra låtar som Revolver gör. På Ram sjunger Paul verkligen som en Gud ("Monkberry Moon Delight" och "The Back Seat Of My Car") och All Things Must Pass är en fullständigt fantastisk prestation med några av Georges bäst skrivna låtar ("My Sweet Lord", titelspåret "All Things Must Pass", "Hear Me Lord", "What Is Life" med flera). Skivan kandiderar med Abbey Road som bästa Beatles-relaterade skivan överhuvudtaget. Helt makalös! John Lennon/Plaston Ono Band tycker jag är lite överskattad dock. "Mother" är dock en grymt bra låt.

Håller helt med! Vill också slå ett slag för t ex London Town. Flaming Pie har många spår m ett "beatlessound".
Citera
2014-05-23, 23:44
Medlem
Hirvis avatar
Att kalla den själlös, fine. Men jag har aldrig förstått folk som sätter White Album högst, den borde vara en skiva. Det går inte att ha så mycket medelmåttig smörja på en skiva om den ska vara top 100 i världshistorien.

1. Sgt Pepper, för helheten, för känslan, för att man bara älskar alla beståndsdelar.
2. Rubber Soul
3. Magical Mystery Tour
4. Revolver
5. Abbey Road
Citera
2014-05-24, 13:39
Medlem
maszios avatar
De två favoriterna måste vara Abbey Road eller Sgt Peppers Lonely Heart Club Band, dock omöjligt att avgöra vilken som är bäst.
Citera
2014-06-23, 23:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Vad vi lärt oss av hittills av tråden?
Omöjligt att plocka fram bästa plattan - kan det inte själv...

Lite förvånad att Rubber Soul och Revolver inte nämns oftare, båda geniala och fulla av klassiker - Harrison´s out of tune hemsking "I want to tell you" på Revolver enda klena spåret.
Citera
2014-07-07, 21:11
Bannlyst
I dag, 7 juli, gratulerar vi Ringo Starr på 74-årsdagen!

"With a little help from my friends" - live 2005:
https://www.youtube.com/watch?v=NGjxjr6YCPo
Citera
2014-07-29, 09:21
Medlem
Geomeisters avatar
Sir Paul McCartney, Joe Perry och Johnny Depp har spelat in musik för Alice Coopers framtida coverskiva: http://beatlesmagazine.blogspot.se/2014/07/paul-recording-with-alice-cooper-johnny.html
Citera
2014-08-12, 21:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Sir Paul McCartney, Joe Perry och Johnny Depp har spelat in musik för Alice Coopers framtida coverskiva: http://beatlesmagazine.blogspot.se/2014/07/paul-recording-with-alice-cooper-johnny.html

Lite udda och kul konstellation!
Citera
2014-10-11, 02:12
Medlem
Jag skulle nog säga att Revolver är deras bästa skiva, den är klockren från början till slut och varenda låt har någonting att bidra med.
Eleanor Rigby och Tomorrow Never Knows är utan tvekan några av de mest unika låtarna som The Beatles någonsin spelade in, sen har vi också såklart den helsköna And Your Bird Can Sing samt klassikern Taxman.

Jag håller dock inte riktigt med om att Abbey Road skulle vara "en av de bästa" skivorna, den känns ganska sömnig under den andra halvan med det långa och poänglösa potpurrit (ärligt talat, hur bra är låtarna Mean Mr. Mustard och Sun King egentligen?).
Däremot så gillar jag Come Together, Something och Here Comes The Sun väldigt mycket.

Enligt mig så är The Beatles som bäst när de lirar sina typiska "Beatlemania-låtar", exempelvis She Loves You, Ticket To Ride, I Feel Fine, Yesterday osv.
Det är så som The Beatles ska låta, tycker jag.
Senast redigerad av JohanThe94 2014-10-11 kl. 02:15.
Citera
2014-10-11, 10:23
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
Jag håller dock inte riktigt med om att Abbey Road skulle vara "en av de bästa" skivorna, den känns ganska sömnig under den andra halvan med det långa och poänglösa potpurrit (ärligt talat, hur bra är låtarna Mean Mr. Mustard och Sun King egentligen?).

Abbey Road är tveklöst ett av deras bästa album i dessa öron, bättre än White Album och mycket bättre än den föregående, Let It Be.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in