Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2024-08-07, 10:30
Medlem
Whirls avatar
Beatles briljans inser man inte på riktigt förrän man börjat lyssna på hela deras album och ser den enorma variationen, innovationen och sjuka mängder bra låtar de skrev. På fyra år mellan 1965 och 1969 så släppte de Rubber Soul, Revolver, Sgt. Pepper, Magical Mystery Tour, White Album, Abbey Road som alla är legendariska album. Finns inget annat band som ens kommer i närheten av det.

Någon grön jävel som enbart känner till ett par av deras hitlåtar och inte förstår grejen är inte värdig att ta på allvar. Beatles skrev typ 100 riktigt bra låtar på 8 år medan de flesta andra stora artister knappt skriver 15 i hela i sin karriär.
Senast redigerad av Whirl 2024-08-07 kl. 10:34.
Citera
2024-08-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Beatles var dåtidens pojkband, bara först pch unika, på gott och ont.
Var The Beatles ett pojkband? De hade mer eller mindre två år av spelningar på klubbar på Reeperbahn (ett Redlight distsrict) i Hamburg där de stod på scenen 8 timmar per kväll, 6 kvällar i veckan och etablerat sig som det mest populära bandet i Liverpool med omnejd, när Brian Epstein FRÅGADE bandet om han fick bli deras manager.
Definitionen av ett pojkband är väl att managern sätter ihop några grabbar som kan sjunga och ser bra ut. The Beatles var inte band som "sattes ihop". Pete Best byttes ut för att Ringo Starr var en bättre trummis (som bandet kände väl och dessutom spelat med). Att de fick skivkontrakt berodde på att John Lennon och Paul McCartney sågs som lovande låtskrivare i första hand.
The Beatles var alltså ett oerhört rutinerat band när de slog igenom och förändrade musikbranschen i grunden, men också media och kulturen i stort.
Om man tycker att deras musik håller idag är däremot ju helt och hållet en smakfråga.
Citera
2024-08-07, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fimpen82
Var The Beatles ett pojkband? De hade mer eller mindre två år av spelningar på klubbar på Reeperbahn (ett Redlight distsrict) i Hamburg där de stod på scenen 8 timmar per kväll, 6 kvällar i veckan och etablerat sig som det mest populära bandet i Liverpool med omnejd, när Brian Epstein FRÅGADE bandet om han fick bli deras manager.
Definitionen av ett pojkband är väl att managern sätter ihop några grabbar som kan sjunga och ser bra ut. The Beatles var inte band som "sattes ihop". Pete Best byttes ut för att Ringo Starr var en bättre trummis (som bandet kände väl och dessutom spelat med). Att de fick skivkontrakt berodde på att John Lennon och Paul McCartney sågs som lovande låtskrivare i första hand.
The Beatles var alltså ett oerhört rutinerat band när de slog igenom och förändrade musikbranschen i grunden, men också media och kulturen i stort.
Om man tycker att deras musik håller idag är däremot ju helt och hållet en smakfråga.

Nej, definitionen av pojkband är inte att de sätts ihop utan att deras kända låtar är hjärndöd popsmörja främst gillad av fjortistjejer.

Riktiga killar på 60-talet lyssnade på Stones, Animals och the Kinks. Beatles var ett pojkband för tjejer med ett stort team bakom sig. De har kred dels för sina lite mer djupa senare låtar/album samt att de var först och bra i sin genre.
Senast redigerad av priz 2024-08-07 kl. 10:37.
Citera
2024-08-07, 10:32
Medlem
sfrges avatar
Värdelösa är dom väl inte men jävligt överskattade.
Precis som Bob Dylan.
Citera
2024-08-07, 10:34
Medlem
helftenavvarrjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Yesterday är fullkomligt banal liksom yellow submarine och andra låtar. Låter totalt gräsligt i mina öron. Är detta ens musik?

Diskutera!

Jag ger mig fan på att om 15 år kommer inte en jävel lyssna på dessa ”gubbar”.

Ja, den är helt banan!

Inte en jävel kommer att lyssna på dig heller...
Citera
2024-08-07, 10:35
Medlem
helftenavvarrjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag gillar att When I'm 64 är på samma skiva. Det är en så jävla flummig kombo.

Nu är de överlevande äldre än så.
Citera
2024-08-07, 10:43
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Yesterday är fullkomligt banal liksom yellow submarine och andra låtar. Låter totalt gräsligt i mina öron. Är detta ens musik?

Diskutera!

Bara deras senare låtar är riktigt bra, testa att lyssna på Abbey Road och Let It Be albumen.
Citera
2024-08-07, 10:46
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag är jävligt svag för A day in the life
Jävligt överskattad låt.
Citera
2024-08-07, 10:53
Medlem
proconsuls avatar
Ungefär som att påstå att Newton var en nolla eftersom Einstein eller tex Bohr var bättre.

Fatta att Beatles revolutionerade musikvärlden. Deras bidrag till musiken, och även till kulturen i stort, kan inte överskattas. Musiken hade inte varit där den är idag utan Beatles. Självklart är inte alla deras låtar fantastiska, vems är det? Men deras totala insats är helt omatchad.
Citera
2024-08-07, 11:07
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Jag lyssnar nästan dagligen på The Beatles och Paul McCartney och anser att Paul har mer talang än de flesta andra låtskrivare. Mitt favoritalbum är ”The white album” från 1968 och ”Ram” med Paul från 1971.

Dagens tondöva musiker och deras brölande orkar jag inte lyssna på.

Kan tilläggas att gruppens producent,George Martin,som var utbildad i klassisk musik,var så imponerad av Paul att han tyckte bandet skulle byta namn till Paul McCartney and the Beatles. Tror nog att Martins åsikt om gruppens musik väger tyngre än vad vissa i denna tråd tycker.
Citera
2024-08-07, 11:11
Medlem
Core.s avatar
Citat:

Diskutera!

Jag fattade inte grejen heller när jag var yngre. Efter 30 hittade jag andra värden i musik än tidigare, och min smak har revolutionerats.

Vad tycker du själv är bra musik ?
Citera
2024-08-07, 11:12
Avslutad
Tycker inte de är värdelösa, nej. Men börjat tycka att de är rätt trista, så lyssnar knappt mer.
Lär vara väldigt individuellt vad folk tycker i vanlig ordning. Men visst, lär ju vara färre och färre fans i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in