2006-09-17, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Hur går det till egentligen?
Alltså om jag t.ex förtidsröstar, och sen röstar som vanligt. Eller om jag t.ex lyckas lämna in två förtidsröster. Hur vet dom vilka som är mina röster? Så att de kan ogiltigförklaras alltså?

Som bekant är ju valet helt anonymt, och man kan väl inte lita på att personen säger vilket parti han röstat på.
Mkt. bra och berättigad fråga! Att personen röstat två gånger måste ju kunna kollas eftersom man väl "bockas av" när man röstar, men hur tusan ska de kunna göra dessa ful-röster ogiltiga?
Citera
2006-09-17, 09:37
Medlem
Byfånens avatar
Citat:
Alltså om jag t.ex förtidsröstar, och sen röstar som vanligt. Eller om jag t.ex lyckas lämna in två förtidsröster. Hur vet dom vilka som är mina röster? Så att de kan ogiltigförklaras alltså?

Som bekant är ju valet helt anonymt, och man kan väl inte lita på att personen säger vilket parti han röstat på.

Jag har haft samma fundering, om nu min röst ogiltigförklaras vilken röstsedel ska man ogiltigförklara ?

Ett bra system vore för att rösta KRAV på ID och röstkort (Vilket det är idag) . Röstkortet SKALL överlämnas till valförättare när rösterna lämnas in. Om man nu skulle beställa nytt valkort och fuska så SKALL det vara bötesbelopp på minst 10000 kr.
Citera
2006-09-17, 09:41
Medlem
I-Ss avatar
Citat:

Förtidsrösterna skickas väl tillsammans med röstkortet (typ ihopbuntat) till din ordinarie vallokal där det sedan bockas av i vallängden på valkvällen och läggs i urnan. Har du redan förtidsröstat ska du vara avprickad i vallängden och får då be att din nya röst ska gälla och de/den gamla kastas. Vill man ändra sig tar man med legg och ber att de kollar bland förtidsrösterna med tillhörande röstkort och så slängs de avgivna rösterna och din röst från vallokalen räknas. Alla förtidsröster sändes till den ordinarie vallokalen för avprickning i röstlängden och läggs i urnan först vid stäning i händelse av att någon vill ändra sin avlagda förtidsröst. Så har jag fattat det men rätta gärna om jag har fel.
Citera
2006-09-17, 09:44
Medlem
Byfånens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Förtidsrösterna skickas väl tillsammans med röstkortet (typ ihopbuntat) till din ordinarie vallokal där det sedan bockas av i vallängden på valkvällen och läggs i urnan. Har du redan förtidsröstat ska du vara avprickad i vallängden och får då be att din nya röst ska gälla och de/den gamla kastas. Vill man ändra sig tar man med legg och ber att de kollar bland förtidsrösterna med tillhörande röstkort och så slängs de avgivna rösterna och din röst från vallokalen räknas. Så har jag fattat det men rätta gärna om jag har fel.

Men då är ju min röst ingen valhemlighet, dvs anonym ? eller ?
Citera
2006-09-17, 09:51
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen

Å då kommer SAP´s stormtrupper å krossar knäskålarna på en om man röstat fel
Citera
2006-09-17, 09:51
Medlem
Citat:
Jodå, om de skickar tre sånna där små kuvert med dina röster i i ett större kuvert där även röstkortet ligger så är det väl inga problem?
Citera
2006-09-17, 09:58
Medlem
Byfånens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Jodå, om de skickar tre sånna där små kuvert med dina röster i i ett större kuvert där även röstkortet ligger så är det väl inga problem?

ehhh... vem som helst kan väl öppna det kuvertet och se vad ex. jag har röstat, eller ?
Citera
2006-09-17, 10:03
Medlem
I-Ss avatar
Citat:

Så vitt någon öppnar kuverten ja så kan de ju se. Men detta strider nog kraftigt mot vallagen. Ditt kuvert får ej öppnas förrens det lagts bland de andra i valurnan på valkvällen. Då ser man inte att det är din röst. Men skulle nån/några i kedjan vilja så skulle dom ju kunna öppna förtidsröster och kolla av namn och vilekt parti man röstat på.
Citera
2006-09-17, 10:47
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
ehhh... vem som helst kan väl öppna det kuvertet och se vad ex. jag har röstat, eller ?
Man får tillbaks förtidskuvertet av valförättaren och är fri att göra vad man vill med det. Det är alltså inte riktigt att de slängs i vallokalen.

Edit: Fast du kanske menade att valförättarna vid räkningen kan se vad du röstar. I så fall är detta inte heller något problem. Förtidskuverten sprättas upp vid kl. 8 och därefter läggs rösterna i lådorna innan lådorna sedan bryts.
Citera
2006-09-17, 10:56
Medlem
Jag medverkade som rösträknare hos länsstyrelsen efter valet 2002.

Man sitter två och två vid ett bord och räknar ett distrikt i taget.

Jag hamnade framför en dum jävla subba som sade sig "inte ha samvete att godkänna röster från sd". Sverigedemokraternas röster bedömdes ju som ogiltiga i vallokalen, men skulle på länsstyrelsens slutsammanräkning i de flesta fall förvandlas till giltiga röster. Som sagt, subban framför mig tyckte alltså att demokratin inte var lika viktig som att försöka motverka sd med odemokratiska medel. Det var alltså upp till mig personligen att giltigförklara sd:s röster. Och det gjorde jag med god aptit.

I de flesta fall är det ju inte så svårt, t ex en färdigtryckt valsedel med namnet sverigedemokraterna som av någon anledning hamnat i högen ogiltiga istället för högen övriga. (I vissa vallokaler ogiltigförklarades nämligen alla röster på partier utanför riksdagen).

I vissa fall kan en odemokratisk rösträknare dock försöka ogiltigförklara helt giltiga röster. Våra instruktioner var dock MYCKET TYDLIGA. Man skall tolka väljarens AVSIKT med rösten. Detta innebär att en handskriven röstsedel med namnet sverigedemokraterna är giltig, likaså sverige demokraterna, sd, sverjedemokratterna, svärigedemiokitierna sverige-demokraterna osv. Så länge avsikten är helt tydlig, och så länge det skrivna namnet inte kan sammanblandas med något annat partis, så skall rösten tillfalla sverigedemokraterna.

Under den vecka jag räknade röster hade jag nöjet att giltigförklara uppemot 100 röster för sd i de tre olika valen. Jag tvivlar dock på att alla rösträknare var lika demokratiska som jag. Därför är det viktigt att sverigedemokraterna övervakar rösträkningen. Man skall också efter den slutgiltiga sammanräkningen granska högen ogiltiga röster i samtliga distrikt!!!!!!!!! Betydelsen av detta kan inte nog överskattas.

Jag är för övrigt helt övertygad om att representanter för Osynliga partiet, Afa, och andra terroristorganisationer anmält sig som rösträknare och att dessa kommer att försöka smussla under sd-valsedlar. Det är inte särskilt svårt att göra det nämligen.
Citera
2006-09-17, 11:01
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag medverkade som rösträknare hos länsstyrelsen efter valet 2002.

Man sitter två och två vid ett bord och räknar ett distrikt i taget.

Jag hamnade framför en dum jävla subba som sade sig "inte ha samvete att godkänna röster från sd". Sverigedemokraternas röster bedömdes ju som ogiltiga i vallokalen, men skulle på länsstyrelsens slutsammanräkning i de flesta fall förvandlas till giltiga röster. Som sagt, subban framför mig tyckte alltså att demokratin inte var lika viktig som att försöka motverka sd med odemokratiska medel. Det var alltså upp till mig personligen att giltigförklara sd:s röster. Och det gjorde jag med god aptit.

I de flesta fall är det ju inte så svårt, t ex en färdigtryckt valsedel med namnet sverigedemokraterna som av någon anledning hamnat i högen ogiltiga istället för högen övriga. (I vissa vallokaler ogiltigförklarades nämligen alla röster på partier utanför riksdagen).

I vissa fall kan en odemokratisk rösträknare dock försöka ogiltigförklara helt giltiga röster. Våra instruktioner var dock MYCKET TYDLIGA. Man skall tolka väljarens AVSIKT med rösten. Detta innebär att en handskriven röstsedel med namnet sverigedemokraterna är giltig, likaså sverige demokraterna, sd, sverjedemokratterna, svärigedemiokitierna sverige-demokraterna osv. Så länge avsikten är helt tydlig, och så länge det skrivna namnet inte kan sammanblandas med något annat partis, så skall rösten tillfalla sverigedemokraterna.

Under den vecka jag räknade röster hade jag nöjet att giltigförklara uppemot 100 röster för sd i de tre olika valen. Jag tvivlar dock på att alla rösträknare var lika demokratiska som jag. Därför är det viktigt att sverigedemokraterna övervakar rösträkningen. Man skall också efter den slutgiltiga sammanräkningen granska högen ogiltiga röster i samtliga distrikt!!!!!!!!! Betydelsen av detta kan inte nog överskattas.

Jag är för övrigt helt övertygad om att representanter för Osynliga partiet, Afa, och andra terroristorganisationer anmält sig som rösträknare och att dessa kommer att försöka smussla under sd-valsedlar. Det är inte särskilt svårt att göra det nämligen.

Skrämmande läsning
Ja, har inte SD personer som är där å kollar så känns det rätt kört faktiskt.

Kan inte fatta hur folk tänker dock, jag hatar MP och V och sådanna partier, men om jag vore rösträknare så skulle jag fasiken inte kassera röster på dem.
Vi har våra spelregle å bör köra efter dem.
Citera
2006-09-17, 11:23
Medlem
ro9vfjfdyu7s avatar
Jag var och röstade för två timmar sedan. När jag stod i kön för att lämna in mina röster stod en invandrarkvinna framför mig som varken hade röstkort eller leg med sig. Hur ska man som valförättare agera då? Vägra personen att lämna in sina röster? Nu gjorde man inte det utan försökte hitta hennes namn i röstlängden. Hon fanns inte där så hon fick gå till en annan vallokal som låg strax intill.
Var det bara för hon var invandrare som de trots allt godkände henne utan vare sig röstkort eller leg, undrar jag. Stod där och retade upp mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in