Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag medverkade som rösträknare hos länsstyrelsen efter valet 2002.
Man sitter två och två vid ett bord och räknar ett distrikt i taget.
Jag hamnade framför en dum jävla subba som sade sig "inte ha samvete att godkänna röster från sd". Sverigedemokraternas röster bedömdes ju som ogiltiga i vallokalen, men skulle på länsstyrelsens slutsammanräkning i de flesta fall förvandlas till giltiga röster. Som sagt, subban framför mig tyckte alltså att demokratin inte var lika viktig som att försöka motverka sd med odemokratiska medel. Det var alltså upp till mig personligen att giltigförklara sd:s röster. Och det gjorde jag med god aptit.
I de flesta fall är det ju inte så svårt, t ex en färdigtryckt valsedel med namnet sverigedemokraterna som av någon anledning hamnat i högen ogiltiga istället för högen övriga. (I vissa vallokaler ogiltigförklarades nämligen alla röster på partier utanför riksdagen).
I vissa fall kan en odemokratisk rösträknare dock försöka ogiltigförklara helt giltiga röster. Våra instruktioner var dock MYCKET TYDLIGA. Man skall tolka väljarens AVSIKT med rösten. Detta innebär att en handskriven röstsedel med namnet sverigedemokraterna är giltig, likaså sverige demokraterna, sd, sverjedemokratterna, svärigedemiokitierna sverige-demokraterna osv. Så länge avsikten är helt tydlig, och så länge det skrivna namnet inte kan sammanblandas med något annat partis, så skall rösten tillfalla sverigedemokraterna.
Under den vecka jag räknade röster hade jag nöjet att giltigförklara uppemot 100 röster för sd i de tre olika valen. Jag tvivlar dock på att alla rösträknare var lika demokratiska som jag. Därför är det viktigt att sverigedemokraterna övervakar rösträkningen. Man skall också efter den slutgiltiga sammanräkningen granska högen ogiltiga röster i samtliga distrikt!!!!!!!!! Betydelsen av detta kan inte nog överskattas.
Jag är för övrigt helt övertygad om att representanter för Osynliga partiet, Afa, och andra terroristorganisationer anmält sig som rösträknare och att dessa kommer att försöka smussla under sd-valsedlar. Det är inte särskilt svårt att göra det nämligen.
Skrämmande läsning
Ja, har inte SD personer som är där å kollar så känns det rätt kört faktiskt.
Kan inte fatta hur folk tänker dock, jag hatar MP och V och sådanna partier, men om jag vore rösträknare så skulle jag fasiken inte kassera röster på dem.
Vi har våra spelregle å bör köra efter dem.