2014-10-10, 10:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vad den dömde styckmördaren säger i förhör är inte något att använda som bevis för att han är oskyldig. Han har ljugit ett flertal gånger i förhören.

Ditt försvar av styckmördaren Kristoffer Johansson är föga framgångsrikt.
När har han uppsåtligt, bevisligen, ljugit i förhör? När har andra, uppsåtligt, bevisligen, ljugit i förhör?
Citera
2014-10-10, 10:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför driver du fortfarande tesen att alla ageranden av denne uppenbart irrationelle person måste dikteras av "rim och reson"? Känns det på fullaste allvar mer rimligt att anta att placeringen är ett resultat av en ondsint planteringsmördare som försöker imitera en galnings beteende för att ännu mer kasta skulden på honom?

Angående slutpläderingarna så har jag vid minst två tillfällen postat ett eget, kort referat från vad Olsson sa i hovrätten angående blodfynden:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Angående pläderingen i tingsrätten så följde jag även den via tidningarnas liverapportering och skrev då: (inlägg 52338)

Ska lyssna om jag hinner/orkar ikväll på vad han sa exakt.

Detta plus vad Forsberg som bekant sa efter rättegången. Olsson använde också uttrycket "besvärande" - vilket på juridiska betyder "jag inser att min klient sitter med arslet i kläm i brevlådan pga den här saken"

Jag vet inte hur många gånger man ska behöva säga detta: Ingen advokat vid sina sinnens fulla bruk hade i en svensk domstol vågat påstå rakt ut under förhållanden som dessa att blodspåren härstammade från en ondskefull mördare som planterat dit dem. Det hade varit direkt kontraproduktivt för både klienten och för kommande klienter eftersom advokaten hade gjort sig till allmänt åtlöje om han eller hon manat fram er planteringsmördare som ett skäl för rimligt tvivel. Det funkar (för vissa) i en anonym forumtråd. Det funkar inte och ska inte funka i verkligheten.
Advokat Forssbergs insats i TR gav mycket i övrigt att önska.

Jag läste liverapporteringen från HR. Den var kortfattad, så jag kan inte återge vad allt vad advokat Olsson sa. Kan du?

Även om advokater anser att klienten är oskyldig kan de anse att situationen är besvärande för klienten.
Citera
2014-10-10, 10:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du påstod att MS inte sa att spaning återupptogs kl 4-5.Jag skulle kunna beskylla dig för lögn, såsom du har beskyllt mig, men jag avstår till förmån för mer konstruktiv diskussion.

Se där - en dryg dag väntade du innan du klämde till med en ny paralipsis. Snyggt.

Visst var det en lögn du drog den där gången. Du har i varje fall inte medgivit att jag uttryckligen genom hänvisningar till både lagtext, förarbeten och relativt färska c-uppsatser har visat att bestämmelsen om "falska" uppgifter som resningsgrundande enbart avser felaktiga uppgifter som lämnats uppsåtligen. Istället drog du till med din favorit om att jag försökte skapa en "trådsanning" som du märkligt nog reserverar helt och hållet för motståndarsidan. När det gäller allt crap som sprids av pellejönsarna L. Z. och på sistone O. så har du aldrig något att säga. Tänk så märkligt.

Var och en får väl sen bedöma om jag begick ett ärligt misstag eller ljög. I sak spelar det ju ingen roll: Lagro hade helt fel i sitt påstående om att Selini skulle ha sagt att man "nattade" KJ och sen återupptog spaningen igen kl 4-5.
Citera
2014-10-10, 10:30
Bannlyst
Citat:
När har han uppsåtligt, bevisligen, ljugit i förhör? När har andra, uppsåtligt, bevisligen, ljugit i förhör?
Ditt vridande och vrängande av det mesta är inte sunt.
Jag tänker inte läsa igenom fup i nuläget för att tillfredställa dig. Det framgår med all tydlig önskvärdhet att styckmördaren Kristoffer Johansson inte håller sig till sanningen i flera förhör, och det är du medveten om. Uppsåtligt? Ingen aning. Det vet i bästa fall enbart den dömde. Vet du Quarrel? Vilka andra som har ljugit i förhör? Ja MB undanhöll fakta om sin relation med VB i första förhöret, vilket han senare rättade till.
Citera
2014-10-10, 10:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Advokat Forssbergs insats i TR gav mycket i övrigt att önska.

Jag läste liverapporteringen från HR. Den var kortfattad, så jag kan inte återge vad allt vad advokat Olsson sa. Kan du?

Även om advokater anser att klienten är oskyldig kan de anse att situationen är besvärande för klienten.

Så vansinnigt kortfattad var den inte. Du tror att denna centrala del av slutpläderingen även kan ha innehållit en utläggning om en tänkbar mördare som dykt upp på natten med en trasa indränkt med mordoffrets blod som tidningen bara lät bli att nämna? Och som sen hovrätten i sina domskäl inte ens fann skäl att bemöta ordentligt?

Ja visst kan en advokat tycka det. Tror du att någon av advokaterna på allvar trodde eller tror att Kristoffer inte är inblandad i det här? Jag kan gott tänka mig att båda utifrån sitt yrkesperspektiv ärligen tyckte att han inte borde fällas för mord på föreliggande bevisning. Att någon av dem går och tror att han är utsatt för en djävulsk komplott tror jag inte ett ögonblick på.
Citera
2014-10-10, 10:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Ditt vridande och vrängande av det mesta är inte sunt.
Jag tänker inte läsa igenom fup i nuläget för att tillfredställa dig. Det framgår med all tydlig önskvärdhet att styckmördaren Kristoffer Johansson inte håller sig till sanningen i flera förhör, och det är du medveten om. Uppsåtligt? Ingen aning. Det vet i bästa fall enbart den dömde. Vet du Quarrel? Vilka andra som har ljugit i förhör? Ja MB undanhöll fakta om sin relation med VB i första förhöret, vilket han senare rättade till.
Lögner är uppsåtliga. De enda vi vet har ljugit i förhör är MB och EMF.
Citera
2014-10-10, 10:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så vansinnigt kortfattad var den inte. Du tror att denna centrala del av slutpläderingen även kan ha innehållit en utläggning om en tänkbar mördare som dykt upp på natten med en trasa indränkt med mordoffrets blod som tidningen bara lät bli att nämna? Och som sen hovrätten i sina domskäl inte ens fann skäl att bemöta ordentligt?

Ja visst kan en advokat tycka det. Tror du att någon av advokaterna på allvar trodde eller tror att Kristoffer inte är inblandad i det här? Jag kan gott tänka mig att båda utifrån sitt yrkesperspektiv ärligen tyckte att han inte borde fällas för mord på föreliggande bevisning. Att någon av dem går och tror att han är utsatt för en djävulsk komplott tror jag inte ett ögonblick på.
Ur NSD:s direktrapportering från advokat Olssons slutplädering:
Citat:
- Två frågor att ställa: Hur har blodspåren hamnat i bilen? Och vilka slutsatser kan dras utifrån dem, när det gäller själva gärningen?
Jag tror inte att han nöjde sig med att säga det.

Jag tror att advokat Olsson är tillräckligt proffsig för att inte låta åsikter styra agerandet.
Citera
2014-10-10, 10:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Lögner är uppsåtliga. De enda vi vet har ljugit i förhör är MB och EMF.

Vad menar du nu, menar du att när polisen frågade KJ vad han gjorde efter att VB lämnade honom så var det inte en lögn när han sa att han var hemma, drack öl och sedan gick och lade sig?

MB hade goda skäl att inte berätta, det borde du begripa att han inte inför fru och anställda skulle sitta och berätta om att han hade ett förhållande med den försvunne.
Citera
2014-10-10, 11:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad menar du nu, menar du att när polisen frågade KJ vad han gjorde efter att VB lämnade honom så var det inte en lögn när han sa att han var hemma, drack öl och sedan gick och lade sig?

MB hade goda skäl att inte berätta, det borde du begripa att han inte inför fru och anställda skulle sitta och berätta om att han hade ett förhållande med den försvunne.
Jo, det är rätt. En lögn från KJ för att han inte ville åka dit för rattfylla.
Citera
2014-10-10, 11:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Just det, han ljög uppsåtligen, och sannolikt drog han till med en ny lögn i samma mening där han erkände den föregående lögnen.
Citera
2014-10-10, 11:30
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Just det, han ljög uppsåtligen, och sannolikt drog han till med en ny lögn i samma mening där han erkände den föregående lögnen.

Det är precis vad han gjorde, ljög om dessa öl som han hällde i sig inom en timme, for till brodern som inte kunde se eller märka att han då skulle vara onykter.

Sen kommer ett hissnande svar av KJ till FL, "jag är bra på att spela nykter",

Godmorgon !
Citera
2014-10-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ja det är riktigt, nu inser jag vad du menar. Skälet till att jag missade det nämns i ett helt annat sammanhang än det Lagro påstår, så han har lika fel oavsett. Selini redogjorde för att man återupptagit insatsen mot KJ tidigt på morgonen den 20:e efter en dryg veckas uppehåll, dock som bekant utan att hitta honom förrän nästan 1½ dygn senare. Lagro däremot påstod att man bedrivit spaningen mot KJ allmänt så att man "nattade" honom på kvällen och sen började igen tidigt på morgonen. Det är dock ingen slutsats som går att dra av förhören eller materialet i FUP, åtminstone inte för tiden den 9-12 maj. Och hur man gjorde den 21-23 maj är ju som redan konstaterats helt betydelselöst - ingen påstår att KJ har farit runt och flyttat på några kroppsdelar då.
Selini har sagt i förhören att den dömde nattades och sedan upptogs spaningen vid 4-5 tiden på morgonen.
Spaningen påbörjades den 9 maj därför KJ var den som var misstänkt för VB:s försvinnande och man trodde att hon blivit mördad. Vad som kan inses med spaningen på KJ är att det borde ha varit dygnet runt spaning på honom eftersom man misstänkte ett mycket grovt brott. Men att natta en person och sedan tas spaningen upp på morgonen 4-5 tiden är ingen dygnet runt spaning om den inte kompletteras med elektronisk spaning.
Sedan fick Selini uppgift från spaningsledningen att spaningen skulle flyttas på MB den 12 maj, på en person som inte var misstänkt från början. Den 20 maj kom order enligt Selini att spaningen skulle flyttas tillbaka till KJ, spanarna hittade KJ den 21 maj och anhöll honom den 23 maj sedan häktades KJ av okänd anledning den 27 maj.
Vad som kan sägas om spaningen de tre första dygnen är att det var ingen dygnet runt spaning, från den 12 maj fanns det ingen spaning alls på den misstänkte tills den 20 maj.
Den 20 maj påträffades kroppsdelar i Gula huset på sena eftermiddagen.
Från den 21 maj när KJ hittades skall det varit dygnet runt spaning fram till den 23 maj när KJ anhölls.
Man kan säga att fanns det ingen elektronisk spaning på KJ kan man påstå att den spaning som fanns på honom var miserabel och inte dygnet runt, och var inte förenlig med det brott som han var misstänkt för.
Om det fanns elektronisk spaning också var det en dygnet runt spaning från den 9 maj till 23 maj, men det skulle också bevisa att han hade aldrig flyttat några kroppsdelar till Gula huset.
Senast redigerad av Lagro 2014-10-10 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in