• 1
  • 2
2014-10-09, 14:13
Medlem
Hej, grymt tacksam för all hjälp jag kan få:

1.köpt ny ugn, stickkontakten såg likadan ut, periflex 16a , men det visade sig att jag har periflex 25a, tur det för det gick inte att koppa in och nu behöver jag sätta sladdar på rätt ställe.

Den gamla ugnen har bara gått på en fas (tror inte heller tre finns framdragna i jacket utan endast en)

Hur kopplar jag den gamla sladden i spisen enligt nedan schema och bilder:

Stickpropp jag vill använda för den passar i väggen:
http://sv.tinypic.com/r/2ynpamp/8

Schema på nya spisen:
http://sv.tinypic.com/r/15x698m/8

Koppling bak på nya spis
http://sv.tinypic.com/r/spjdpg/8

Tack
Citera
2014-10-09, 14:23
Medlem
kan det vara så enkelt att jag tar samma färger från stickproppen till de där dom nya sitter med samma färger bak på spisen eller är det fel enl schema om man ska använda bara en fas?
Citera
2014-10-09, 15:33
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag tror du gör bäst i att höra med en elinstallatör så att din spis blir korrekt och säkert installerad. Tror inte att det handlar om några större summor i sammanhanget.
Citera
2014-10-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Jag tror du gör bäst i att höra med en elinstallatör så att din spis blir korrekt och säkert installerad. Tror inte att det handlar om några större summor i sammanhanget.

det tror jag, spisen kostar 2000 kr beg. och jag bor i en storstad. installatörer tar 2papp för att ens komma hem till mig och titta, dessutom ljuger dem och säger att man måste dra fram trefas för 5000 kr eller liknande när man ringer dem. jag har gjort fasta installationer av diskmaskin, tvättmaskin etc innan så jag vill bara veta hur jag ska koppla denna så den går på en fas.
Citera
2014-10-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
det tror jag, spisen kostar 2000 kr beg. och jag bor i en storstad. installatörer tar 2papp för att ens komma hem till mig och titta, dessutom ljuger dem och säger att man måste dra fram trefas för 5000 kr eller liknande när man ringer dem. jag har gjort fasta installationer av diskmaskin, tvättmaskin etc innan så jag vill bara veta hur jag ska koppla denna så den går på en fas.

Har du ens kollat att spisen går att koppla med 1-fas? Det är inte helt ovanligt att det inte går.
Citera
2014-10-09, 18:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Det ska nog inte vara några problem, fast den kommer väl inte att ge lika hög effekt när den bara får en fas. Men först av allt, mät så du inte har mer än en fas i uttaget, har du fler så är det ju bra att utnyttja de som finns där.

Så vitt jag kan tyda schemat på spisen så ska du vid enfasdrift koppla ihop plint (kabelanslutningsskruv på spisen) 1, 2 och 3 med varandra (exempelvis med små kabelstumpar). Sedan går du in med fasledaren i kabeln på vilken som helst av dessa och ansluter nolledaren till fyran som redan är förbunden med femman. Jorden ser du ju var den ska sitta. Exempel två sett nedifrån alltså.

Frågan är vad det behövs för säkring till detta. För två- och trefasdrift står det ju 20 A men det står inte vad det ska vara vid enfasdrift. Fast du har Perilex 25 A uttag i väggen va, kanske även 25 A säkring? I så fall ska det väl räcka, har du bara 16 A kanske säkringen går.
Citera
2014-10-09, 20:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Den gamla ugnen har bara gått på en fas (tror inte heller tre finns framdragna i jacket utan endast en)

Här har du garanterat fel! sitter det ett perilex uttag så är det med högsta sannolikhet framdraget 3 fas och nolla, ja nolla finns ju bekräftat eftersom du använder den i befintliga ugnen.

Jag har aldrig träffat på ett perilexuttag som inte haft trefas framdraget, det är ju därför man sätter dessa uttag, vill man bara ha enfas sätter man ju ett vanligt eluttag .

Det som kan saknas framförallt i äldre installationer är att Nollan saknades detta berodde på att äldre spisar aldrig behövde nolla, men detta problemet har du ju inte eftersom det är bekräftat att du har nolla.
För säkerhets skull rekommenderar jag att du köper en spänningsprovare och mäter i uttagens olika hål vilken spänning där är, glöm inte kolla att alla tre säkringarna är iskruvade och inga saknas.

Sen kopplar du den befintliga kabeln på spisen enligt följande:

Svart: L1 i perilexstickproppen
Grå : L2 i perilexstickproppen
Brun : L3 i perilexstickproppen

Blå : Nolla (N) i perilexstickproppen

Grön/gul skyddsjord till anslutningen i perilexstickproppen med jordsymbol.
Citera
2014-10-09, 23:01
Medlem
Tack alla för detta. det står 25A på perilexkontakten, det är inte en helt vanlig perilex. två olika finns, 16 och 25. ska kolla igen om jag hittar tre faser men det verkar vara en fas, 25A kontakt och ledningar.
Citera
2014-10-10, 07:11
Medlem
Kuittsas avatar
Ifall det är enfas så ska du koppla så här. http://www.ladda-upp.se/bilder/pbijecvnikblyn/
Om det är enfas så måste du även byta ut spisens anslutningssladd till en som är 6mm2.
Citera
2014-10-10, 07:33
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Sen kopplar du den befintliga kabeln på spisen enligt följande:

Svart: L1 i perilexstickproppen
Grå : L2 i perilexstickproppen
Brun : L3 i perilexstickproppen

Blå : Nolla (N) i perilexstickproppen

Grön/gul skyddsjord till anslutningen i perilexstickproppen med jordsymbol.
Numera så är
L1: Brun
L2: Svart
L3: Grå eller vit/ljusgrå
Citera
2014-10-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Numera så är
L1: Brun
L2: Svart
L3: Grå eller vit/ljusgrå

Så är det ju - men perilexuttagen verkar ju inte ha nån riktig standard för hur faserna ligger enl vad jag sett. Massa scheman på nätet finns det också som visar olika placering på L1, L2, L3. Förmodligen för att dom i stort sett bara används till spisar - så fasföljden har ingen betydelse. Så man kan ju sätta faserna lite som det faller sig, bara man sätter nollan och skyddsjord rätt.
Citera
2014-10-10, 16:36
Medlem
Tack jag har allt igång nu.

körde:
jord : jord

fas1 : 1-2-3
nolla : 4-5

Ugn och spisplattor fungerar utmärkt
Citera
  • 1
  • 2